johnny120000 Skrevet Februar 11, 2010 Skrevet Februar 11, 2010 Problemet er nok at du har tett veivhusventilasjon og derfor trykk i toppdekslet,dette begynner da å lekke olje som renner på eksosanlegget.Vanlig problem i kulda,du må ikke kjøre med dette.
standjo Skrevet Februar 11, 2010 Forfatter Skrevet Februar 11, 2010 Høres kostbart ut, en velkjent tone med andre ord.
standjo Skrevet Februar 11, 2010 Forfatter Skrevet Februar 11, 2010 Problemet er nok at du har tett veivhusventilasjon og derfor trykk i toppdekslet,dette begynner da å lekke olje som renner på eksosanlegget.Vanlig problem i kulda,du må ikke kjøre med dette. Burde det ikke da komme ut påfyllingslokket? Hørte noen på jobb snakket om noe sånt idag, men toppdekselet er tørt og rent.
johnny120000 Skrevet Februar 12, 2010 Skrevet Februar 12, 2010 Skal jo ikke garantere at dette er problemet ditt,men det er en klassiker.Olja kan også komme ut rundt pluggene og diverse andre plasser.Delene koster ca.2000 og kan enkelt byttes selv,men det er trangt.Husk å bestille både ventil og alle slanger da disse går sund.Peilepinnerøret er bare å ta ut og gjøre reint.
standjo Skrevet Februar 12, 2010 Forfatter Skrevet Februar 12, 2010 Da har man funnet feilen... Så fort man fikk lys nedi motorrommet, åpenbarte det seg en stygg lekkasje rundt toppdekselpakningen. Dette hadde lekket ned på eksosmanifold. Når jeg åpner påfyllingslokket så er det en litt brunaktig avleiring under det. Kondens? Ser iallefall ut som den gørra man får når olje blander seg med vann. Peilepinnen sitter dessuten ganske hardt fast. Så vi kan vel trygt si at dette er tett veivhusventilasjon? Da må jeg bytte denne, toppdekselpakningen, pluss kjøre oljerens på motoren og tappe ut, bytte røret til peilepinnen, og ny olje må på. Noe mer?
standjo Skrevet Februar 12, 2010 Forfatter Skrevet Februar 12, 2010 Skal jo ikke garantere at dette er problemet ditt,men det er en klassiker.Olja kan også komme ut rundt pluggene og diverse andre plasser.Delene koster ca.2000 og kan enkelt byttes selv,men det er trangt.Husk å bestille både ventil og alle slanger da disse går sund.Peilepinnerøret er bare å ta ut og gjøre reint. Du hadde jo rett da. hehe. Dessverre må jeg kanskje si... Så nå trenger jeg: Toppdekselpakning. Ny olje og nytt filter, pluss den derre "motorrens vidunderolja." * Ventil med slanger, (noen som har delenummer eller nøyaktig plassering så jeg kan plukke den ut i sprengskissa?) Noe mer? edit: *Omega 907
standjo Skrevet Februar 12, 2010 Forfatter Skrevet Februar 12, 2010 Er det denne med slanger som jeg trenger? Nummer 1, 2 og 6? Crankcase-Ventilation/oil separator 1. Vent pipe 11 15 1 703 775 2. Pressure regulating valve 11 15 1 703 484 6. Vent hose 11 15 1 740 393 (Kilde: http://bmwfans.info/parts/catalog/E39/S ... separator/)
teexeln Skrevet Februar 19, 2010 Skrevet Februar 19, 2010 har du byttet veivhusventilen? lurte bare på om det var vanskelig og mye arbeid, skal gjøre det på min snart
Fliid Skrevet Februar 19, 2010 Skrevet Februar 19, 2010 Nr 1, 2 og 6 og en toppdeksel pakning. Ser du har en 97 modell, det er da ny peilepinne på denne. Så den kan du rengjøre med trykkluft. Så du trenger ny O-ring til bunn av peilerør for dette. Rengjør undersiden av toppdeksel, der som oljen skal dampe ut i utåndingen. Ny olje og filter + rens er ikke nødvendig for denne jobben. Man bytter delen enklest ved å demontere innsug. Men man kan krongle seg til å demontere delen med innsug montert. Kun demonter LMM med belg og gasspjeldhuset.
standjo Skrevet Februar 19, 2010 Forfatter Skrevet Februar 19, 2010 Kanskje ikke nødvendig for jobben, men det er snart to år siden siste oljeskift og kondensen har forvandla olja til brun gurba. Så det blir nok ikke feil å slenge inn oljeskift og rens med det samme tror jeg. hehe Bestilte litt i overkant av hva jeg trengte fra koed igår, men nytter sjansen for å få ordnet opp skikkelig nedi der. Så da er det bare å vente på deler... teexeln: Nei, har ikke bytta enda, men tror Fliid hadde svaret på ditt spørsmål der. Takker for alle svar og hjelp gitt hittils.
teexeln Skrevet Februar 19, 2010 Skrevet Februar 19, 2010 å djisses kjører du to år mellom hvert oljeskift? ja då skader det neppe med in invendig motor-rens hehe Ja så flid ha svaret:) man må vel bytte pakningen på innsuget hvis man tar det av? men trur eg går for den "harde" versjonen å ikke ta det av, ser for meg falskluft å drit etter det har vært av.
standjo Skrevet Februar 19, 2010 Forfatter Skrevet Februar 19, 2010 å djisses kjører du to år mellom hvert oljeskift? ja då skader det neppe med in invendig motor-rens hehe Ja så flid ha svaret:) man må vel bytte pakningen på innsuget hvis man tar det av? men trur eg går for den "harde" versjonen å ikke ta det av, ser for meg falskluft å drit etter det har vært av. Kjører og kjører... er nå en tur til jobb en og annen dag. Ellers går det mye på firmabil eller å sitte på hos kollegaer. Er nok derfor bilen får så mye småtjafs hele tiden, det kjøres for lite. Men samtidig er det så kort vei til jobb at daglig småkjøring ville ikke vært bra for bilen det heller. Hvertfall ikke på denne årstiden.
Fliid Skrevet Februar 19, 2010 Skrevet Februar 19, 2010 teexeln, nei, pakingene på innsug trenger du normalt ikke bytte. Forøvrig veldig dyre, men det er en annen sak. Er de hele, så beholder du de slik de er, bare gjør rent. Det er en o-ring pr. trakt. Disse er av gummi. Er ikke så skrekken å ta av innsug, som det kanskje var på eldre biler. M20 motoren (E30 sekser) er litt mer vrien og der er det pakninger av papir o.l i tilegg står termostathuset utrolig dumt til, så det må av, så de må man da bytte. Men moderne motorer fra BMW kan man ta av innsuget på uten å bytte noe. Såfremt det er helt, selvfølgelig. En ny BMW motor er meget service vennlig.
Kristian H. Foss Skrevet Februar 19, 2010 Skrevet Februar 19, 2010 Jeg tipper også på tett veivhusventilasjon. EDIT: Så ikke side 2.
rush64 Skrevet Februar 20, 2010 Skrevet Februar 20, 2010 når veivhus filteret er tett, lager det trompet lyd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå