GunnarEP Skrevet Mars 12, 2010 Skrevet Mars 12, 2010 Etter å ha vært ett år uten BMW, har lysten igjen begynt å melde seg. Jeg bruker i dag en Citroen Xantia Activa som pendlerbil, men 30000 km i året på en slik bil koster mer enn det som er fornuftig. Jeg bruker nesten 2700 kr i måneden i bensin (med 0.9 på mila), og vedlikeholdsbudskjettet er skyhøyt. Ved å bytte til en mindre dieselbil, vil bare drivstoffbesparelsen være nok til å finansiere en atskillig nyere bil. Fornuften sier en ny Polo tdi eller liknende traurige småbiler, men lysta mi sier BMW. Jeg drømmer om en 1-serie med sportsseter som pappabil, og tror en 3-4 år gammel 118d vil gi et relativt økonomisk og fornuftig bilhold. Samtidig er ikke spranget opp til ett år eldre 120d så veldig stort. Det som gjenstår er å overbevise meg selv om at Activa'n koster mer enn den smaker (ikke lett), pluss å overbevise konemor om at det betyr penger spart å bytte ut Activa'n. Er det noen som har noen tips som kan lede meg inn på den rette vei?
hagenisse Skrevet Mars 12, 2010 Skrevet Mars 12, 2010 Selv med endel problemer lønner det seg sjelden økonomisk å kjøpe nyere bil siden verditapet ofte blir høyt. Men man får jo mange andre fordeler.. Activaen er jo forøvrig en skamkul bil, men akk så meningsløs.
GunnarEP Skrevet Mars 12, 2010 Forfatter Skrevet Mars 12, 2010 Det vil nok lønne seg for meg å bytte den ut. Jeg bruker i gjennomsnitt 2000 i måneden på å holde Activa'en i toppform, og det går ca 1500 mer i drivstoff enn det som er nødvendig. Det skal være nok til å dekke verditap og kapitalkost på en bil i 200k-klassen. Selv om jeg regner 700 kr i måneden til service og slitedeler på en brukt 118d blir regnestykket positivt. Activa'n er dritmorsom på sommerføre, ja . Men savner Bimmer på vinteren...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå