Gman Skrevet Februar 2, 2010 Skrevet Februar 2, 2010 Vel...egentlig ikke Startet opp bilen i dag morges og kjørte til jobb.Rett før jeg kommer frem begynner det å ryke no inni granskauet ut av eksosen. Jeg la inn en post her forrige uke ang litt oljeklukt i kupeen og det ble konkludert med at det var kondens og mulig veivhusventilasjonen som var frosset. Vel..det tror jeg fortsatt for nå ble det ille. Det lekker olje ut av topdekselpakningen og ned på den bakre eksosmanifolden.Da jeg skulle sjekke olja,dro jeg opp oljepinnen og dermed sto strålen ut av oljepinnerøret.Dette er jo et godt bevis på at det er trykk i bunndelen og at veivhusventilasjonen er blokkert på en eller annen måte,men det har ikke vært røykutvikling ut fra eksosen for i dag. Det jeg nå konkluderer med er at oja nå går inn via innsugsmanifolden og blir forbrent+ lekasjen fra toppdekselet. Jeg har mista ca 1-1,5 Liter olje på en 3,5 mils tur til jobben. Er dette "normalt/vanlig feil" på disse motorene? Bilen står nå på verksted og jeg skal få en pris på jobben/deler i morgen. Hva kan jeg regne med at dette koster? Jeg snakket med verksmester på Bilia og han sa at hvis det er det du og jeg tror det er så er det bare noen plastdeler til ny veivhusventilasjon og en toppdeksel pakkning + jobb. Det JEG håper på,er at jeg ikke får en melding om at jeg må bytte lambda sonder og katalysatorER pga olje. Synspunkter og fakta mottas med takk. Geir.
Gunnar Skrevet Februar 2, 2010 Skrevet Februar 2, 2010 Konsekvensen av det vet jeg ikke noe om (om kat og lambdaene har tatt skade), men hvis det "bare" er veivhusventilasjonen, så er toppdekselpakning og veivhusventilasjonen i seg selv en OK jobb. Lurt å bytte både slanger, filteret og peilepinnerøret. Sistnevnte kan tette seg slik at det er bortimot umulig å få det opp - ihvertfall på 7erne. Mulig det ikke er like ille bend på andre modeller.
Gman Skrevet Februar 2, 2010 Forfatter Skrevet Februar 2, 2010 Konsekvensen av det vet jeg ikke noe om (om kat og lambdaene har tatt skade), men hvis det "bare" er veivhusventilasjonen, så er toppdekselpakning og veivhusventilasjonen i seg selv en OK jobb. Lurt å bytte både slanger, filteret og peilepinnerøret. Sistnevnte kan tette seg slik at det er bortimot umulig å få det opp - ihvertfall på 7erne. Mulig det ikke er like ille bend på andre modeller. Det var akkurat dette verksmesteren sa og..De vil bytte slanger,filter og peilepinnerøret.. Mitt har vært veldig tregt og hard og få opp.. Fortsett med gode innspill,settes pris på da jeg er noe fed up..
Gman Skrevet Februar 2, 2010 Forfatter Skrevet Februar 2, 2010 bump ..da dette er litt viktig for meg..
bad_ip Skrevet Februar 2, 2010 Skrevet Februar 2, 2010 Veivhusventilasjonen er en relativt kjent svakhet fikk jeg høre. Ikke bare på m54b30 Jeg tok kontakt med bmw jæger i bergen ang oljeforbruk. Det første han anbefalte var å bytte veivhusventilasjon. Selvom det ikke var den så var det visst en svakhet at disse fort kan tette seg. Spesielt farlig var det når det er veldig kaldt ute. Da disse kan fryse. Uansett. Jeg byttet denne + div rør og slanger. Siden du har bensinmotoren så er det en litt mer omfattende jobb enn diesel. Om jeg ikke husker helt feil kostet jobben rett i overkant av 2000kr hos bmw. Mener det ble ca 2800kr inkl. deler. Slangene og rørene kjøpte jeg hos gs bildeler selv da jeg hadde planer om å få noen til å gjøre jobben svart.
Gman Skrevet Februar 2, 2010 Forfatter Skrevet Februar 2, 2010 hvis prisen blir det du sier her Bad_ip så er det helt ok for meg..ble letta faktisk .. til moderator: skjønner at det er bedre med litt info i tråden. Men du Bad_ip...rappa nicket til Jonny Lodden jo..ikke bra.. (såsant du ikke ER Lodden da)
bad_ip Skrevet Februar 3, 2010 Skrevet Februar 3, 2010 Hehe er dessverre ikke han:P Men synes det var et artig nick. Står også i boken hans at nicket ikke brukes. Så det sto fritt Ja du får håpe det ikke ble noe mer skade enn kun bytte av veivhusventilasjonen. Hvordan er forresten din på oljeforbruk? Min forrige brukte vel ca 1l per 3000km om jeg ikke husker feil. Den hadde da gått under 100k også.
Gman Skrevet Februar 3, 2010 Forfatter Skrevet Februar 3, 2010 Ok..sånn å forstå.Jeg vet han kaller seg Galapagos (? lol) Snakka med verksmesteren på BMW i dag...Han hadde ikke kikka på bilen enda...Hmpf! Min ligger omtrent på samme forbruk som din..
