Gman Skrevet Februar 17, 2010 Share Skrevet Februar 17, 2010 så det vil altså si at at når jeg har 3 forsterkere, en på ca 150-200 en på 400 og en på 800 så er min kabel på 16mm2 alt for tynn? Ja..strømføringsevnen på en 16mm2 er på maks 80A Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shapa Skrevet Februar 17, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 17, 2010 Når vi først er innepå jording, jeg fant ut at jeg har litt spenningstap når jeg spiller høy musikk , og så at jordingskabelen fra batteri til kaorrseri er en ca 8-10mm2 kabel, (jordinga til forstekreren er jo såklart 16mm2 ) så hvis jeg setter inn større jordingskabel fra batterert til f.eks 30-35mm2 vil jeg da få mindre spenningstap? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gman Skrevet Februar 17, 2010 Share Skrevet Februar 17, 2010 Når vi først er innepå jording, jeg fant ut at jeg har litt spenningstap når jeg spiller høy musikk , og så at jordingskabelen fra batteri til kaorrseri er en ca 8-10mm2 kabel, (jordinga til forstekreren er jo såklart 16mm2 ) så hvis jeg setter inn større jordingskabel fra batterert til f.eks 30-35mm2 vil jeg da få mindre spenningstap? Hvis du har lagt jordingen til forsterkeren direkte i chassiet så vil jo chassiet ha maks lederevne som kabelen du har koblet til batteriet. Når du da "watter opp" musikken så vil forsterkeren ha mer,men jordingskabelen som er mellom batteri og chassi sier nei...klarer ikke.. Det du oppnår da er varmgang og høyere motstand i kabelen som igjen gjør at kabelen leder mindre enn det den er konstruert for.(når den er varm) Så ja.. Det finnes en video på youtube,som jeg seff ikke finner igjen,som viser hva man bør gjøre ang jording og strøm kabler. kort resyme: Bytt kabelen som går fra dynamo til batteri. Bytt jordingspunktet fra batteri til chassi,legg denne jordingen til dempertårnet. Bytt jordingskabelen fra batteri til motor Generellt så legger han opp 50mm2 på alt,men trenger du større kabler pga mye effekt så legg der etter. Snakkes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shapa Skrevet Februar 18, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 18, 2010 Det er bare en kabel fra batteret på minus siden og den går rett til chassiet på bilen, så det vil si at dynamoen også har en minus kabel da osm går til chassiet? og hvis jeg setter inn en 50mm2 kabel fra batteriet til chassiet i stedet for den 8mm2 som står der nå, vil det da hjelpe mot dimminga å lysene forran? (som kommer av speningstap) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gman Skrevet Februar 18, 2010 Share Skrevet Februar 18, 2010 Dynamokabelen er + (pluss) så ikke sett den i chassiet.. Grunnen til at denne og byttes er jo på samme måte som hvorfor du bør bytte den tynne hyssingen du nå har (8-10mm2 kabelen) til en tykkere. Alltid ha like stor pluss kabel som minus. Ja dette vil hjelpe,men du må jo ha nok strøm til anlegget ditt og. Bilen din trekker ca 50-60% av batteriets kapasitet,så har du et anlegg som trekker mye strøm og har dype utladningssykluser så greier ikke dynamoen din å lade fort nok. Paralellkoble (+ til +,- til- ) to batterier så har du mer strøm til disposisjon. Du har nå et par muligheter,enten la dynamoen lade begge batteriene samtidig eller sette inn et laderelee som "føler" hvilket batteri som trenger lading.På denne måten skiller du bilens forbruk og anlegget ditt.Blir lite blinking i lys da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå