Gå til innhold

Gul guffe i olje på peilepinne = gåen toppakning?

-Anders-
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, det skulle ikke være måte på alt som skjedd med den stakkars bilen. Peila olje her idag og oppdaget gul guffe i både påfyllingslokk OG på peilepinne. Det er vel med andre ord en toppakning som har tatt kvelden. Bilen bruker forsåvidt også kjølevæske så kommer ikke som noen overraskelse i grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den bruker litt kjølevæske som han sier så er det mest sannsynlig toppakningen når det i tillegg er på pinnen.Om det er kondens så skal det ikke være MYE på peilepinnen eller i lokket. Ved pakningshavari så pleier det å være mye guffe i toppen å,har du skrudd av toppdekselet å sett der om det virkelig er innsausa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis... kan bare være kondens

Jeg har også litt (par små flekker) gul guffe innapå oljepåfyllingslokket, men det er p.g.a at det har vært kaldt og jeg har kort vei til jobb (5 min) og mye småkjøring ellers, så motoren kommer ikke opp på skikkelig driftstemperatur. Har ikke sett noe gul guffe på peilepinnen min da, og bilen bruker heller ikke noe kjøleveske.

Man kan ta en kompresjonstest av alle sylindrene (på varm motor). Er det mer enn 0,5 bar forskjell på sylinder med høyest og lavest verdi (minimum komp. trykk 10-11 bar) så kan det være toppakningen, slitte stempelringer og/eller slitte sylindervegger.

Man kan også trykkteste kjølesystemet (på kald motor), det lokale bilverkstedet har sikkert utstyr til dette. Synker trykket med 0,1 bar (med 2 bars test trykk) eller mer på 2 min og ingen synlige utvendige lekkasjer kan det også være toppakningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...