Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe problem å bytte toppbakningen på en M50 B20 BMW?

Selve topppakningen er ikke så spesielt dyr, men må jeg ha den på verksted? eller kan en noen lunde nevenyttig person klare dette selv? Noen som vet hva et verksted evt. tar for dette?

Finnes det noen enkle sider man blir veiledet gjennom dette evt?

PÅ FORHÅND TAKK! :)

Skrevet

Dette tror jeg du klarer fint selv. ;)

Av med plastikk og toppdekselet, skru av toppen.. bytt pakning og skru den på igjen.

Du burde kjøpe nye strekkbolter og du trenger en momentnøkkel og vite momentet som du skal skru til med. Husk også å følge rekkefølgen på hvilke bolter du skal skru til først. Alt slikt står beskrevet om du får tak i papirene hvor det står hvor mange newton du skal trekke til med osv.

Gir BMW ut disse papirene?

Skrevet

Holder ikke bare å kjøpe selve toppakingen. Må ha hele slipesettet til toppen, da dette inneholder alt av pakinger, tetninger osv som du trenger. Må også ha nye strekkbolter. Ikke dumt å bytte vannpumpe, termostat, samt skjekke tilstand på registerreim og kjedestrammer mens du først har av alt der. (Avhengig av km.stand på bilen da)

Tidkrevende og vanskelig jobb hvis du aldri har gjort dette før, men umulig er det ikke.

Verksted tar nok fra 10.000 og oppover for jobben, + deler.

Alt du trenger står i Haynes/Bentley-manualen. Ligger link her inne på forumet til dette. Ta et gogglesøk eller piratbukt-søk hvis du ikke finner

Skrevet

Du finner Bentley-manualen her inne, den er hakket bedre. Hvis det er toppakningsbytte du ser etter info etter, så laster du bare ned manualen til E36, samme motor og fremgangsmåte

Skrevet

Dette er ikke særlig enkelt for å si det slikt. Lett å si: ta av toppen, bytt pakninga å skru på igjen. Husker at det var et slit med å få koppen nedi mellom camhus å topp for å komme til strekkbolter. Ikke bruk samme strekkbolta, de knekker (det har jeg gjort) Jeg for min del tok camene av å balla fælt med å finne rette posisjon igjen. Verksteder tar fort over 10 lapper for dette. Du må vel og ha gradskive. Finn deg en mekaniker som gjør det svart for deg. Eller bruk resten av vinteren med å plages. Dette er en ganske ømfintelig motor som trenger rett moment å masse slanger, ledninger osv. Hadde d vært en gammel Ford så kunne man fort gjort dette selv. Strekkbolta ska strammes fra midten og utover, kryss-strammes hele veien.

Skrevet

Alt i alt så kommer det vel annpå om du har gjort lignende før og hvor nevenyttig du er. Det er jo selvsagt mulig å gjøre dette selv, men du trenger noe spesialverktøy for dette, om du tar av kamaksler så trenger du et låse verktøy for å få de i rett posisjon igjen. veiva bør låses, evt settes i TDC før start av motor.

Skrevet

Du trenger egentli ikke noe spess verktøy, eller låse-verktøy gradsjive osv....

Byttet 2ventiler og hele registeret(strammere kjede, føringer, drev osv)

Jeg klarte det fint uten noe av dette, og har bare skrudd på mopeder/2takt lett-mc)

Les igjennom alle manualer du finner på nettet.

Skrevet

skru av topp deksel.innsug.og eksos. still veiv på merke.om vanskelig å finne så sitt stempel nr1,den framste på motor på topp. for å finne ut dette så sitt ett skru jern ned i plugg hull og snu motor til du kjenner at det er nøyaktig på topp.lag så merke nede på veiv hjul og flukte med ett på blokk. merk eller lås så kammer på samme måte. viktigste er at du forstår\husker merkemåte selv. demonter så småting som du føler står i veien som vifte\slanger. ledninger osv. løse topp bolter og ta av topp. kan sitte noe fast av gammel vane:) bytt så topp pakning.deksel pakning.eksos og innsug pakning. ikke bruk flydende pakning på innsugside. før montering så snu veiv en halv omd så ingen stempler står på topp. da ungår du skade på ventiler om en kamaksel skulle flytte på seg under montering. bruk nye topp bolter og trekk med rekkefølge og moment. se at kammer står på merker og snu veiv tilbake til merke så stempel 1 er tilbake til topp. monter alt igjen. VIKTIG.før oppstart så snu motor to omd for hånd og kontroler at den ikke låser seg. da tar ventiler i stempel og kammer er feil stillt. ved prøve på oppstart uten turning for hånd og dette forekommer så blir det dyrt og mye arbeid. snur den rundt for hånd uten å låse\stange så er det bare å starte opp...lykke til.

