Dunderdon Skrevet Februar 12, 2010 Skrevet Februar 12, 2010 På min e39 98-modell har kupevifta nå tatt kvelden - selvfølgelig på den kaldeste tida av året slik at jeg har is både på utsida og innsida av vinduene Det som er problemet er at vifta som sirkulerer luft i kupeen ikke virker selv om jeg justerer hastigheten på klima-displayet. Jeg har prøvd å lese meg opp på problemet og fant ut at bmw har klart å gjemme en 40A sikring til denne vifta BAK hanskerommet - denne ble sjekket og funnet i orden. Så leste jeg at det er en svakhet på viftemotstanden - en slik ble derfor kjøpt og montert men vifta virker fremdeles ikke! Til slutt tenkte jeg at jeg må sjekke om det faktisk er spenning tilstede og målte ved sikringen bak hanskerommet - her var det til min store overraskelse 0 volt...... Noen som har forslag på hvor feilen(e) kan ligge da???
enverl Skrevet Februar 12, 2010 Skrevet Februar 12, 2010 Hvis motstanden er byttet, har jeg kun to ideer til deg da. Ene er selveste vift-motoren som har tatt kvelden, eller styreenheten (sitter sammen med styring av klima). Dette er info jeg har fått av flere BMW fagfolk;) lykke til:)
rgrothe Skrevet Februar 13, 2010 Skrevet Februar 13, 2010 Hei! Hadde samme problemet på min bil, og det var styrereleet som sitter ved hanskerommet!! Fikk byttet det under en ferietur i gøteborg, og det kostet der ca 1700 ferdig montert!! Jobben tok vel ca 15 min.
Dunderdon Skrevet Februar 15, 2010 Forfatter Skrevet Februar 15, 2010 Hei og takker for svar. Er styreenhet og styrerele det samme? Har også lest at det kan være noe som heter vifterelet - noen som vet farge/art.nr. på dette?
Fliid Skrevet Februar 15, 2010 Skrevet Februar 15, 2010 Bak sikringspanel i hanskerom. Mål at du har 12V inn på 2 i stikket. Har du det så legg en ledning over 2 og 6 i stikket. Går viften da, så begynne du å nærme deg svaret. Skru på viftereguleringspanelet. Mål så om du har spenning på 4. Har du det, så kan du bytte relè. Først og fremst, se om sikring 28 (30A) er hel.
Dunderdon Skrevet Februar 18, 2010 Forfatter Skrevet Februar 18, 2010 Takk for tips! Da var feilen funnet: det lysegrønne releet bak hanskerommet med art.nr. 61368373700 var kaputt. Heldigvis en billig sak til ca. 150 norske
Bmw101 Skrevet Februar 18, 2010 Skrevet Februar 18, 2010 Takk for tips! Da var feilen funnet: det lysegrønne releet bak hanskerommet med art.nr. 61368373700 var kaputt.Heldigvis en billig sak til ca. 150 norske Wow, opplevd nøyaktig det samme problemet med bilen min de siste par dagene. Men nå er det sånn at vifta hos meg, kommer og går. Skal ta den med til en i morra for nærmere sjekk, mistenkte termostaten... Hvor kjøpte du den?
Fliid Skrevet Februar 18, 2010 Skrevet Februar 18, 2010 Kommer å går er høyst sannsynlig sluttrinnet som er defekt. Det koster ca. 900,- hos BMW. Løp å kjøp.
Bmw101 Skrevet Februar 18, 2010 Skrevet Februar 18, 2010 Ok. Takker for det. Nå må jeg legge til at. Problemet har vart i ca en ukes tid. De to siste dagene har det fungerte relativt stabilt, men vil fortsatt ikke friskmelde bilen helt. Du tror fortsatt det er sluttrinnet som er defekt - har ingen anelse om hva det er da
Fliid Skrevet Februar 18, 2010 Skrevet Februar 18, 2010 Jeg tror fortsatt det er sluttrinnet som jukser. Sluttrinn er en motstand som spenningen går igjennom før den går til viften. Ved å bruke forskjellige innganger på sluttrinn så får man endret spenning ut til viften. Ved 12 Volt så har man full hastighet på viften. Ved halvert spenning så har man halvert hastigheten å viften. Osv. Slik fungere dette. Nr. 3 på dette foto er sluttrinn http://www.realoem.com/bmw/diagrams/h/p/245.png For å få rett del så ville jeg ringt BMW og fått rett dele nr. Dette finner de da ut ved at du opplyser skilt nr eller de syv siste siffer/bokstaver i chassi nr.
lefty293 Skrevet Januar 21, 2014 Skrevet Januar 21, 2014 Hei!Drar igang denne tråden i håp om tips. Har en 97 520i som vifta er helt død på. Viftemotstand("pinnsvinet")er byttet og det nevnte releet lenger opp i tråden er byttet. Er det neste da å plukke ut vifta? I mange tråder nevnes sikring #76(40amp) men denne er ikke med i min sikringsoversikt. Finner kun sikring #75 foran hanskerommet. Vil det da si at det er sikring #28 som har erstattet sikring #76 da?
Christer B Skrevet Oktober 16, 2014 Skrevet Oktober 16, 2014 Hei! Jeg har også et problem med kupeviften. Den virker iblant, og da fungerer den helt perfekt. Jeg har lett etter det nevnte releet bak hanskerommet, men der var det ingenting. ved siden av hjernen(e) var det helt tomt. Mistenker at det kan være dette og ikke slutt-trinnet, siden alle trinn på viften fungerer når den virker. Bilen er en 2000 modell 523ia touring. Håper på tilbakemelding, litt slitsomt uten vifte nå som det begynner å bli kaldt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå