Gå til innhold

1990 E30 316i M40B16 4 dørs selges hel eller i deler.


ksu
 Share

Anbefalte innlegg

Selger min 1990 E30 316i med ca 230.000 på telleren.

Den ble kjøpt ny av Motorcompagniet på Mariero (Stavanger) og ble levert i november 1990. Den skulle da holde seg under 200' grensen (skatt) da den skulle brukes som firmabil. Bilen ble disponert av min far. I november 2000 ble den byttet ut med ny firmabil. Bilen ble da registert privat, men samme disponent (nå juridisk eier). I desember 2007 overtok jeg bilen som en "ventebil" til jeg kjøpte meg noe kjekkere selv. Frem til ca 2004/2005 har den fulgt servicer o.l hos merkeverksted (Motorcompagniet/Bavaria). Deretter har den vært hos Moe Auto AS for service. Fra desember 2007 (når jeg overtok) har den stort sett kun vært på oljeservice. Den er så og si orginal, men det har blitt brukt noe uorginale slitedeler de siste kanskje 5 årene.

Servicehefte er relativt godt populert, men det er nok noen mangler fra de siste årene. Den har fått oljeskift sist oktober/november 2009.

Vipper, løftere og kam ble overhalt/byttet for ca 28.000km siden, da tikket den mye. Den hører etter byttet fin ut enda. På samme service ble speedometeret byttet da det sluttet å telle.

Bilen blir altså snart 20 år, og i løpet av den tid har vær, vind og bruk satt litt preg på den. Den kjører fint, ser fin ut på et par meters avstand, den får faktisk komplimenter av kjennere for å være en fin bil.

Bilen er den godkjent tom 10.2010. For at den skal gå igjennom EU da må opphengskuler forran byttes (vurdert av Moe Auto nov/des 2009). Jeg har også lagt merke til at den mulig bremser litt skjevt, men dette har jeg ikke sjekket ut enda. Kanskje det holder å smøre litt. Er nok bremsekraft til dagligdags bruk, men vil mest sannsynlig generere en 2er feil på EU.

Den har desverre begynt å ruste litt med tiden også. Typisk så er det rust i hjulbrønn hs bak (med tanklokk), helt nede på dørene (førerdør, venstre bak, høyre forran - tror høyre bak er fint enda), i bunn av a-stolpe venstre side (såvidt under panseret i sveisen) og litt under bakfanger. Det er nok mulig at det er påbegynt rust litt her og der som jeg ikke har lagt merke til. Den har ingen rust i bærende konstruksjon (fått vurdert av Moe Auto nov/des 2009).

Bilen har en god bulk i høyre skjerm forran da noen har smelt døren sin i den.

Clutch bærer preg av å være slitt, men fungerer stort sett bra. Den blir litt irritabel hvis jeg slurer for mye på 1 gir (feks i rush) og må da bruke 2 gir får å løse ut, noe som går ganske greit iom at den er slitt in the first place.

Kupevifte fungerer heller dårlig på 1 og 2 hakk, fungerer men lager kvittrelyder på 3 hakk og fungerer bra på 4 hakk.

Innvendig lys (kun to lamper i taket). Her er den ene siden gåen, må ta ned taktrekk for å feilsøke, og andre siden har mest sannsynlig en gåen pære. Les, det er ikke noe videre lys inni bilen.

Bilen står på orginal dimensjon sommerdekk på stål (varer nok en sesong til). Det følger med vinterdekk på stål også orginaldimensjon. Disse er nyere av alder og egentlig ganske gode. Pigg.

Det følger også med takstativ til ski/brett. Det står det skal være plass til 6 par ski, men 4 par pudderplanker går nok akkurat.

Bilen selges som den er. Bilen går til høystbydende da jeg ikke helt klarer å vurdere bilens verdi selv. Går den i luften dagen etter salg tar jeg ikke ansvar.

Jeg vil også vurdere de som dukker opp med verktøykassa på jakt etter deler.

Bilen går til høystbydende da jeg ikke helt klarer å vurdere bilens verdi selv.

Bilen står i Stavanger.

Bilder: http://home.online.no/~t-sund/

Det kan ikke forventes at bilen har samme shine nå etter en lang og tøff vinter. Med litt jobb blir det bra igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

4000 + årsavgift da?

Glemte vel å si det. Årsavgift ligger til forfall 22.03. Er ikke betalt enda. Jeg kan betale, men plusser det på evt salgspris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4000 + årsavgift da?

