Gå til innhold

Forskjell i avgass på 316i m10 og 318i m40 motor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Noen som vet forskjellen i avgass på disse motorene? Skal nemlig kjøpe en 316i med 318 motor i. Var m10 forgasser og står nå i en m40 insprøytning. Er avgassene høyere på 318 motoren i forhold til 316? Skal nemlig på eu og de måler avgass der, han fikk feil på mangel av katalysator pga rakarør, og lurer på om dette kan bli noe problem? MVH Julian

Skrevet

E30 med M10 har ikke og skal ikke ha katalysator så dette kan de ikke sette feil på. Ikke krav om det før på 89 mod.

Nå har jeg ikke talla foran meg her, men en M40 med innsprøyting har nok langt lavere utslipp enn en antikvarisk M10.

CO må være under 3,5 eller 4,5 avhengig av modell (før eller etter 1.10.86)

Her er hele kontrollveilednigen :wink:

http://www.vegvesen.no/binary?id=178307

Skrevet

Høres jo veldig bra ut. Men er blir ikke avgass målt utifra bilmodell? Eller er det bare at den skal være under kravene i norge? Men tenker å ta på katalysator siden m40 skal ha det egentlig, så slipper jeg styret med det pga det øker jo utslippet ganske mye når jeg ikke har det.

men takk for kjapt svar :D

Skrevet
Dersom måleverdiene var utenfor en eller flere av de generelle grenseverdiområdene, kan kjøretøyfabrikantens grenseverdier legges til grunn.

Dersom kjøretøyfabrikanten ikke har utstedt egne grenseverdier, godkjennes likevel kjøretøyet dersom Regionvegkontoret forevises dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller

uavhengig laboratorium på at kjøretøyet er konstruert slik at det ikke kan tilfredsstille de generelle grenseverdiene for bil i bruk og etter at verkstedkontroll av punkter

som har innflytelse på utslippet (tenning, forgasser, kompresjon osv. iht. fabrikantens opplysninger) er gjennomført.

De målte verdiene fra kontrollen påføres i

vognkortets merknadsrubrikk av Regionvegkontoret. Verdiene skal tjene som referanseverdier for bruk ved senere kontroller av det aktuelle kjøretøyet.

Kort sagt, bare du holder deg under 3,5/4,5 i CO går den igjennom. :wink:

Langt ifra alle verksted som tar avgasstest btw :wink:

Skrevet

Høres jo bra ut! Da kommer jeg nok gjennom ;) Får ta en titt på den imorgen da :D er en venn og kollega av meg som selger :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...