Gå til innhold

e30 med s50b32 motor, beste løsning på bunnpanne å radiator?


Anbefalte innlegg

Skrevet

har lyst å putte S50 i e30'n, men hvordan gjøre det med bunnpannen? har hørt det er best å sveise den om å beholde sumpen nogenlunde der den er.

og hvordan er det og bruke m50 radiator på den bare? lr best med orginal fra m3?

og noen som vet hvilken bremser og slik man bruker for godkjenning? vis dette er mulig?

Skrevet

Har ikke noe svar til deg ang. bunnpannen, men når det gjelder godkjenning så er det visst ikke mulig å få godkjent S50B32 i vanlig E30, kun E30 M3. Vegvesenet har visst satt en grense for 300hk i E30, og 330hk i E30 M3. Men S50B30 skal det være mulig å få godkjent, er godkjent to stykker siden sist sommer, og blir godkjent en til om ikke så lenge (Ståle her inne sin).

Skrevet
Har ikke noe svar til deg ang. bunnpannen, men når det gjelder godkjenning så er det visst ikke mulig å få godkjent S50B32 i vanlig E30, kun E30 M3. Vegvesenet har visst satt en grense for 300hk i E30, og 330hk i E30 M3. Men S50B30 skal det være mulig å få godkjent, er godkjent to stykker siden sist sommer, og blir godkjent en til om ikke så lenge (Ståle her inne sin).

hmm, vet no at noen har 3.2 i sine e30 biler da, så måtte no vært nå nylig?

men, noen som vet hvorfor i helvette det er egen ekspansjons tank på m3 motorene? går de ikke å bruke vanli m50 6syl radiator bare?

har ikke sett så mye på hvordan slangene er da jeg ikke har motor ennå,

men ser på bilder at radiator har bare 2 koblinger, så stusser litt på hvordan jeg skal gjøre dette?

  • 4 weeks later...
Skrevet

du finner en drøss av oppskrifter på dette om du bruker google!

men oljepumpe, oljesil, bunpanne, peilepinne rør og peilepinne bra M50 som har stått i 5 serie så kan du trø den neddi e30 :) Radiator kan du bruke enten fra e30 med sekser men da med egen ekspansjons tank, eller e36 med sekser og integrert ekspansjons tank, eller en e36 m3 radiator, disse må du lage egene fester på..

Skrevet

M50 bunnpannen er det mange som har brukt og bruker, men det er en dårlig løsning siden M50 oljepumpen har mindre kapasistet enn S50B32 pumpen..

S50B32 bunnpanne som er modifisert til å passe bak travers er den beste løsningen.. Krever en god del tilpassning og sveising..

Selv om ander har fått godkjent S50B32 i E30 før så betyr ikke det en dritt idag..

Du får ikke godkjent S50B32 i vanlig E30 siden BT har satt grensen på 300hk i E30. Har du en original E30M3 så er grensen på 330hk.

Så kan du godt sitte å sutre her om at du vet at andre har fått dette til, men det er flere som har prøvt og fått godkjent samme prosjekt og det går ikke.. Da snakker vi om folk som har vært i møte med BT, ikke om folk som bare har lest litt på nettet..

Hvorfor tar du ikke å skriver en søknad til ditt lokale BT og hør hva de sier.. Kan hende du får lov!

Og som de sier, det finnes ingen fasit på hva som er riktig.. Finnes mange måter å gjøre det på. Noen er bra og noen er dårlige.. Er opp til deg selv hvor bra du vil gjøre det..

Lykke til

Skrevet
M50 bunnpannen er det mange som har brukt og bruker, men det er en dårlig løsning siden M50 oljepumpen har mindre kapasistet enn S50B32 pumpen..

S50B32 bunnpanne som er modifisert til å passe bak travers er den beste løsningen.. Krever en god del tilpassning og sveising..

Trenger ikke bytte oljepumpa, bare pickup'en..... :) Så da blir den beste løsningen m50 bunnpanne og pickup. :wink:

Skrevet
M50 bunnpannen er det mange som har brukt og bruker, men det er en dårlig løsning siden M50 oljepumpen har mindre kapasistet enn S50B32 pumpen..

S50B32 bunnpanne som er modifisert til å passe bak travers er den beste løsningen.. Krever en god del tilpassning og sveising..

Trenger ikke bytte oljepumpa, bare pickup'en..... :) Så da blir den beste løsningen m50 bunnpanne og pickup. :wink:

Ok!! Og dette har du gjort?

Skrevet

jepp. Gjorde det senest for ei uke siden. :)

Hadde en s50 med m50 bunnpanne og pickup liggende som jeg solgte til ei som rasa en s50. Da flytta vi bare over pickupen og bunnpanna, så var alt iorden.

mvh

Joachim

Skrevet

Det tenkte jeg faktisk ikke over gitt, var ikke klar over at det var forskjell :) Snakker om b30 jeg. b32 har jeg ikke vært borti, så den kan jeg ikke uttale meg om. Men kan man bruke b30 pumpe på en b32 da?

mvh

Joachim

Skrevet

Ja der ser du, derfor det er litt viktig å understreke HVA S50 motor man snakker om når det faktisk er en del som skiller de to. Det er et semi tørrsump system på S50B32, altså et mye bedre smøre system.

Skrevet

Så blir M50 panna noe lav under og den klumpen foran går fort om du er uheldig. Ikke noe å diskutere, bygge om panna er best.

Men mye jobb er det. :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...