Rayb Skrevet Februar 3, 2010 Skrevet Februar 3, 2010 Veivhusventilasjonen er en relativt kjent svakhet fikk jeg høre. Ikke bare på m54b30 Jeg har en teori om denne veivhusventilen: Min bil/motor har bare gått på Castrol olje siden den var ny, noe bmw anbefaler. Da jeg hadde av innsugsmanifoilen for en tid tilbake kjøpte jeg ny veivhusventil og slanger til denne fordi jeg også hadde hørt at den var en svakhet, men etter at jeg byttet den åpnet jeg den opp for å se, og det eneste jeg fant var en tynn fin oljefilm inni. Med andre ord helt normalt. Det jeg mener er at hvis man er nøye med oljeskiftene og bruker rett olje, kjører bilen varm før man begynner å gasse på osv, så får man igjen for det.
Gunnar Skrevet Februar 3, 2010 Skrevet Februar 3, 2010 Min var helt igjenkokset. Masse drit i toppdekselet også. Dessverre vet jeg ikke hva den har gått på livet gjennom, har jo passert 260.000km nå.
MLeo Skrevet Februar 3, 2010 Skrevet Februar 3, 2010 Er det noen som vet hvor lang tid bmw har beregnet for å bytte denne ventilen? fikk problemer med veivhusventilasjonene da gradestokken krøp ned på -20.
Gman Skrevet Februar 3, 2010 Forfatter Skrevet Februar 3, 2010 Veivhusventilasjonen er en relativt kjent svakhet fikk jeg høre. Ikke bare på m54b30 Jeg har en teori om denne veivhusventilen: Min bil/motor har bare gått på Castrol olje siden den var ny, noe bmw anbefaler. Da jeg hadde av innsugsmanifoilen for en tid tilbake kjøpte jeg ny veivhusventil og slanger til denne fordi jeg også hadde hørt at den var en svakhet, men etter at jeg byttet den åpnet jeg den opp for å se, og det eneste jeg fant var en tynn fin oljefilm inni. Med andre ord helt normalt. Det jeg mener er at hvis man er nøye med oljeskiftene og bruker rett olje, kjører bilen varm før man begynner å gasse på osv, så får man igjen for det. Jeg hadde oljeskift på bilen et par uker etter at jeg kjøpte den i november 09. Jeg spurte tidligere eier om hva slags olje han brukte.Han sa Shell Helix Ultra 5W40 hel syntetisk..Flott tenkte jeg da jeg har meget god erfaring med denne oljen fra mine to tidligere biler,Lancer Evo'n og Subaru Forhøster'n. Jeg vet jo at denne oljen ikke passer "alle" biler,men siden han sa det og at det sto en liters kanne med olja i bagasjen så regnet jeg med at denne var bra til bilen.Tidligere eier,som ikke hadde noe særlig greie på bil,sa at verkstedet han hadde hatt bilen til service på brukte denne oljen. I ettertid,etter at jeg har søkt rundt her på bimmers så fant jeg ut at den skal ha "castrol 0W30" Tror jeg skal gå tilbake til "orginal" oljen asap.
Gman Skrevet Februar 3, 2010 Forfatter Skrevet Februar 3, 2010 Er det noen som vet hvor lang tid bmw har beregnet for å bytte denne ventilen?fikk problemer med veivhusventilasjonene da gradestokken krøp ned på -20. Jeg skal spørre verksmesteren på BMW Bilia i morgen ang dette.. Jeg fikk problemer rundt -20 jeg og..bare at min bare ble verre..Håper din "klarer" seg.
bad_ip Skrevet Februar 4, 2010 Skrevet Februar 4, 2010 Veivhusventilasjonen er en relativt kjent svakhet fikk jeg høre. Ikke bare på m54b30 Jeg har en teori om denne veivhusventilen: Min bil/motor har bare gått på Castrol olje siden den var ny, noe bmw anbefaler. Da jeg hadde av innsugsmanifoilen for en tid tilbake kjøpte jeg ny veivhusventil og slanger til denne fordi jeg også hadde hørt at den var en svakhet, men etter at jeg byttet den åpnet jeg den opp for å se, og det eneste jeg fant var en tynn fin oljefilm inni. Med andre ord helt normalt. Det jeg mener er at hvis man er nøye med oljeskiftene og bruker rett olje, kjører bilen varm før man begynner å gasse på osv, så får man igjen for det. Det er godt mulig. Jeg brukte selv kun castrol sport edge 0w40, men hadde bilen under 1 år... vet ikke hvilken olje den gikk på før. Ikke castrol hvertfall det vet jeg.
bad_ip Skrevet Februar 4, 2010 Skrevet Februar 4, 2010 Er det noen som vet hvor lang tid bmw har beregnet for å bytte denne ventilen?fikk problemer med veivhusventilasjonene da gradestokken krøp ned på -20. Om jeg ikke husker helt feil rundt 2,5 time? Var mulig å kun ta av luftfilter boksen å gå inn den veien, men det var et helvete så det gjor de ikke. Prøvde dette selv, men kom ikke mye lenger når boksen var av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå