Lapin Kulta Skrevet Februar 15, 2010 Share Skrevet Februar 15, 2010 Hallo. Har et merkelig fenomen med min E34. Når jeg ligger rundt 80km vibrerer rattet. Det samme skjer ved nedbremsing. Det som er så rart er at nå i vinter da jeg kjørte på piggfri med standard dimensjon vibrerte det ikke i det hele tatt. Sommerdekkene som jeg har opplevd vibreringen med er 235 bred og noe slitt på innersiden. Kan bredde og slitte dekk føre til vibrering i forstillingen? Er E34 ømfintlig for brede dekk? Anders Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hanskr Skrevet Februar 15, 2010 Share Skrevet Februar 15, 2010 ville tru du har musta nåkke lodd, so kansje ei ny balasering vill funka mulig att du har kast i bremse skivene siden de vibirerer ved nedbremsing !! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lapin Kulta Skrevet Februar 15, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 15, 2010 Balanserte dekkene i sommer, alt var i balanse! Kast i bremseskivene, hmm. Vis det er kast, burde det også vibrere med vinterdekk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julianv Skrevet Februar 15, 2010 Share Skrevet Februar 15, 2010 Mener at vis hjelpesnekken er gåen så får du risting i den farten, samt ved nedbremsing Verdt å sjekke opp. Du vil også merke at bilen drar litt skjevt til tider ved hard nedbremsing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWsideways Skrevet Februar 15, 2010 Share Skrevet Februar 15, 2010 sikker på at det ikke er hjullager? vet ikke hva problemet er, hvis det bare reagerer på piggfritt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
robsys29 Skrevet Februar 15, 2010 Share Skrevet Februar 15, 2010 Eg har hatt samme fenomenet på bilen min no i vinter. eg kjøpte brukte felger med piggdekk på. Før vinteren hadde eg orginal dimensjon på sommardekka og merka ingenting. når eg fekk på vinterdekka rista det som bare faen når eg kom opp i en 80-90km/t. Så eg fekk høyre at det kunne ha seg at demperene var dårlige og det kunne vere at dekka var i ubalanse. Når eg hadde skifta demparar rista det merkbart mindre, og veka etterpå balanserte eg dekka mine og, og no er det bortimot ikkje noke som ristar. Muligens berre telehiv i vegane. Men det rista ikkje så veldig mykje når eg bremsa ned. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lapin Kulta Skrevet Februar 15, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 15, 2010 Jeg tror ikke det er demperene.. Er veldig tight og fin på veien. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Februar 15, 2010 Share Skrevet Februar 15, 2010 E34 er veldig følsom på vibrasjon. spesielt på en gammel bil hvor flere stag begynner å få litt slakke. når jeg hadde slik vibrasjon på min E34 kom det av at jeg kjørte rundt med felger som hadde større hull til nav, slik at jeg måtte bruke senterringer for å få hjulet helt i senter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lapin Kulta Skrevet Februar 15, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 15, 2010 E34 er veldig følsom på vibrasjon. spesielt på en gammel bil hvor flere stag begynner å få litt slakke. når jeg hadde slik vibrasjon på min E34 kom det av at jeg kjørte rundt med felger som hadde større hull til nav, slik at jeg måtte bruke senterringer for å få hjulet helt i senter. Hadde du samme problem på din? Også under nedbremsing? Kan være værdt å sjekke det ja.. Felgene er E39 M5 felger. Passer de rett på uten senterringen? Bilde: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Februar 15, 2010 Share Skrevet Februar 15, 2010 E39 har større senter enn E34 (74mm vs 72.6mm), så her må du ha senterring. har du ikke det er det absolutt ikke usannsynlig at det er her problemet ligger. inntil jeg fikk tak i senterringer brukte jeg bare noen runder isolasjonstape rundt navene, slik at det ble noe bedre sentrering når hjulet kom på. det beste er nok senterringer i metall, da plastringer har en tendens til å ta kvelden ved hjulbytte. vær og sikker på at flaten på navet er rent/rustfritt, da det skal lite til før det blir kast ved skittent/rustete nav. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lapin Kulta Skrevet Februar 15, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 15, 2010 Takk for svar! Jepp. Det kan jo være det. Siden det ikke vibrerte noen ting med de orginale vinterhjula. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet Februar 15, 2010 Share Skrevet Februar 15, 2010 Sommerdekkene som jeg har opplevd vibreringen med er 235 bred og noe slitt på innersiden. Ble de slitt på innsiden på denne bilen? Om svaret er ja, få sjekket opp hva som er galt i forstillingen og sjekk hjulstillingen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wacman Skrevet Februar 15, 2010 Share Skrevet Februar 15, 2010 Når det vibrerer i rattet i 80,er det ubalanse i hjulene - bankers! Den ristingen gir seg så i rundt 90,men vil komme tilbake i c.a. 120km/t Uoriginale felger med ikke helt rett senterborring er ofte synderen, særlig om det ikke er med ringer,eller ringene ikke passer helt. E39 er den eneste av 5'erne med det "dumme" navet, noe skikkelig dritt faktisk! Da jeg hadde min,var jeg ganske sugen på noen fete E60 hjul, men navet er feil. På E28'en min er det dog nå E60 felger 16" ble ganske stort på den bilen, men de ser bedre ut på E28 enn E60 Vibrasjon ved nedbremsing kan jo være litt av hvert - rust på bremseskivene, kast i dem, dårlige stabstag etc. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JulianS Skrevet Februar 16, 2010 Share Skrevet Februar 16, 2010 Wacman: Uballanse i hjul trenger ikke nødvendigvis å være mellom 80-90 km/t det varierer fra bil til bil og dim osv samt hvor mye uballanse det er... Vibrasjon ved nedbremsing pga. dårlige stabstag trur jeg aldri jeg har vært borti Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lapin Kulta Skrevet Februar 16, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 16, 2010 Når det vibrerer i rattet i 80,er det ubalanse i hjulene - bankers!Den ristingen gir seg så i rundt 90,men vil komme tilbake i c.a. 120km/t Uoriginale felger med ikke helt rett senterborring er ofte synderen, særlig om det ikke er med ringer,eller ringene ikke passer helt. E39 er den eneste av 5'erne med det "dumme" navet, noe skikkelig dritt faktisk! Da jeg hadde min,var jeg ganske sugen på noen fete E60 hjul, men navet er feil. På E28'en min er det dog nå E60 felger 16" ble ganske stort på den bilen, men de ser bedre ut på E28 enn E60 Vibrasjon ved nedbremsing kan jo være litt av hvert - rust på bremseskivene, kast i dem, dårlige stabstag etc. Tror ikke det er ubalanse i felgene pga. av at jeg fikk de balansert i sommer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå