msklTourer Skrevet Februar 21, 2010 Share Skrevet Februar 21, 2010 Bygger M20 B27 motor for turbo å klarer ikke bestemme meg for smidde råder å smidde stempler eller beholde org.råder å org. stempler som jeg freser ned, eller org. (tror d er fra 320,men kortere enn til 325 ihverfall)-råder men med smidde stempler... Deler jeg har er: 325 eco blokk med pianotråd. alpina veiv. ett sett org.325 råder og stempler, og ett sett org.råder som er noe kortere(sikkert fra 320..) mod.topp m slipt vinkler ventiler,ny 280 kam.. T3 turbo og piggyback tileggsprut. Deler er levert å blir mod nå. Bl.annet blir det slipt veiv,honet blokk, og hele motor, innmat å svinghjul, blir vektbalansert. Tror da alt ligger til rette for at dette blir holdbart. klart minus som jeg har skjønt blir vel tillegssprutet istedet for data.. men prøver det i sommer for dette har begynt å bli dyrt nok allerede. -men...-DILEMMA.. -Bruker jeg det som det tidligere var satt opp blir det da noe over 350 hk om jeg beholder det slik.-og da, tåler org.råder den effekten tro? og hvor mye tåler org stempler? har hørt stemplene ryker først,så kanskje gå for smidd der men beholde org råder? eller gå for smidd hele veien..? D kommer jo samlet på over 15 ihvertfall,så en del kr å spare her. men klart bytter ut begge deler om jeg må for gidder ikke ligge i grenseland for hva de tåler akkurat heller. gidder ikke ta sjansen på det etter å ha gjort så mye med nye lagere å resten som er gjort m motor. så- noen som vet eller har erfaring med hva dette tåler. viktigste er vel hva orginal råder klarer av effekt,om de trygt tåler 400 eller sliter med rundt 350 hk. for smidde stempler kan jeg nok få lagd etter ønsket høyde som passer enten org 325 råder eller de helt like men noe kortere antatte 320 råder til rundt 6.. skal jeg dreie ned original stempla kan jeg ikke skjønne annet enn at jeg må bruke de kortere 320 råder om det overhodet skal passe med 2,7 veiva. Tenker å håper kanskje org 325 rådene og smidde stempler som tilpasses med riktig høyde kan bli en fin å god nok løsning her jeg da.. Så..-noen bra forslag her mottas med stor glede!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
msklTourer Skrevet Februar 22, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 22, 2010 og trenger man arp bolter egentlig? for har nye originale.. har hørt det er trygt å bruke de,men at de ikke kan brukes om igjen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GeirAndre Skrevet Februar 23, 2010 Share Skrevet Februar 23, 2010 Motorviagra burde kanskje svare her.. Flere innpå her som har bygd bra 2,7 oppsett:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30 tic Skrevet Februar 23, 2010 Share Skrevet Februar 23, 2010 sikkert andre som kan svare bedre, men la oss si du skal passere rett over 300 hjul hk bør jo det komme kjapt med 2.7l org 320 råder holder til det. det samme gjør stempler. har liggende 320 råder som bremset 500 hk i 2.9l i motorbenk. når det gjelder bolter har eg kjørt med orginale med turbo.(orginale kan etter ryktene strekke seg ved høye sylinder trykk) 12.9 er bedre og mye billigere enn org, og arp er overlegent ettersom man ikke belaster gjengene i blokka på samme måte. finn et brukt datasprut i stedet for piggyback? hjelper lite med full ballansert smidd bunn om tenning/bensin lever sitt eget liv. og om du syns det er dyrt nåk før du har begynt vil du nok få mer enn en overraskelse Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30 tic Skrevet Februar 23, 2010 Share Skrevet Februar 23, 2010 fin bil forresten Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fixfax Skrevet Februar 24, 2010 Share Skrevet Februar 24, 2010 Gå for et skikkelig standalone sprut, med skikkelig mapping, da kan du snakke trygge bygg. som tidligere sagt, lite vits med smidd bunndel om motorstyringen er på trynet. Jeg bygger 2,7l org stempel, smidde råder, da 320 rådene hadde kast :s Arp ti ramlager og topp, eta veiv. skal selv kjøre med vipec v44. angrer litt på at jeg ikke sparte litt og satt i smidde stempler, og veiv. Om jeg får kjørt denne sommeren så får jeg heller vurdere smidde stempel til sommern, jeg er heller ikke ute etter en værsting da, men heller ett leketøy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
msklTourer Skrevet Mars 1, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 1, 2010 Motorviagra burde kanskje svare her.. Flere innpå her som har bygd bra 2,7 oppsett:) ok . Motorviagra ja .- ganske ny her.Men sett han her på forumet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
msklTourer Skrevet Mars 1, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 1, 2010 svar til E30 tic: okey. så da burde det holde ganske trygt til ca 400 motor hester da vel.. for skal kjøpe sprut,så fort det melder seg et rimelig og bra et. kanskje bruker det gamle forsiktig helt i starten bare om jeg må,å skrur ned litt på trykket da. vil at det skal være safe og virke! motor kommer jo på ca 30 totalt med inkl.alle forbedringer og alle turboting- men da ikke iberegnet sterkere råder&stempler. så et bedre sprut i tillegg til minimum 5-6 vel... ..--M3 S52 motor med kasse går til priser deromkring da..,det,det gjør de...hmm, jaja. så gidder ihverfall ikke det skal rase etter kort tid pga dumhets feil av meg. nytt sprut er det vel klart noe av det viktigste har jeg skjønt så det skal den få Har forresten hørt rykter at M50 råder skal passe i M20, å de er visst sterkere enn m20 råder.. lurer på om det stemmer.. hvor mye burde man dreie ned på stempler hvis 325 eco blokk, 320 råder,325 stempler,og 2,7 veiva tro... men var det originale 320 råder du hadde liggende som hadde tålt 500..? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim_M5 Skrevet Mars 1, 2010 Share Skrevet Mars 1, 2010 Heisan. Skal man bygge M20 2,7 turbo, er det ingen vits i å finne opp hjulet på nytt. Det du skal kjøre med er: 2,7 veiv 320 råder 325 katalysator stempel (fra 88mod og opp) Dette gir et komp-forhold på 8,0:1 uten å gjøre noe med stempeltoppen. Man må derimot på noen versjoner av kat-stemplene dreie ned noe av skjørtekantene, så de ikke krasjer med veiva. Dette er et oppsett på en bunndel som i utgangspunktet er driftsikkert med 400hk. Det finnes mange som har kjørt vesentlig mer, vet om 3 som har tatt ut over 600hk, men da er det ikke et spørsmål om "hvis" det ryker, men "når"! Man har såklart ingen garanti for at det holder til evig tid på 400hk heller, så lange man kjører standard deler. Det går an å kjøre en motor i filler på 200hk hvis man ikke har kontroll på bensin og tenning, så datasprut og skikkelig mapping er en forutsetning. Skal du kjøre standard sprut bør du igrunn holde deg under 300. Når det gjelder toppen så klarer en standard topp med standard kam cirka 400hk, etter det er det tverrstopp. Skal man over 400 må man bytte kam. En fordel med originalkammen er at man får ut et helvetes dreiemoment hvis man vil det. En kompis bremsa 400hk og rett over 600nm på 1,2 i ladd med standard kam. Har mye mer info, men gidder ikke sitte å skrive alt. Du får heller spørre om det er noe konkret du lurer på. Anbefaler deg også å kikke igjennom linken jeg legger ved, samt å lese litt rundt på PPF-forumet. Står ALT du trenger å vite om m20 der, hvis man leiter litt. http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1003 Mvh Joachim Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristov Skrevet Mars 1, 2010 Share Skrevet Mars 1, 2010 Heisan.Skal man bygge M20 2,7 turbo, er det ingen vits i å finne opp hjulet på nytt. Det du skal kjøre med er: 2,7 veiv 320 råder 325 katalysator stempel (fra 88mod og opp) Dette gir et komp-forhold på 8,0:1 uten å gjøre noe med stempeltoppen. Man må derimot på noen versjoner av