Glemte vel å si det. Årsavgift ligger til forfall 22.03. Er ikke betalt enda. Jeg kan betale, men plusser det på evt salgspris :)

Høres greit ut det. Men det kommer litt an på hvor mye frakt blir på. Skal undersøke litt hva det koster å få frakta bilen til trondheim evt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder til i Stavanger, og bilen kan besiktiges her. Ønsker at bilen besiktiges eller at det aksepteres "avvik fra bilder til virkelighet". Jeg ønsker ikke å skuffe noen.

Kjørte Ålesund - Trondheim - Stavanger i helgen, bmwkizn. Henta meg ny bil.. skulle kanskje lagt ut denne for salg i forveien og tatt den med opp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Skulle gjerne hatt denne bilen. Koster ikke all verden å fly med Norwegian da. Skal sjekke det nå jeg. BTW når er reg reim skiftet sist?

EDIT: Koster litt over 1000 lappen med fly på lavpris, og det er overkommelig. Men det er trossalt ca 12 timer og kjøre hjem igjen. Er bilen grei nok til det evt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du nevnte regreim. Tror jeg fant noe i servicehefte om at den er byttet på 160.000. Mener det står den skal byttes pr 40.000 eller 60.000. Kan ikke huske eller dokumentere at den er byttet etter det. Jeg kan høre med gamlefar om han husker noe. Det kan være at Moe Auto har byttet men ikke ført opp i servicehefte (tror ikke han "har lov til det"). Dersom den ikke har blitt byttet etter 160.000 er det vel på høy tid at den byttes. Motoren går fint og er fortsatt meget turtallsvillig.

Kan også legge til at bilder kan "bestilles". Ønsker dere å se noe så si i fra. Det er ingen bilder av interiør ser jeg nå. Interiøret er helt og fint, og sort/grått av farge. Taktrekk er off-white. Førerstol bærer preg av å ha bli sittet i, men det er ikke slitasje på stoff eller hull.

Det står forsåvidt også et anlegg i bilen. Pioneer somethingsomething Cd-spiller med usb i front (mp3 på minnepinne osv) med frontsett (5,25" tror jeg, litt usikker) og 6x9" i hattehylle. Det er skåret litt i stålet under hattehyllen for å få plass til disse. Det står tweaters oppå dashbord. Professjonelt montert hos Bilradiospesialisten i 2008. Spiller faktisk overraskende bra. Helsort spiller med rødt lys, passer interiøret og bilens farge perfekt.

EDIT: Vi brukte 14 timer, men kjørte endel riksveier og slikt, tror vi ble lurt av GPSen. Jeg hadde ikke hatt noe problem å kjøre den 12 timer, jeg har kjørt den både her og der selv, sist Hemsedal i november (7-7,5t). Det var før jeg la merke til at den muligens bremser litt skjevt. Jeg ville vært noe mer skeptisk dersom jeg visste det var glatt grunnet bremser, noe det var på riksveiene i helgen. Tørre/våte veier hadde jeg ikke vært redd for. Piggdekkene er gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal få tatt noe bilder av den slik den er pr dags dato :-) Trenger litt tid da ettermiddagene er småbooket i de neste dagene. Skal prøve så godt jeg kan.

Julianv: les øverste post. Lurer du på noe ut over dette så skal jeg gledelig opplyse etter beste evne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff dere må virkelig unnskylde. Leste igjennom 3 ganger men klarte ikke se det. Var nok rimelig trøtt i trynet når jeg leste. Hehe. Men høres jo rimelig fint ut dette. Fått noen bud utenom det på 4? Og var det noe annet gale en kupeviften, opphengskuler framme og mulig skjev bremsing? (skjev bremsing kan godt komme av opphengskulene btw)

Mvh Julian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være det er en sammenheng mellom opphengskuler og skjev bremsing, det har vært en vinter med mye snø i stavanger, mye humper. Det kan være at opphengskulene er så dårlige at det går ut over bremseeffekten. Det tør jeg however ikke å mene så mye om.

Hvis du tar med høyre fremskjerm, lys i kupe og rusten.. så klarer jeg ikke å komme på så mye mer.

Jeg kan jo si at den på EU-kontroll i 2008 kun hadde en feil, håndbrekket. Dette ble smørt opp og så ble den godkjent.

Gjeldene bud er vel 4000 + årsavgift (2790).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...