Skrevet

oi. gatebil76 kan dette her. Jeg sleit hvertfall med dette her, men mulig jeg sku meldt meg inn i bimmers.no tidligere. Jeg måtte lære underveis, ser jo du får svar her:)

Skrevet
Du trenger egentli ikke noe spess verktøy, eller låse-verktøy gradsjive osv....

Byttet 2ventiler og hele registeret(strammere kjede, føringer, drev osv)

Jeg klarte det fint uten noe av dette, og har bare skrudd på mopeder/2takt lett-mc)

Les igjennom alle manualer du finner på nettet.

Mulig du har rett i det. leste at man trengte det, noen mekanikere sier det også forøvrig, men tror deg ja.

Skrevet

Trenger ikke spesialverktøy nei, men det letter jobben betraktelig. Bare synd at disse verktøyene er så sinnsykt dyre at det ikke lønner seg å kjøpe dem bare for å gjøre jobben 1 gang

Skrevet

Du trenger en momentnøkkel til strekkboltene, som skal strammes i et gitt mønster. Forøvrig finner du alt i et vanlig velutrustet verkytøysett. Det hjelper nok litt å ha tatt i en fastnøkkel noen ganger tidligere for å si det sånn, men jobben i seg selv er ikke uoverkommelig. Bare vær ekstremt nøye med å få registeret på plass eksakt som det ble demontert. Jeg brukte en wire som holdt kjedet stramt på veiva og lagde små merker på kamdrevene og kjedet for å sikre at det ble montert rett.

Skrevet

Ojj, folk er ikke redde for å gi råd uten å ha gjort det selv ser jeg...

For det første, motoren har ikke registerreim, den har kjede.

For det andre, det er ikke lurte å gjøre dette uten spesialverktøy, basta.

Kammene er trinnløst justerbare i forhold til veiva, derfor er det viktig at veiva står på nøyaktig samme plass når det monteres igjen. Veiva skal låses med syl 1 i øvre dødpunkt med en dor (spesialverktøy) i veiva. Deretter skal man montere ett spesialverktøy som låser begge kammene i riktig posisjon, dette settes på i bakkant av kammene på de firkanta profilene. Dette gjelder monteringen etter pakningsbyttet.

Har du ikke bytta noen topppakning eller stilt inn noe register før er ikke dette den første motoren du bør prøve deg fram på. Riktig som gatebil76 sier at du bør tørne motoren noen omdreininger før oppstart, men om du stiller inn registeret på kleine egne merkinger kan du risikere at det står litt skjeivt, det kan går fint å tørne motoren for hånd, men når du starter motoren og ventilløfterne fyller seg med olje kan du få akkurat det lille ekstra løftet som kan kjøre ventilene rett i stemplene. Det er worstcase scenario, men om registeret står litt feil vil du ikke få full effekt i motoren i det minste.

Om du skal gjøre det selv, skaff deg en god oppskrift å følge fra punkt til punkt, bmw forhandler kan printe ut veldig fin forklaring, men det gjøres selvsagt vanligvis ikke til privatpersoner.

Lykke til :)

Skrevet

Men, jeg er sikker på at man trenger et verktøy for camlåsing, da jeg fikk høre at de må stå nøyaktig for ellers vil ikke motor gå nøyaktig, mener også at veiv bør låses. Men, dere vet vel best dere som kan dette. Jeg syntes ikke dette var gjort på 3 timer akkurat. Jeg fikk en kamerat til å komme med plast-dingser å låste camene i akkurat den posisjonen som trengtes. Han er mekaniker å har bygd motorer fra skratch. Har dere andre det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...