Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på åssen det er å kjøpe en bil med heftelser. Jeg er klar over at heftelsene følger bilen..

Men om selger skriver at "heftelser blir slettet ved salg". Har jeg da noen garanti for dette? Eller kan han drite i det, og jeg ikke ha noe å ta han på?

Går vel ann å skrive i kjøpskontrakten at de blir slettet ved salg?

Takk for alle svar :)

Skrevet

Det enkleste er både å få det med i kontrakten OG insistere på å betale ut heftelsen om det er tvil.

Dersom du ringer panthaver (banken som har lånet) og sier du skal kjøpe bilen,opplyser de om hva som gjenstår av gjeld. Det du da kan gjøre,er å avtale med selger at om bilen nå koster f.eks. 70.000,- restgjelden er 35.000,- betaler du 35.000,- til selger og 35.000,- til banken så du er garantert at heftelsen slettes.

Skrevet

Men lurte litt på regelene her.. Om det står i kontrakten.. er han da helt nødt til å betale den ut?

Og tingen her er at han selger for billigere enn hva som er igjen av lånet.

Skrevet

Da ville jeg vært ganske skeptisk..

Hvordan har han så tenkt å innfri lånet?

At det står i kontrakten, betyr ikke at han bryr seg om det,det betyr bare at rent juridisk er det sagt at bilen skal være fri for heftelser. Tror ikke banken er helt kule i sånne situasjoner,da gjelda følger bilen - da den er verdigjenstanden som er belånt.

Skrevet

Hmm..

Sånn tenker jeg og, og har veldig lite lyst til å bli lurt når jeg kjøper bil.

Men om det er flere som har noe å komme med, skrik ut!

Skrevet

for at banken frigir bilen, tror jeg han må ta opp det resterende som et separat lånb, som før nevnt er de ganske stramme på det at pantsettelsen følger det pantsatte objektet til gjelden er gjort opp.

En kontrakt underskrevet av dere begge der det står spesifisert at heft skal slettes ved salg kan hjelpe deg, men da muligens kun ved forbrukerklage/heving av kjøp etc.

Sjekk hjemmesiden til NAF, tror de har et avsnitt om det.

Skrevet

Jeg har kjøpt bil med heftelse større enn kjøpssum før.

Da ringte selger til banken og fikk avtalt at resterende lånesum ble overført til forbrukslån ved evnt salg.

Deretter avtalte han med banken at jeg fikk fullmakt til låneopplysningene hans slik at jeg fikk bekreftelse av banken.

Så fikk jeg kontonr av banken og overførte kjøpssum direkte til dem.

Skrevet

coupen min hadde å heftelser.. da satt jeg søstra mi på saken(jobber i bank som rådgiver)

ordnet sånn at det ble kontakt mellom selgers og min bank.. fikk kontonummer til lånet hans(heftelsen) alt papir og alt klart(snakk med banken din, de ordner opp)

så når jeg kom henn og så på bilen og bil falt i smak, så det ble handel. overførte penger inn på hans låne konto, mens de så på, samt skreiv ut til kvittering til begge parten.. skreiv også en veldig utfyllende kjøpskontrak på hva og hvor mye og til hvem det var betalt husker ikke helt hvor mange tusen men endel, resten av pengene gidde jeg kontant til selger, etter jeg hadde betalt det banken skulle ha.

må ikke stole får mye på selgere! mange luringer!

lykke til med evt kjøp av bil:)

Skrevet

er nok ikke noe stort problem, han har sannsynligvis fått tillatelse av bank/finansierings selskap til og selge bilen for den prisen han måtte få for den, de sletter panten på bilen å han sitter igjen med resten som forbrukslån. få greie på banken hans å få bekreftet av de at pant blir slettet.

Skrevet
Men lurte litt på regelene her.. Om det står i kontrakten.. er han da helt nødt til å betale den ut?

Og tingen her er at han selger for billigere enn hva som er igjen av lånet.

Hva som står tinglyst og hva som er restgjeld per nå er ofte forskjellig.

sjekk opp restgjeld per neste uke. Er det 85000kr og du skal kjøpe den for 80000kr så skal du ha bilen med heftelser og få 5000kr av han. Ta en utskrift av www.brreg.no og sjekk hav det står der. Før dette inn i kontrakten.

Er en teoretisk mulighet at du kjøper bilen på en onsdag, han har sendt inn nye lånepapirere på tirsdag og det blir ikke tinglyst før noen dager senere. Banken har utbetalt pengen og gjort alt i god tro. Du sitter igjen med en bil som har MASSE i heftelser og har ansvaret!! Var en som gjorde det mot oss. fikk inn en mini med null i heftelser. Ett par dager senere hadde en bank over 1 mill i pant på bilen. Det ordnet seg tilslutt, men det var ett helvete. Sjansen er minimal, men få med heftelses beløpet i kontrakten.......

Skrevet

Tusen takk for flotte svar! :)

Hjalp masse.. Så da får vi se om det ikke blir noe bil på meg igjen etterhvert også! :)

Skrevet
hmm sjekk heft på min bil. det som står som pant der er ikke det jeg har i lån på min bil. står bare hva som ble lånt den gangen den ble kjøpt.

Jepp,samme med min da jeg solgte den,det er vanlig det. Det var derfor jeg sa "ring panthaver og få den nåværende restgjelden" :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...