Olelink Skrevet Februar 13, 2010 Share Skrevet Februar 13, 2010 Har plukket ut og delt min m50b20 pga misstanke om røket toppakning. Missfarging og overtrykk i kjølevæska er hoved grunnen til misstanken om toppaktning. Spørsmål 1: Når vi tok av toppen så vi at alle stemplene, toppen og ventilene var uvanelig sotete. Hva kan dette ha seg? Det har jo alltid vært litt olje i innsugsbelgen før spjeldhuset (olje fra veivhus vent.) men ikke noe mer enn hva jeg har funnet på andre m50. Bilen: - trekker ikke falskluft. - den har i mitt eie alltid hatt hyppige pluggskift og har nå "high power" plugger. - den har nå i ett halvt år hatt e36 m3 coiler som alle fungerer. - ikke merkbart fjusket eller dradd dårlig i senere tid. - renset topp ventilasjonen for ett års tid siden. - komptest for ett par måneder siden viste jevnt og godt resultat på alle sylindre. - motor har rullet i overkant 350'000. Spørsmål 2: Skal man kunne se om det er toppakningen som har røket hvis den har det ? Vi klarer nemmelig ikke å se noen synlig skade på pakningen, ei heller på selve toppen. Spørsmål 3: Er det meningen at det skal være ett jevnt lite tilsig av olje fra veivhus ventilasjonen og inn i innsugsbelgen ? Eller skal det ikke (når alt virker som det skal) komme noe synlig olje tilsig, for dette er jo olje som etterhvert blir med forbrenningslufta inn ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Februar 14, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 14, 2010 Up Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
takaasen Skrevet Februar 14, 2010 Share Skrevet Februar 14, 2010 Ja sot på stempler er normalt. Kan være ventil tettingende som tetter dårligt. Olje i veivhus slangen er også normalt. Kan godt rengjør topp dekselet der de munder ut. Se etter koredering runt vann hull, er ikke så lett alltid å se om toppakningen er fyki. Er det et stempel som er mye reinere en et annet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Februar 14, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 14, 2010 Ja sot på stempler er normalt. Kan være ventil tettingende som tetter dårligt.Olje i veivhus slangen er også normalt. Kan godt rengjør topp dekselet der de munder ut. Se etter koredering runt vann hull, er ikke så lett alltid å se om toppakningen er fyki. Er det et stempel som er mye reinere en et annet? Nei alle seks stempler var like sotete. Som jeg nevnte over så er det ikke lenge siden jeg rengjorde innsiden av toppdekslet der det munner ut. Uten at det gjorde noen forskjell. Nå ser det imidlertid ut til at jeg kjøper meg en brukt motor og setter inn istede for denne. Men skulle jo gjerne funnet ut hva som er feil. Kan jo bruke den til noe annet morro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet Februar 14, 2010 Share Skrevet Februar 14, 2010 Høres normalt ut. Send topp til trykk testing og planing. Monter ny pakning. Så er nok motoren uten feil. Overtrykk i kjølevæsken, hva snakker du om ? Misfarging/rustfarging er veldig normalt på motorer med støpejernsblokk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Februar 14, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 14, 2010 Høres normalt ut. Send topp til trykk testing og planing. Monter ny pakning. Så er nok motoren uten feil. Overtrykk i kjølevæsken, hva snakker du om ? Misfarging/rustfarging er veldig normalt på motorer med støpejernsblokk Med overtrykk mener jeg at den kastet fra seg kjølevæske allerede ved kald motor, den kastet også fra seg kjølevæske under kjøring. Ikke noe av dette har den gjort før. Missfargingen har aldri vært der før, har byttet kjølevæske på den ett par ganger allerede i mitt eie, men den har aldri vært missfarget/grumsete som dette før. Hva kan trykktest og planing komme seg på da? Koed skal bare ha 6500 + frakt for brukt b20 med 160'000 mindre på telleren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet Februar 15, 2010 Share Skrevet Februar 15, 2010 Man kommer langt med 2500,- for begge deler. Trykk og planing. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Februar 15, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 15, 2010 Man kommer langt med 2500,- for begge deler. Trykk og planing. Ok På ett vis fristende å få istand den jeg har siden den har gått feilfritt til nå. Men på den annen side har den gått langt og jeg frykter senarioet at jeg fikser den nå, den går fint i 1-2 måneder, så er det noe annet dyrt som skjærer seg... I tillegg til trykktest/planing skal man jo også ha ny toppakning, toppbolter, div andre pakninger m/m. Og dette forutsatt at toppen er ok. Hvis den ikke er det må man jo i tillegg enten få den fikset eller kjøpe brukt. Det er derfor jeg er så i tvil om hva som er best av å kjøpe en brukt motor med en gang eller fikse den jeg har siden den har gått så langt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå