sealed Skrevet Februar 14, 2010 Share Skrevet Februar 14, 2010 God dag, E53 X5 2002 3.0D Problemet er at bilen plutselig stoppet etter en kjøretur på 40-50km, stoppet bilen utenfor huset og var inne en veldig kjapp tur. Ut for å starte men ikke livs tegn. Lurer på om noen har litt info og tips ang problemet. Har googlet opp litt og funnet ut at dyser og dieselpumpen er et problem på disse motorene. Da jeg leser at dysene lekker tenker jeg med engang at de sender fuelrail trykk tilbake i retur(eller tar jeg feil? og at de lekker gjennom og inn i motoren) Kom iallefall ingenting i retur slangen fra dysene når blendet slangen som går inn til retur på de og lot dysene ikke ha noen retur koblet til. Hadde på carsoft og fikk feilkoden nedenfor. lurer også på om hjernen vil la være og prøve å starte om trykksensoren skulle lyve med for lavt trykk? skal koble på et skikkelig manometer imorgen og få målt trykket uten pc. Single diagnosis DME / DDE - Status: ERROR ! 09F6 not defined (Etter ett google søk er dette lavt fuel rail trykk) Koblet også opp mot livedata på DDE og fikk noe info fra railpressure om skulle være til hjelp og løse problemet. Raisepressure er oppe i 4-5Bar så lenge ikke drar motoren på starteren og det flower bra med diesel fra løftepumpen kan jeg skrive under på Noen som vet hva railpressure skal ligge på? eller om noen verdier viker veldig fra hva de burde ligge på? Har ikke funnet noen data på railpressure desverre Takk for all hjelp som måtte komme Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bassik Skrevet Februar 14, 2010 Share Skrevet Februar 14, 2010 Normalt railtrykk ligger på 1200-1600Bar avhengig av motor De fleste commonrail motorer har en overtryk/sikkerhetsventil, kanskje du har ett problem der? Snakker her på generell basis da jeg ikke sitter med disse dataer på BMW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sealed Skrevet Februar 14, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 14, 2010 Normalt railtrykk ligger på 1200-1600Bar avhengig av motorDe fleste commonrail motorer har en overtryk/sikkerhetsventil, kanskje du har ett problem der? Snakker her på generell basis da jeg ikke sitter med disse dataer på BMW Tror kanskje uten å ha noe data på det at regulatoren i bak-kant av diesel pumpen regulerer dette etter hva sensoren på railen sier? For finner ingen sikkerhetsventil noe sted Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sealed Skrevet Februar 15, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 15, 2010 Så nå GS har ordnet med support telefon, får prøve denne tjenesten imorgen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bassik Skrevet Februar 15, 2010 Share Skrevet Februar 15, 2010 Normalt railtrykk ligger på 1200-1600Bar avhengig av motorDe fleste commonrail motorer har en overtryk/sikkerhetsventil, kanskje du har ett problem der? Snakker her på generell basis da jeg ikke sitter med disse dataer på BMW Tror kanskje uten å ha noe data på det at regulatoren i bak-kant av diesel pumpen regulerer dette etter hva sensoren på railen sier? For finner ingen sikkerhetsventil noe sted Den er sikkert innebygd på pumpa. Det MÅ være en mekanisk sikkerhetsventil, jobber med forholdsvis høye trykk her. Regner med du ikke har lekkasje. Og at du ikke har luft i systemet. Vanskelig å øke trykket da.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet Februar 15, 2010 Share Skrevet Februar 15, 2010 Common rail pressure at starter motor speed >250bar Pumpetrykk ved ca. 800 rpm 2000-3500bar Retur trykk maks 500bar Dette er for M57 , ikke M57TU Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Februar 15, 2010 Share Skrevet Februar 15, 2010 Er litt ulike konfigurasjoner på CR systemet avhengig av em det er 1-,2- eller 3-generasjons CR system. Noen overvåken mengden av diesel på lavtrykksystemet(de nyeste),de eldre var på høytrykksiden. Noen har kun el.matepumpe,noen mekanisk gearpumpe eller begge deler. Har du piezo injectorer har du en av de nyere systema. Tilførseltrykket ligger på rundt max 6bar,men er litt avhengig av temp da el pumpa ikke starter på kald motor alltid ved tenn.påslag(avhengig av system). Eg vil anta du enten har en falsk avlesing(sensorfeil) eller en faktisk trykkfeil. Dette kan nok leses av i live-mode med diagnose. