Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå i vinter fått et aldri så lite problem med viften i motoren. Når jeg starter bilen går viften med samme turtall som motoren med det resultat at det høres ut som en gammel buss som kommer trillende. Merker på aksen at det er noe som ikke stemmer. Dette gir seg etter noen minutters kjøring eller når motoren blir varm. Noen forslag til hva det kan være og hva jeg kan gjøre?

Skrevet

Hehe... Tåler det jeg, men var usikker på om det var noe alvorlig gale. Er en slurevifte dette så...

Men men... Er det ikke verre enn det så skal jeg saktens klare å leve med det fram til våren igjen.

Skrevet

Funker det og bare smøre opp koblinga? Min blåser og veldig mye luft over 3-4000 rpm ca, overdøver nesten alle andre lyder, og kan høre den inn i kupeen når jeg gasser på. Mangler og el-vifta foran radiatoren som skal fungere som en hjelpevifte, men den kobles vel kun inn ved høye utetemperaturer og ved bruk av AC. Er snakk om E34.

• 2 months later...
Skrevet

Ka det var du måtte gjer for å fikse vifta?

Skiftet termostat idag, å når ej var ferdig gikk vifta berserk. Virker som motorvifta følge samme turtall som motoren, og blir et voldsomt bråk når av vifta når motoren får bare 2000rpm og blit verre til høgre turtall man får..

Noe forslag på ka problemet kan ver?

Skrevet
Sånn er det bare, silikon olja i vifte klutshen blir tykk i kulda. Tåler du ikke det må du bygge om til el. vifte.

Det fenomenet var helt nytt for meg i allefall og jeg har kjørt BMW med viskosekobling de siste 5-6 vinterene. Testa start helt ned i -36 grader uten at vifta har hengt på.

Jeg ville uansett ha bytta koblinga. Det skal ikke være slik.

Skrevet
Sånn er det bare, silikon olja i vifte klutshen blir tykk i kulda. Tåler du ikke det må du bygge om til el. vifte.

Det er vel omvendt? At oljen i slure/viskose koblingen blir tykkere jo varmere det blir?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...