KKise Skrevet Mars 12, 2010 Skrevet Mars 12, 2010 E34 med m50b25 begynte her om dagen å jage veldig på tomgang, snakk om 500-1500 rpm. Den bare hakker og rister når jeg prøver å kjøre på lave turtall, "landeveiskjøring". Forbruksmåleren viser også litt rare verdier og mye høyere enn normalt, og mens den jager på tomgangen går denne frem og tilbake. Inspectionlampa lyser også, og når jeg resetter denne går den over i inspection igjen like etterpå, så regner med det er elektrisk feil. Jeg får ikke tatt diagnose før uti neste uke heller, så har noen noen idé om hva som kan forårsake dette ?
KKise Skrevet Mars 12, 2010 Forfatter Skrevet Mars 12, 2010 Bensinforbruket har også blitt betraktelig høyere, hvis jeg fyller 10l så holder det kanskje til 50km. Tidligere kunne jeg kjøre 75-80km hvis jeg kjørte pent.
wicky124 Skrevet Mars 13, 2010 Skrevet Mars 13, 2010 tom gangs regulator? eller luftmassemåler? eller dårlig kompresjon på en sylinder slik det var på min...
KKise Skrevet Mars 13, 2010 Forfatter Skrevet Mars 13, 2010 Luftmassemåleren er defekt, det er jeg klar over, men jeg har kjørt med den sånn en stund og aldri hatt problemet tidligere. Det er et av og på problem, noen ganger er det der og noen ganger ikke, noen ganger værre enn andre så tror på en feil med elektrisk og ikke noe mekainsk, om man først får dårlig komp er det vel der pemanent. Hvor sitter tomgangsregulatoren på m50b25 ?
KKise Skrevet Mars 13, 2010 Forfatter Skrevet Mars 13, 2010 Jeg tror ikke m50 har tomgangsregualtor, bare m20 ?
Olelink Skrevet Mars 13, 2010 Skrevet Mars 13, 2010 Jeg tror ikke m50 har tomgangsregualtor, bare m20 ? Klart har m50 tomgangsregulator, nr 6 på tegningen: http://www.realoem.com/bmw/diagrams/h/e/6.png Prøv å plugg ut lambda sonden. På dama's m50b25 ga gåen lambda same motor oppførsel om du beskriver med stor svingninger i turtall. Gåen lambda gir også betydelig økt forbruk. Ville begynt med lambda sonden jeg iallefall. Defekt/slitt tomgangsregulator bruker ikke få bilen til å gå ujevnt, men heller henge seg opp på for høyt/lavt tomgangs turtall osv pga at den ikke lengre klarer å justere luftmengde med ventilen i regulatoren. Det at du i tillegg har gåen lmm gir også ett enda høyere bensinforbruk som sammen med deffekt lambda kan forklare forbruk på 2L/Mil.
bmwmann24 Skrevet Mars 13, 2010 Skrevet Mars 13, 2010 1-2 coiler er fucka, min oppførte seg lilkedan (risting å lite futt på lave turtall) bytta de å tok service så funka den bra, sammt at du kjører med ødelagt lmm å mest sannsynlig havarert lamda.
KKise Skrevet Mars 14, 2010 Forfatter Skrevet Mars 14, 2010 Vil gåen lambda vise seg på en diagnose ?
Olelink Skrevet Mars 14, 2010 Skrevet Mars 14, 2010 I utgangspunktet gjør den det. Men siden du også har gåen lmm kan disse feilmeldingene blandes litt sammen og vises som en felles feil. Veien å gå for deg er å begynne å bytte ut deler du vet er deffekte. Du kan godt kjøpe deg en brukt coil eller to fra Koed eller lignende steder. Det koster ikke mye og med 1-2 "nye" coiler kan du prøve deg fram om noen er dårlige. Dog tviler jeg på at den varierende tomgangen din (500-1500rpm) skyldes coiler men heller lmm og/eller lambda.
KKise Skrevet Mars 14, 2010 Forfatter Skrevet Mars 14, 2010 Jeg vet alle coilene er i orden, har målt ede og har 2stk ekstra jeg vet er i orden å teste med sånn i tilfelle. Har tatt diagnose før, men da fordi den gikk på fem sylindre. Under denne diagnosen kom også LMM opp som en feil, men da hadde jeg ikke noe problem med tomgangen. Den går forresten reint igjen nå etter jeg bytta ECU. Tomgangsproblemet og forbruket og det kom nå nylig. Hva er det forbruksmåleren under turtelleren beregner utifra ? Den også viser tilsvarende verdier som den faktiske forbruket mitt per mil. Skal også se litt etter en LMM å få sjekka lambdaen om det kommer som feil på diagnose, skal ta det i morra hos en kamerat
Olelink Skrevet Mars 14, 2010 Skrevet Mars 14, 2010 Jeg vet alle coilene er i orden, har målt ede og har 2stk ekstra jeg vet er i orden å teste med sånn i tilfelle. Har tatt diagnose før, men da fordi den gikk på fem sylindre. Under denne diagnosen kom også LMM opp som en feil, men da hadde jeg ikke noe problem med tomgangen. Den går forresten reint igjen nå etter jeg bytta ECU. Tomgangsproblemet og forbruket og det kom nå nylig. Hva er det forbruksmåleren under turtelleren beregner utifra ? Den også viser tilsvarende verdier som den faktiske forbruket mitt per mil. Skal også se litt etter en LMM å få sjekka lambdaen om det kommer som feil på diagnose, skal ta det i morra hos en kamerat Bare for nysgjerrighet hvordan målte du coilene, du må ha oscilloskop for å kunne teste om en coil fungere som den skal, det går ikke med multimeter. Derimot kan du teste mellomstykket mellom coil og plugg, denne skal ha en motstandsverdi ett sted (avhengig av produsent) mellom 1,1kOhm til 1,9kOhm.
bmwmann24 Skrevet Mars 14, 2010 Skrevet Mars 14, 2010 Skal da gå an å sjekk strømmen på coil med multimeter?? Eller er jeg helt ute nå? Kan egentlig ikke dette jeg bare bytter å tester:)
Olelink Skrevet Mars 15, 2010 Skrevet Mars 15, 2010 Skal da gå an å sjekk strømmen på coil med multimeter?? Eller er jeg helt ute nå? Kan egentlig ikke dette jeg bare bytter å tester:) Så lenge du finner feilen er det jo ikke noe problem Edit: Enkleste måten å teste coilene på er (som du også har funnet ut) rett å slett å bytte ut en og en til motoren går merkbart renere evt helt fint. Kan jo være flere coiler såklart så lønner seg ofte å ha enda en coil i bakhånd når man holder på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå