Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bamsebrakar: inntressant, når var dette?? For jeg hadde overhodet ikke noen grov last overskridelse,og det var veldig forsvarlig sikret, er snakk om 150-200kg maks(ikke regnet på det enda)

Skal vise til det om de prøver seg med en bot på 8k ikke pokker om jeg godtar det,var derfor jeg ikke godtok bot på stedet, ville høre hva folk har fått i bot for dette før...

Skrevet

Kan ta min egen bil som eksempel.

I vognkortet mitt står det at egenvekt inkl sjåfør er 1580 kg.

Tillatt totalvekt på bil er 2005 kg.

Tillatt tilhengervekt er 1600 kg.

Har jeg førekort klasse BE har jeg lovt å trekke ALT så fremst aktuell hengervekt ikke overstiger 1600 kg. Har lov å trekke en campingvogn med tillatt totalvekt på 1700 kg så lenge den ikke er lastet så mye og dermed kun har en reell vekt på 1600 kg.

Har jeg KUN førekort klasse B må vi ta fram kalkulatoren å regne litt.

Vi vet at jeg ikke har lov til å trekke mere enn bilen egenvekt inkl sjåfør som er 1580 kg, tiltross for at bilen har lov til å trekke 1600 kg.

Derimot vet vi at bilens og tilhengerens tiltatte totalvekt ikke må overstige 3500 kg tilsammen.

Dermed har jeg med min bil lov til å trekke en henger/campingvogn med tillatt totalvekt på: 3500 kg - 2005 kg = 1495 kg.

Så jeg kan med førerkort klasse B trekke en tilhenger med tillatt totalvekt opp til 1495 kg. Overstiger jeg denne totalvekta må jeg ha førekort klasse BE.

Eks:

Bilen min med tillatt totalvekt på 2005 kg og en henger med tillatt totalvekt på 1300 kg.

2005 kg + 1300 kg = 3305 kg... Dette er under 3500 kg, så dermed har jeg lov til å trekke dette.

Skrevet
er vell sånn at om man ikke har be førerkort, så kan man ikke dra hengere med totalt nyttelast mer enn 750kg.

Er det ingen som leser det vi skriver oppover her?

Fasiten står noen innlegg lenger opp, eller på vegvesen-linken jeg postet. Og du tar også feil, i likhet med han forrige som påstod det samme som deg litt lenger bak... ;)

Skrevet

Skage: Dette var for ca 2,5 maaneder siden. Jeg fikk ingen bot paa stedet, men skrev under paa en overtredelse seddel, som sto at i henhold til foreskift xx. ledd xx. ville saken bli anmeldt til politiet.

Cirka 5 uker etterpaa fikk jeg en bot paa 2000kr som jeg maatte signere og levere paa det lokale lensmannskontoret.

Har ennaa ikke betalt bota men fakturaen kommer vel snart i posten av Satans innkrevingssentral.

Total tillatt lastvekt paa mitt "vogntog" var 5640kg.

Oppaa det hele saa lakk det bensin ut over hele hengeren :lol: , det var vel det eneste de var litt furtne over.

Forstaar ikke hvordan disse overtredelsene kan sprike saa mye i storrelsen paa boter, kan jo nesten sammenligne det med bahandlingen du faar paa BT and godkjenning av ombygginger,

i en by kan du faa klarsignal uten problemer mens i en annen er det kontant NEI uansett hvilken dokumentasjon du har!

Skrevet

Bamsebrakar: Okey, hvor i landet var dette da?tenkte å klage på størrelsen på boten,og da må jeg ha et distrikt å vise til, jeg fikk bot i posten i dag, 3000kr, syns det er drøyt, kunne levd med 1000-2000kr men ikke mere, for det jeg gjorde var ikke veldig alvorlig, 3000kr er jo sånnt som folk får for å grisebanke noen på byn....

Skrevet
Ble stoppet av politiet med biltralle uten BE lappen (begynner på kurs med CE veldig snart,så gidder ikke å koste på meg BE)

Saken er, hva kan man forvente seg av reaksjon?? Vedtok ingen bot,og gadd generelt ikke å uttale meg, utenom at jeg innrømte at jeg hadde kjørt "vogntoget" vanskelig å nekte for det når det er 2 betjenter og jeg blir stoppet på veien.

Jeg brukte henger med nyttelast på 1600kg og bilen oppå veide 1350kg, så ikke noe ulovlig der, har hatt stroppekurs, så bilen var forsvarlig låst til planet med stropper som har 4t bruddstyrke. Bilen jeg trakk med har lov til å trekke 2,5 tonn,så den saken er jo også grei.

Eneste som ikke var på stell var mangel av en E på sertifikatet, de sa at jeg ble anmeldt for saken,også måtte jeg sette igjen hengeren. De sa også at om jeg ble tatt igjen,så mista jeg lappen (det syns jeg hørtes drøyt ut)

Men får vel holde meg unna henger kjøring, har CE om noen mnd uansett,og da har jeg vel ihvertfall lov å kjøre biltralle....?

Jeg har ikke tengt så mye på dette, men får du automatisk E på personbil når du tar CE ?.

Skrevet
Ble stoppet av politiet med biltralle uten BE lappen (begynner på kurs med CE veldig snart,så gidder ikke å koste på meg BE)

Saken er, hva kan man forvente seg av reaksjon?? Vedtok ingen bot,og gadd generelt ikke å uttale meg, utenom at jeg innrømte at jeg hadde kjørt "vogntoget" vanskelig å nekte for det når det er 2 betjenter og jeg blir stoppet på veien.

Jeg brukte henger med nyttelast på 1600kg og bilen oppå veide 1350kg, så ikke noe ulovlig der, har hatt stroppekurs, så bilen var forsvarlig låst til planet med stropper som har 4t bruddstyrke. Bilen jeg trakk med har lov til å trekke 2,5 tonn,så den saken er jo også grei.

Eneste som ikke var på stell var mangel av en E på sertifikatet, de sa at jeg ble anmeldt for saken,også måtte jeg sette igjen hengeren. De sa også at om jeg ble tatt igjen,så mista jeg lappen (det syns jeg hørtes drøyt ut)

Men får vel holde meg unna henger kjøring, har CE om noen mnd uansett,og da har jeg vel ihvertfall lov å kjøre biltralle....?

Jeg har ikke tengt så mye på dette, men får du automatisk E på personbil når du tar CE ?.

Ettersom jeg har forstått så gjør du ikke det. Jeg tok selv BE ifjor, etter mange samtaler både hit å dit om hva som er lov og ikke lov. Det har blitt så mange lover og regler rundt dette med henger at man snart ikke vet hva som er lov og ikke. Men hva skal man forvente, vi bor i Norge?...!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...