Gå til innhold

E61 525dat Lite varme inne i bilen ved kaldt vær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en bruktimportert 2005 mod E61 525dat med det "enkle" klimaanlegget (ikke utvidet klima), bilen har rullet 96000km.

Jeg opplever at det ikke blir noe særlig varme inne i bilen når det er kaldt vær, eks. -10grader.

Er dette normalt? Jeg mener, jeg er klar over at de nye dieselmotorene ikke utvikler så mye varme men at det ikke skal bli skikkelig varmt inne i bilen syns jeg er litt merkelig.

Det er jo vanskelig å se hvor varm motor/kjølevannet er på disse bilene da de som kjent mangler kjølevannstemperatur-visning. Det eneste jeg kan se er at de "flytende" røde feltene på turtelleren går sakte ned, og at det blir stående litt igjen av de.

Bilen har ikke den ekstra-varmeren/parkeringsvarmeren som man finner på mange dieselbiler i dag... MEN jeg har etter samtaler med Bmw Norge -teknisk- og et par andre teknisk kyndige kilder forstått det slik at bilens varmeapparat har et elektrisk varmeelement montert.

7fuz192ua9qy6lnalxne.jpg

vz5pvd0clgce6f3s1b9y.jpg

De hadde mer tro på at det kunne være noe galt med kjølevannstermostat, termostat til AGR-eksoskjøling eller termostat til automatgirolje-kjøling.

Hva sier folket?

Skrevet

5er: Ja, jeg har instillingene inne på Climate på "Hot"(rød). Dette gjelder vel bare temp. på Center Ventilation, altså luften som kommer ut i "ansiktshøyde" eller så... :)

pelle123: Har sjekket den sirkulasjonspumpa til varmeapparatet, sitter like ved vannkranen.

Den går, ingen problem å sjekke den ved å ha tenning på, og klemme på slangene og høre på lyden...

Skrevet

har en kompis som har en E61 05 525dat ...og når han skrur på masse varme på full styrke kommer det kald luft..og når han trykker på frontrute varme så kommer det også kjølig luft...

Skrevet

Hvis du ikke har webasto og kjører rolig og på laft turtall blir ikke luften inn i bilen veldig varm.Den går seg også kald ved tomgangskjøring (kø kjøring).

Skrevet

Ok, varmeapparat-kranen(e) du mener!... Duo=2

Når bilen har 2-soners klima(utvidet klima) er det 2 kraner der, men når det er enkelt klima så er det bare en kran der. Sånn som på min, er det bare en enkelt kran...

Men jeg har i grunn lite tro for at det er noe med denne kranen, fordi det blir jo varmt inne i bilen ved litt mildere temperaturer, la oss si rundt 0 til -5grader...

Skrevet

skift ut termostaten til EGR`n og varmeveksleren til automat kassen. da er alt i orden skal du se! enten en eller begge står åpen som fårårsaker det problemet du har!

Skrevet

Javel, har du vært borti dette før? Høres jo ganske sikker ut du...

Som sagt sier BMW -teknisk-og flere andre teknisk kyndige at det kan være enten motortermostat, AGR-termostat eller termostat til automatgir-kjøling.

Men hvordan finne ut av dette :?:

Skrevet

den termostaten på egr er ikek vanskelig og demontere 2 skruer så er det bare og ta denne av! men du må løsne slangen fra vakum pumpa. motorn bør være kald før du tar denne av. det før å se om den er åpen eller lukket! denne skal være stengt når motorne er kald!

automatgir kjølern kalt varmeveksleren den kan du også kontrolere.

ta bort fremsete bunndeksel og klemme over en slange og koble denne bort fra varmeveksleren det skal maks renne ut 1cl vist det renner mer eller mye er denne defekt.

http://nettbutikk.gsbildeler.no/openIma ... /25225.gif

bilde nr 8. klem over slangen som går inn på varmeveksleren og dra den av. nr8 på bilde

Skrevet

du kan kontrolere tremostaten som er på motoren og. klør deg en tur på 5-10 min og kjenn på slangen som går fra termostaten til radiatoren bilde 5 på link oppfør

Skrevet

Ok, høres ut som du har rimelig go peiling på dette!

Spørsmål: når man tar av den termostaten til AGR'n når motoren er kald, kommer det noe kjølevann ut av den slangen da?(Griser man noe?)

Den automatgir termostaten/varmeveksleren skjønte jeg ganske bra, men den slangen du snakker om, er det den innerste(mot motorblokk) du mener jeg skal koble fra?

Kan du utdype noe mer på den greia om motortermostaten og det med å kjenne på slangen fra termostat... hva skal man "kjenne" etter en tur på 10min??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...