Gå til innhold

feil ved EU-kontroll e34


sondreland
 Share

Anbefalte innlegg

Fikk e34'en hjem fra eu kontroll i dag med følgende feil:

-Bremserør svekket pga rustangrep ved forgrening bak. 2er feil

-Forskjell i bremsekraft større enn 50% av høyeste verdi. 2

-Forstillingskontroll med målebrev . feste for venstre bærearm skadet ved indre innfesting. 2.

-Bakaksel - slakk i innfestinger - store hovedforinger begge sider. 2

-Slitt bærekule nede fremme. 2

-Bilbelter - feil ved låsemekanisme. 2

Noen av dere bmw-kjennere der ute som har noen ide om hva dette vil koste å fikse opp i? Eventuelt om dere kan påpeke hvilke av punktene folk flest med mindre enn ti tommeltotter selv kan rydde opp i...

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste å bytte selv er sikkerhetsbeltefestet og bærearmene. Feste eller belte har sikkert KOED brukt. Få bekreftet om det er bærearmen(nedre bærearm) eller casterstaget(øvre bærearm). Kjøp armen med foringen montert. For enklest å løsne bærekula skaff deg en to-tinnet gaffel/kuleboltverktøy og minimum 2-kilos slegge.

Sjekk ellers ut mekartips på http://www.autopower.se og http://www.bmwe34.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rust på bremserør er enkelt å fikse hvis det kun er overflaterust. Bare å pusse til det er rent stål og tectylere det etterpå :wink:

Håndbrekk (mer enn 50%) er mest sannsynlig rustet fast på ene eller begge sider, men du kan prøve å justere det gjennom et hull i skiva. Noe knotete å bytte.

Understell er typisk verkstedmat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok ikke kjempebillig uansett dette.. Ikke går det fort å fixe alt selv heller, å ikke går det ann å levere bilen inn til verksted får da blir regningen å overskride bilens verdi.. MEN!!! Du kan jo handle deg en delebil:) det blir rimeligst tror jeg, å da har du jo uansett ALT liggende til senere. Men, du risikerer jo at Bremse/forstilling er like slitent. Du kan jo gjøre litt å litt, men foringer, armer, rør osv bør jo egentlig kjøpes nytt. Evt sjekk ut skroten i sverige om hva de har.

Leit når det blir slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bærekula foran er ikke enkelt å få ut med slegge med mindre bilen henger i taket. har kjedelig erfaring med å ligge i grøftkanten å banke ut noe enkelt som en bærearm med bilen 1/2 meter over bakken. Jeg mener ikke å ta motet fra deg, det er fullt mulig å få dette i orden, men det blir å koste deg mye tid mener jeg.

Foringene bak må vel nesten brennes vekk med skjærebrenner, evt så har NOEN verksteder et spesialverktøy som de bruker presse for å få ut. Et rimelig ikke-merkeverksted tar vel ca 3 lapper for å bytte bare de?! Bremserør er ikke kostbart så bytt de da lapping å tektyl bare utsetter problemet tror jeg, avhengi av hvor mye gods som er rusta vekk.

Vet ikke helt hva slags andre ærlige svar jeg ska komme med. Kanskje den egner seg som delebil? kjøp en annen billig e34 så får du vel 1 stk av begge? mulig ikke så dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det spørs vel litt på hvor mange tommeltotter du har, og hva slags lokale du har å skru i. har du en garasje hvor du kan holde på en stund uten å bli plaget skal ikke noe av det der være enormt problem å reparere. sett bilen på 4 bukker og ta ned det som er dårlig, så der du hva du trenger, og det er bare å bestille deler. gsbildeler.no og koed.no er en god indikering på hva det vil koste å få det reparert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at bærekula kan være litt knotete å løsne når det sitter på bilen. Forsøk i så fall å løsne endeleddet, med det av kan bærearm, casterstag og "støtdemperbunn" skrues av og legges på bakken. Deretter er det enklere å skille delene fra hverandre.

0bgh5ha166pq0o2r5008.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktig likedan ble jeg sittende da jeg bøyde bærearmen (flytta hjulet opp i hjulbuen) men da slå jeg bare i gjengene under. gaffeln hjalp ikke meg. Men, det er nok stor variasjon på hvor godt den sitter. Et annen tips er å måke til med stor kraf i armen, da blir det vibrasjoner å det løsner, men da er du avhengi av at bilen står høyt oppe da du trenger svingkraft. Bra bilde Jan S har lagt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enkleste på bærearmene er nok å ta ut hele greia (altså plata under fjærbein, som avbildet over). de fleste leddene kan løsnes i andre enden, slik at man slipper å ta av unødvendig mange kuleledd. eneste er vel styrestaget som har kule i begge ender, men disse tror jeg du kommer til på med f.eks en av biltemas kuleleddterser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kule-ledd sitter ikke så veldig godt fast.. Det værste er det på bildet. Jeg rev ned hele dempern også da jeg slet kraftig med å få den løs fra plata der jeg sto med bilen. Kan hende du kan tjene gode penger på å hugge den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...