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet Februar 15, 2010 Share Skrevet Februar 15, 2010 Dataene jeg oppgav ble hente fra TIS. Beklager om dette ble feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sealed Skrevet Februar 15, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 15, 2010 Common rail pressure at starter motor speed >250barPumpetrykk ved ca. 800 rpm 2000-3500bar Retur trykk maks 500bar Dette er for M57 , ikke M57TU Takker =) Er litt ulike konfigurasjoner på CR systemet avhengig av em det er 1-,2- eller 3-generasjons CR system. Noen overvåken mengden av diesel på lavtrykksystemet(de nyeste),de eldre var på høytrykksiden. Noen har kun el.matepumpe,noen mekanisk gearpumpe eller begge deler. Har du piezo injectorer har du en av de nyere systema.Tilførseltrykket ligger på rundt max 6bar,men er litt avhengig av temp da el pumpa ikke starter på kald motor alltid ved tenn.påslag(avhengig av system). Eg vil anta du enten har en falsk avlesing(sensorfeil) eller en faktisk trykkfeil. Dette kan nok leses av i live-mode med diagnose. Bilde ovenfor i første post er klippet ut av livedata med diagnose. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Februar 15, 2010 Share Skrevet Februar 15, 2010 Dataene jeg oppgav ble hente fra TIS. Beklager om dette ble feil. Neida ikke nødvendigvis,kommer som sagt an på generasjonen på trådstarters motor. Samt at manifold-trykket,temp og TPS verdier også skal samstemme med avlest trykkverdier. De fleste har også korrigering via railtrykket. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sealed Skrevet Februar 15, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 15, 2010 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Februar 15, 2010 Share Skrevet Februar 15, 2010 Er dette live data lest av under kinning av motor? Eg har ikke de rette verdiene på denne motoren,så eg kan ikkje si hva de skal være. Men er dette siste generasjons CR skal denne ha et høyt railtrykk ved kald motor for å varme opp dieselen(trykksiden),og dine avlesinger syns å vær veldig svake. Om dette er reelt mht det eg har nevnt i tidligere poster må sjekkes fysisk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sealed Skrevet Februar 15, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 15, 2010 Er dette live data lest av under kinning av motor?Eg har ikke de rette verdiene på denne motoren,så eg kan ikkje si hva de skal være. Men er dette siste generasjons CR skal denne ha et høyt railtrykk ved kald motor for å varme opp dieselen(trykksiden),og dine avlesinger syns å vær veldig svake. Om dette er reelt mht det eg har nevnt i tidligere poster må sjekkes fysisk. Stemmer, alle målinger er ved kinning. Kan du evnt finne ut hvilke motor som er ved chassienr? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Februar 16, 2010 Share Skrevet Februar 16, 2010 Er dette live data lest av under kinning av motor?Eg har ikke de rette verdiene på denne motoren,så eg kan ikkje si hva de skal være. Men er dette siste generasjons CR skal denne ha et høyt railtrykk ved kald motor for å varme opp dieselen(trykksiden),og dine avlesinger syns å vær veldig svake. Om dette er reelt mht det eg har nevnt i tidligere poster må sjekkes fysisk. Stemmer, alle målinger er ved kinning. Kan du evnt finne ut hvilke motor som er ved chassienr? Kan finne ut hvilken motor du har,men ikke nødvendigvis hvilken spesifikk komponent du har på CR systemet ditt. Har du trykksensor i høytrykkspumpa så har du nok 3 gen.system. Det eg vil anbefale deg er å kontakte BMW verksted og få data på ulike parametre slik at du kan sammenligne med dine,eller i beste fall levere bil inn på diagnose der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sealed Skrevet Februar 16, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 16, 2010 Er dette live data lest av under kinning av motor?Eg har ikke de rette verdiene på denne motoren,så eg kan ikkje si hva de skal være. Men er dette siste generasjons CR skal denne ha et høyt railtrykk ved kald motor for å varme opp dieselen(trykksiden),og dine avlesinger syns å vær veldig svake. Om dette er reelt mht det eg har nevnt i tidligere poster må sjekkes fysisk. Stemmer, alle målinger er ved kinning. Kan du evnt finne ut hvilke motor som er ved chassienr? Kan finne ut hvilken motor du har,men ikke nødvendigvis hvilken spesifikk komponent du har på CR systemet ditt. Har du trykksensor i høytrykkspumpa så har du nok 3 gen.system. Det eg vil anbefale deg er å kontakte BMW verksted og få data på ulike parametre slik at du kan sammenligne med dine,eller i beste fall levere bil inn på diagnose der. Okay, takk takk. Snakket med GS Support idag og de virket som puttet fingeren på dyse® med samme, så napper ut de ikveld og kjører test på de iløpet av uka. Så får vi se derifra. Takker for hjelpen så langt alle som har kommet med tilbakemelding Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå