Thomaz Skrevet Februar 12, 2010 Skrevet Februar 12, 2010 Driver å skal handle e46 320d 05 mod.. Noe som bør sees etter.. Hørt no om et plast deksel som kan løsne å fyke i motoren.. Hva kan gjøres for å unngå det? Åsså hørt noe om tett ånding til olje el no sånn som kan forårsake turbohavari.. Takker for svar
Tore Diesel Skrevet Februar 12, 2010 Skrevet Februar 12, 2010 Det du snakker om som kan løsne og forårsake skade, er noe som kalles swirl flaps i innsuget. Tror dette er plast spjeld, som kan finne på å løsne dersom de setter seg fast, grunnet mye "gugge" i innsuget, som er forårsaket av dritten som kommer fra EGR systemet. Er ikke noen ekspert på området, og har heller ikke vært borti dette personlig. Vet at disse spjelda kan fjernes, men det finnes både de som anbefaler å fjerne dem, og de som mener de ikke bør fjernes. Uansett så kan det nok være greit å ta av innsuget å sjekke om spjelda fungerer som de skal, og at ikke innsuget er fullt av dritt. Sjekk denne linken: http://www.swirlflaps.co.uk/what-are-swirl-flaps.html Det andre du nevner, er filteret til veivhusventilasjonen. Dette bør byttes jevnlig, dersom det ikke er byttet ut med en oljeutskiller. Dersom dette filteret går tett, er sjansen stor for at turboen ryker. Sjekk opp om dette filteret er byttet, hvis ikke: Bytt det!
Thomaz Skrevet Februar 14, 2010 Forfatter Skrevet Februar 14, 2010 Oki Hvor mye koster bytte av sånn veivhus filter vis det evt burde byttes? No andre svakheter med disse bilene? Og åssen er 05 modellene på rust? Skal ikke være no rust på den, men vet at e46 har hatt tendenser til å ruste...
Lars89 Skrevet Februar 15, 2010 Skrevet Februar 15, 2010 http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E46/ 05-modeller ruster nok de også med tida, men veldikehold/vask har nok mye å si.
Autonils Skrevet Juni 3, 2010 Skrevet Juni 3, 2010 Rust er sjeldent noe problem på E46 produsert etter 2001. Fabrikken hadde problemer med karosserikittet som ble brukt i falsekantene på panser, bakluke og dører, som ga opphav til rust etter kort tid. Men dette skal ha blitt utbedret i 2001 en gang. De mer kjente problemene med 320d er turbosvikt pga. tett veivhusventilasjon/EGR-ventil, spjeld som løsner i innsugningsmanifold og ødelegger motoren (før 2005), samt et og annet sviktende converter til steptronic-gearkassen (alle d-modeller). I tillegg: "subframe"-svikt, men det er visstnok uhyre sjeldent etter 2001, og helst på 328/330Ci. 320d-motoren (150/163hk), spesielt fra 2004 og opp, er forøvrig "skuddsikker". Det er neppe for ingenting at BMW har valgt å videreføre den opprinnelige 150hk-dieselen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå