Gå til innhold

Trenger hjelp til å finne ut av motorfusk på E46 LØST

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jaja... Får vel legge inn enda en tråd om godbilen...

Bilen sviver stort sett helt normalt. Normalt sprek osv, men noen ganger slår den seg vrang. Motorlampe lyser.

Noen ganger når den er kald går den veldig "rufsete", tar ikke gass og kan stoppe etter et par minutter på tomgang. Den går av og til på 5/feiltenner når den er kald/halvvarm, men dette gir seg etter et par minutter. Stopper og starter jeg bilen igjen går den helt fint...

For meg er dette typiske tegn på defekt LMM, men den byttet jeg i fjor høst pga liknende symptomer bare at den da var mye værre...

Får opp disse feilkodene på diagnose:

154 Signal 02 sensor before cat, bank 2 minimum value undershot

202 fuel trim bank 1 , control limit

203 fuel trim bank 2, control limit

227 fuel trim bank 1 permissible range exceeded

228 fuel trim bank 2 permissible range exceeded

238 misfire cyl 1

240 misfire cyl 3

243 misfire cyl 6

Har gode muligheter for å lese av verdier osv, men må vite hva jeg skal se etter...

Skal også få tatt en 4-gassmåling for å få målt co osv...

Skrevet

Dei som tok diagnosen skal ha muligheit til å finne ein feilkode tabbel på diagnose apparate der de står forklaring til dei forskjellege tal kodane

så be dei som har tatt diagnose om å forklare dei for deg :) er vell de letteste ;)

Skrevet

Jeg som har tatt diagnosen og har tabell på jobb der det står forslag til hva det kan være.

Ville bare høre om noen hadde noen gode tips å komme med :wink:

Skrevet

Hva slags diagnoseutstyr bruker du da? Har carsoft og fannt aldri noen tabell eller lignende. Har hatt lite feil og stort sett gjettet meg frem.

Skrevet

Bruker noen testere som heter Salus og Texa.

Kan muligens få testa med inpa også, men ser ikke poenget da man får opp de samme feila :wink:

Etter å ha lest litt rundt på nettet blir nok veivhusventilen og kamsensor skifta snart samt se over vakumslanger.

Har lekk toppdekselpankning så regner med at veivhusventilen er gåen...

Kan selvfølgelig ikke utelukke coiler heller med min km-stand...

Skrevet

Skulle gjerne hatt Bosch-tester jeg. Men jobber på "slegge-verksted" så er ikke så høyt prioritert :wink:

Skrevet

Sjekk etter falsk luft på innsugssiden på motoren, innsugsbelger og rundt innsugsmanifoil.

Her må du "grave" litt, spesielt etter den nederste innsugsbelgen som også går til tomgansregulatoren.

Vanlig feil at denne belgen sprekker i "trekkspillslangen"

Mens du er under der, sjekk også at mekanismen i tomgangsregulatoren går lett.

Det kan også være noen coiler som er ødelagt, eller olje i plugghullene som skaper feiltenning.

Eller kam/veivfølere osv...

Har du slettet alle feilene dine og kjørt en lang tur, for så å ta en ny diagnose å se hvilke feil som kommer igjen?

Skrevet

Takker så mye for svar! :D Skal sjekkes ut :D

Har sletta de flere ganger og så kjørt noen dager med lysende motorlampe. Blir dog aldri noen langturer. Motorlampe dukker opp på vei hjem (1 mil)

Det er de samme feila som dukker opp hver gang, men ikke alltid jeg får opp alle hvis jeg bare har kjørt en tur e.l før jeg tar ny diagnose...

Noen som forresten vet hva som styrer aktiveringa av el vifta foran radiatoren?

Har viskosevifte så er ikke noe problem, men den dukker opp på diagnose. "activation, electric fan" står det.

Skrevet
Takker så mye for svar! :D Skal sjekkes ut :D

Har sletta de flere ganger og så kjørt noen dager med lysende motorlampe. Blir dog aldri noen langturer. Motorlampe dukker opp på vei hjem (1 mil)

Det er de samme feila som dukker opp hver gang, men ikke alltid jeg får opp alle hvis jeg bare har kjørt en tur e.l før jeg tar ny diagnose...

Noen som forresten vet hva som styrer aktiveringa av el vifta foran radiatoren?

Har viskosevifte så er ikke noe problem, men den dukker opp på diagnose. "activation, electric fan" står det.

hei, jeg hadde akkurat de samme feilmeldingene på min e46 nå på mandag, bortsett fra at min ikke ville mer etter at jeg hadde skrudd av bilen ett par ganger. Fant ut da jeg fikk bilen på bmw-verksted at det var pga tett veivhusvenilasjon. Fikk også feil melding over sylinder 1 og 2 pga olje.. Dette koster meg 10000kr. Så ville nok ikke kjørt noe særlig med bilen før du har fått fikset dette..

Skrevet

Kjørt flere tusen km med motorlampe lyst nå. Først nå i det siste den har begynt å kødde litt...

Ser ut som denne veivhusventilasjonen er svaret...

Noe mer enn veivhusventilen, toppdekselpakning og innsugspakning som trengs å byttes? Tetter slanger osv seg igjen?

Noen som har link til diy e.l til denne jobben?

Skrevet
Kjørt flere tusen km med motorlampe lyst nå. Først nå i det siste den har begynt å kødde litt...

Ser ut som denne veivhusventilasjonen er svaret...

Noe mer enn veivhusventilen, toppdekselpakning og innsugspakning som trengs å byttes? Tetter slanger osv seg igjen?

Noen som har link til diy e.l til denne jobben?

slanger og sånn tetter seg ja, så kan være de også må byttes..Men det finner man vel ut når man skrur alt opp..

• 3 months later...
Skrevet

Løst for lenge siden, men tenkte det var greit å oppdatere med løsninga :wink:

Det var veivhusventilen evt slanger som var feilen. Bytta alt. Gjort på 3 timer på parkeinga med pause. :wink:

Røyk mye ved oppstart de siste dagene før bytte (olje i eksos antar jeg). Brukte endel olje. Var enormt mye sug i peilepinnerør og toppdeksel. Klarte nesten ikke løfta av oljelokket...

Alle sa toppakning, men jeg visste bedre :wink:

Skrevet
Løst for lenge siden, men tenkte det var greit å oppdatere med løsninga :wink:

Det var veivhusventilen evt slanger som var feilen. Bytta alt. Gjort på 3 timer på parkeinga med pause. :wink:

Røyk mye ved oppstart de siste dagene før bytte (olje i eksos antar jeg). Brukte endel olje. Var enormt mye sug i peilepinnerør og toppdeksel. Klarte nesten ikke løfta av oljelokket...

Alle sa toppakning, men jeg visste bedre :wink:

hadde samme problemet jeg, hadde den inne hos bilia og fikk fikset det, men syns fortsatt at det oppfører seg litt rart. Litt lugging, samt at det lukter svidd olje av og til. Så lurer på om det lekker olje ned på eksosmanifoil. Har du dette på din bil?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...