kat-stemplene dreie ned noe av skjørtekantene, så de ikke krasjer med veiva. Dette er et oppsett på en bunndel som i utgangspunktet er driftsikkert med 400hk. Det finnes mange som har kjørt vesentlig mer, vet om 3 som har tatt ut over 600hk, men da er det ikke et spørsmål om "hvis" det ryker, men "når"! Man har såklart ingen garanti for at det holder til evig tid på 400hk heller, så lange man kjører standard deler. Det går an å kjøre en motor i filler på 200hk hvis man ikke har kontroll på bensin og tenning, så datasprut og skikkelig mapping er en forutsetning. Skal du kjøre standard sprut bør du igrunn holde deg under 300. Når det gjelder toppen så klarer en standard topp med standard kam cirka 400hk, etter det er det tverrstopp. Skal man over 400 må man bytte kam. En fordel med originalkammen er at man får ut et helvetes dreiemoment hvis man vil det. En kompis bremsa 400hk og rett over 600nm på 1,2 i ladd med standard kam. Har mye mer info, men gidder ikke sitte å skrive alt. Du får heller spørre om det er noe konkret du lurer på. Anbefaler deg også å kikke igjennom linken jeg legger ved, samt å lese litt rundt på PPF-forumet. Står ALT du trenger å vite om m20 der, hvis man leiter litt. http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1003 Mvh Joachim Veldig bra svar! Stemplene ryker nesten alltid før rådene - så om du bare tenker å oppgradere en ting så bytt stemplene til smidde. Ser helt øverst at du tenker bruke piggyback. Har den map-sensor? Hadde jeg vært deg hadde jeg droppet alt det smidde innholdet og brukt disse pengene på et kvalitetssprut. Selv MegaSquirt er overlegent piggyback. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim_M5 Skrevet Mars 1, 2010 Share Skrevet Mars 1, 2010 Glemte forresten å skrive at når man skal bynne å klemme ut en del effekt ut av disse motorene så bør man sveise kjølekanalene så ikke forbrenningsromma svikter, med det resultat at pakninga slipper. Vanskelig å si hvor grensa går for sveising/ikke sveising, men jeg selv ville ihvertfall ha sveist om jeg skulle av med toppen uansett. Billig forsikring det. Skal man over 3-350hk ser jeg det som en nødvendighet. Så tilbake til det med sprut. Enig med forrige taler, hopp over smidd innmat, og sats på et skikkelig sprut. Som han også nevnte, selv megasquirt er bedre enn piggyback, men uansett ikke noe jeg vil anbefale såfremt man ikke har veldig bra peiling på elektronikk. Det beste alternativet vil etter mitt hode være å kjøpe et Vi-pec sprut fra PPF. Da får man et knallbra sprut til en bra pris, samt at man får med koblingsskjema til BMW, og i tillegg en ypperlig support fra PPF hvis man behøver hjelp. mvh Joachim Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fixfax Skrevet Mars 2, 2010 Share Skrevet Mars 2, 2010 Man kan ikke bestille vi-pec fra sverige, da må de montere det også, i sverige, ellers har de ikke lov. Kan anbefale intergale her på forumet, jeg kjøpte vi-pec av han, og han laget en meget fin kabel matte ikke la prisen skremme deg, den er kanskje over dobbelt så høy som ms, men absolutt vært penga.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim_M5 Skrevet Mars 2, 2010 Share Skrevet Mars 2, 2010 Mener du å påstå at jeg ikke får kjøpe et sprut med PPF om jeg vil det? Det vil jeg gjerne se at det hender! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristov Skrevet Mars 2, 2010 Share Skrevet Mars 2, 2010 Mener du å påstå at jeg ikke får kjøpe et sprut med PPF om jeg vil det? Det vil jeg gjerne se at det hender! Det stemmer - forhandlerne har ikke lov til å selge til land der det allerede finnes en egen leverandør. Du kan selvfølgelig handle via en svensk kompis f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30 tic Skrevet Mars 2, 2010 Share Skrevet Mars 2, 2010 www.halandtuning.no har vipec på lager Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå