Gå til innhold

LØST: E36 ledningsnett for tåkelys

Platti
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Driver å legger opp ledningsnett til tåkelys på bilen, og vil gjøre det skikkelig. Kjøpte dette fra GS, og fikk tak i et koblingsskjema et sted (husker ikke hvor). Jeg har kommet så langt som sikringsboksen (og ja, har prøvd å søke i forumet om dette :) ).

I koblingsskjemaet står det at jeg skal skal koble en rød ledning til sikringsplass nummer 30. (dette er forsåvidt greit)

Det står også at en gul ledning skal kobles til "power fan fuse" eller noe slik. Hva i alle dager er meningen med dette?

Har desverre ikke mulighet til å sjekke dette nærmere før helga, og det er helst da jeg skulle fått satt sammen dette her. (Bilen står bortstuet et varmere sted).

Håper det er noen som har vært borti dette, og kan gi meg noen pekere :) Hvis ikke, kommer jeg vel sterkere tilbake til helga :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det sikkert er et domt spørsmål, men sikker på at du ikke har det instalert fra før? JEg trodde ikke jeg hadde det, men fant et rele ut fra sikringsboksen bortstua til hel***te under sikringsboksen å litt div.. :P

Men kan "power fan fuse" ha noe med bryteren å gjøre?? EEEEELLER så kan det vere sikringen på releet?

*skyter bare ut med tanker uti natta nå, kan på ingen måte stille med noe fakta for at det er noe av dette*

Håper det hjalp! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, er intet dumt spørsmål det! :) Jeg er litt usikker om det kan ha vært installert før en gang eller ikke. Er det ikke slik at bryteren i dashbordet hadde hatt to knapper om det hadde vært installert før? Ene knappen er vel til tåkelys bak, mens den andre er til spredere?

Jeg fant iallefall ingen relee nedi der som hang og slang :P Men nå har jeg nå satt i et nytt :)

Den store koblingen (svart plastikk-sak) lå der fra før, men det er vel antageligvis standard tenker jeg. Kan ta et bilde og legge ut, kanskje det hjelper litt med å adressere problemet :)

Sikringen til selve releet tror jeg vel de mener skal på plass nr. 30? Men det er vel en hensikt med at de skriver at den skal på power fan :S

Dette er forvirrende greier! Iallefall når man er borti dette for første gang. Legger ut noen bilder senere i kveld når jeg har vært på verkstedet!

Takk for svar dagerik! Alt hjelper ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, lurt :)

Problemet var at jeg hadde lest feil, og jeg fant igjen et par papirer som var hjelpefulle :)

Instruksjonene jeg leste først var veldig missvisende med bare tegninger. Bl.a. "Fan connector" (her mente jeg å huske at det sto power fan fuse), viser til disse små småterminalene som samler kabler av samme farge. Det var hit de fleste kablene jeg slet med skulle. Det var ikke lett å finne de, da de ligger på bunnen av sikringsboksen. Men med tid og tålmodighet får man fisket de frem.

Så vidt slik jeg forstår det, behøves ikke de fleste av operasjonene inni dashbordet med EU-modellene (iallefall hvis du har bryteren i dashbordet allerede. Da er det som oftest er lagt til rette for spredere fra fabrikk, men du må selv legge opp ledningsnettet i sikringsboksen og fram til lyktene. Jeg har ikke testet dette selv, ennå.

Akkurat nu sliter jeg noe sinnsykt med å få ut radene med sikringer. Man må ha ut en rad med sikringer fra selve boksen, for å få satt inn ledninger i bakkant (som forenes av en sikring). Grunnen til dette er at det sitter en pin som blokkerer innføring av nye/låser ledningene som sitter der fra før. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...