Gå til innhold

BMW e46 318, fusker! Noen som har forslag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Laget en tråd før om noe av det samme, men blei bare surr så lager en ny..

Jeg har en BMW 318 e46 1998 model.

Som jeg har problemer med at fusker! Begynner å bli litt lei nå.

Når jeg starter opp bilen når motor er kald. Så får jeg ikke opp turtall. Sperrer på 2500-3000 omdr. Dette blir bedre ettersom bilen blir varm! MEN, fusker fortsatt. Når jeg starter om morgenen og skal kjøre så må jeg gire med en gang ellers stopper den, hvis jeg drar den bare LITT på gira så stopper den, akkurat som bilen kveler seg. Når jeg skal kjøre igang ved kald motor så må jeg gi forsiktig gass, ellers går homper å hopper den. Smeller også i luftfilter boksen (akkurat som den får tilbakeslag)

Noen som har vært borti samme problemet eller har hørt om lignende?

Har hørt snakk om at LMM har vært "sjuka" på disse bilene. Men vil ikke bare kjøpe denne for å teste liksom!

Har kjøpt meg Carsoft Diagnose og kan ta live data ifra bilen, hvis noen har noen verdier jeg kan sammenligdne med?

Håper på noen positive tilbakemeldinger, da jeg er DRITT lei dette problemet :roll::evil:

MVH Bjørnar Gulhaugen

bjornargulhaugen@c2i.net

TLF: 97690207

• Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Siden du har Carsoft må du ta en diagnose og slette alle feilmeldinger.

Så kjører du en tur på noen mil og tar en ny diagnose etterpå og ser hvilke feil som kommer da.

Les så av feilene og post dem i tråden din, så er det lettere å komme med forslag.

For her kan det være alt i fra en luft lekk/falsk luft, lambda, LMM, kamsensor, veivsensor, osv.

Skrevet

Ok i see! Jeg prøvde å slette alle feilkoder igår (trur jeg). Og feilen er der fortsatt..

Men hva er motor diagnose i prrogrammet? Står en haug med fortkortelser! Hva skal jeg gå på? Så skal jeg lese ut feil å poste her :)

Prøvde meg kun litt igår, aldri brukt programmet før, så er veldig fersk der!

MVH Bjørnar

Skrevet

Her er no screenshot jeg tok ifra diagnose jeg prøvde meg på!

Er dette no feilkode eller??

kqssyu0hxihukn8sg7w3_thumb.jpg

k6kkuqojbe9tgpw5snym_thumb.jpg

Merker også nå at bilen slår tilbake i luftfilter boksen.. (tenner i luftfilter boksen) smeller 1-2 ganger, hver gang jeg slipper opp gassen, og deretter girgass igjen.

Skrevet

etter det eg ser på DME / DDE modulen så er det ein feilkode som heiter 141, noe som eg fant ut er

O2 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 2)

i følge E46 fanatics

så er det to feil koder på ZKE / ZVM modulen, 49 og 61 som eg ikkje veit kva står for.

Skrevet

Oi tøft.. Kan dette være feilen som gjør det da tro? Bank 1 sensor 2, det er vel sensor nr 2 ifra toppen?

Men bilde nr 2 er en fortsettelse av bilde nr 1. SÅ feilkode nr 130 og 1 er også på samme "feil". Det står slik:

141

130

1

Noen fler som kan sjekke dette for meg, for å være sikker?

Sletta feilkoden nå, så kan se om feilen er der igjen ihelga..

Men er dette noe feilkoder jeg kan sammenligne med kanskje??

http://www.kneb.net/bmw/E46/E46%20Trouble%20codes.pdf

Skrevet

Hallo igjen!

Har nå fått feilsøkt på bilen litt idag. Funnet noen feil, men fortsatt fusking. For det første så fant jeg en feil på vakumslangen ifra toppen.. Den som går ifra toppdekslet inn til innsuget.. denne hadde ryki å trakk masse falsk luft.. Var da rimelig sikker på at jeg hadde funnet problemet, men neida. Fusker fortsatt! Så jeg kontrollerte denne feilkoden:

"141

P1477 EVAP: reed switch not closed, doesn't open or doesn't close

Input digital on/off

(0-12V)

Within predetermined time LDP reed switch signal must change from high to low or from low to high or LD reed switch is "low" for longer than predetermined time."

Jeg kontrollerte da denne ventilen som har med dette å gjøre (stemmer at det er denne som sitter fast i luftfilter boksen?), denne som har med utlufting på tanken å gjøre. Denne står i en position og skjer ingen ting, den rører seg ikke. Dette kan ikke være normalt? Er jo også dette feilkoden sier noe om!? Noen som har noen forslag? Kanskje bare å bytte denne!

• 2 weeks later...
Skrevet

BUMP!

Har nå også byttet ventilen som er til veivhusventilasjonen. Uten at dette hjalp! Noen som har noen forslag? Er ikke sikkert denne feilkoden kan ha noe sammenheng med feilen her heller!? Fordi feilkoden kommer ikke alltid med en gang, og bilen fusker hele tida, uansett.. :cry:

Skrevet

Skjekk resten av innsugs slangende, ofte blir det sprekker når gummien blir gammel. burde byttet lamda sonden tipper jeg utifra feilen du fikk tideligere.

ptadba23oyvznx28dt71.jpg

Skrevet

jeg hadde samme feil som deg.. lambda feilen er ikke sonden.. det er falskluft .. 99 % sikkert.. gjør at lambdaen går utenfor sitt måleområde og da kommer det opp feil,...

må nesten bare se etter revna slanger o.l PS jeg hakke funnet min slange enda :S men jeg har også en sugelyd i motorrommet

Skrevet

Jeg syns jeg også har en sånn sugelyd, eller noe i motorommet jeg ikke klarer å finne! Kan høres ut som luftfiltret ikke sitter skikkelig på. Men syns det kommer ifra eksossida, men kan være jeg som hører feil.. Kan jo selvsagt sjekke alt som er av slanger.. Er jo sånn typisk falsk luft feil. Har jo funnet en lekk. allerede så, hehe..

Skrevet

Nei ikke funnet ut noe enda =( Men sitter å lurer på om jeg skal kjøpe den ventilen som er til utluftinga på tanken, siden jeg visst nok har en feil kode på den. Selvom jeg har mine tvil.

Jeg testa bilen litt på motorveien igår, og får ikke bilen over 140-150 km/t.. Vil da tro den skal gå fortere! Merker da at den fusker fæææært!!

Skrevet

Har idag testa denne solenoid ventilen som har med utåndinga på bensintanken å gjøre, som jeg visst nok har feilkode på, tilførte pluss og minus på den for så å blåse igjennom, å da fungerte denne.

Noen andre som veit hvordan jeg kan måle meg frem til riktige verdier på feks lambda sensor? eller LMM??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...