E36Cab1 Skrevet Mars 17, 2010 Skrevet Mars 17, 2010 Den vil jeg ikke si er rett, siden svartrøyk kun er Uforbrent Diesel.. Er det svartrøyk så vet du at den får for tjukk blanding og iallefall ikke går for magert som er i mine øyne myye værre. bedre og justere til det kommer litt svartrøyk og la det være slik Hvorfor er magert "myye værre" viss en ser bort ifra at motoren selvføleligt mister moment? Har vært hobby mekaniker i 10 år og faglært mekaniker i 5 Men det er enda bare uforbrent diesel det kommer svartrøyk av.. bare se evt Dieseldragstere, traktorer, anleggsmaskiner, ferjer, lastebiler osv osv osv.. de røyker svart (Men da er det og en stoor forskjell på 'normal' svartrøyk og at det kommer en sky bare du tenker på og starte den Svartrøyk er ikkje uforbrent diesel,det er diesel som er forbrent,men med luft-underskudd. Vesentlig forskjell. Uforbrent diesel har en blålig farge.
E36Cab1 Skrevet Mars 17, 2010 Skrevet Mars 17, 2010 Er verre vis den får forlite diesel da går motoren t helvette. bedre d ryker litt da;) går vertfall meget godt sa bilan med chip Hvor i huleste har du dette ifra med at motoren går til helvete viss den få for lite diesel?!? En skal høre mye...
zahlo Skrevet Mars 17, 2010 Skrevet Mars 17, 2010 den går ikke til helvette såklart men har det ikke bra når den får dårlig med diesel
E36Cab1 Skrevet Mars 17, 2010 Skrevet Mars 17, 2010 den går ikke til helvette såklart men har det ikke bra når den får dårlig med diesel Spørs om du sammenligner dieselmotoren litt for mye med bensinmotoren. Dieselmotoren går naturligt med luft-overskudd,og tar overhodet ingen skade ved liten dieselmengde. Bensinmotoren får høyere termisk belastning ved mager blanding da denne brenner saktere enn mer korrekt blanding(lambda 14.7:1) Tenk på de eldre dieselmotorene som ikkje hadde gasspjeld,da vil du jo si at de "ikke hadde det bra" når de gikk på tomgang eller lavere turtall da,ettersom luftilførselen var på det maksimale av den volumetriske effektiviteten på det gitte turtall,men dieselmengda var såvidt nok til å holde motoren igang Det er når dieselmengda blir for stor kontra luftmengda,alså over lambda 15,7:1 (er høyere lambdaverdi på diesel) at en får svartrøyk og det er da det begynner å kunne bli skadeligt; termisk skadeligt! Er dieselmengda som bestemmer forbrenningstemperaturen i et gitt trykkforhold i motoren.
zahlo Skrevet Mars 17, 2010 Skrevet Mars 17, 2010 En diesel bil har det faktisk ikke bra på tomgang.. Da ligger den på ca 50-60grader og forbrenner ikke skikkelig.. har hatt inne mange taxier, traktorer og slike motorer som står ofte på tomgang og putrer og de har somregel brent en eller flere ventiler og ikke minst er nedsotet både rundt og på ventilene.. Men, ja du har rett..jeg tenkte litt bensiner her og det med den alltid har luftoverskudd er og helt riktig:)
E36Cab1 Skrevet Mars 17, 2010 Skrevet Mars 17, 2010 Tja,er både enig og uenig med deg der. Reint praktisk og funksjonsmessigt så har dieselmotoren det fint på tomgang så lenge arb.temp er korrekt (80-90grader). Da tenker eg blandingsmessigt diesel/luft slik som du nevnte tidligere. Men du har rett i at tomgangskjøring på dieselmotorer på så lave driftstemp. er skadeligt i lengda. Årsaken til problema du henviser til,og har opplevd,er fleire. Hovedsaken er EGR,som senker forbr.temp og dermed øker sotavleiringer. Denne lager også den jævlige sot-smørja du finner i innsuga og rundt nedre ventilstamme og tallerken på innsugsventilene,samt på eksos-ventilene. På sistnevnte ventiler er ikke EGR den eneste synderen. Det andre er at motoren produserer lite varme på tomgang,og ved samtidig bruk av f.eks varmeapparat vil motorens temp synke viss ikke den har adekvat tilleggsvarmer. Avhengig av motorstyring og generasjon så vil motoren få ekstra dieselmengde ved slike temperaturer da den går i closed loop igjen(nyere versjoner,eldre DI motorer har enten termostatstyrt direkte pådrag på pumpa,nyere DI har el. solenoid). Dermed har du et sot problem pga økt diesel pr.luft blanding,og med sot på ventiler som du nevner vil ikke tallerken få nok varmeoverføring pga dårligere kontaktflate samt gløding i sotet,og dermed kan en få brente ventiler ja. EDIT: Rettelse,mente selfølgeligt IDI,ikke DI motorer der dette er nevnt
search Skrevet Mars 18, 2010 Skrevet Mars 18, 2010 Om det er skadelig den ryker svart lurer jeg på hvorfor min e28 524td gjikk i maaange år. Å den røyk svart, i store mengder.. Er kun et problem jeg ha pga oppstillt pumpe, og det er at manifoil pakningen røyk et par ganger Chip er kult det, men synest det er enda kulere me en skru du kan skrue inn.. Det koster ingenting heller..hehe Du vet d mjørgen at en sånn 524td pumpe passer på din bil;) lykke til..
E36Cab1 Skrevet Mars 18, 2010 Skrevet Mars 18, 2010 Om det er skadelig den ryker svart lurer jeg på hvorfor min e28 524td gjikk i maaange år. Å den røyk svart, i store mengder..Er kun et problem jeg ha pga oppstillt pumpe, og det er at manifoil pakningen røyk et par ganger Chip er kult det, men synest det er enda kulere me en skru du kan skrue inn.. Det koster ingenting heller..hehe Du vet d mjørgen at en sånn 524td pumpe passer på din bil;) lykke til.. Viss du leser hva eg skriver så skreiv eg at det kan være skadeligt,mht både soten og det termiske,men mest pga den økte termiske belastningen. Det kommer an på bruken av bilen også seff. Kjører du med campingvogn over fjell o.l kan denne økningen være nok til å brenne hull i stempler,har opplevd dette på bl.a en Nissan her i området. Samme har skjedd på en del nyere lastebiler. Men dette er heldigvis i de mer ekstreme tilfeller av feil Lambda. På "vanlig" kjøring vil ikkje den termiske belastningen være høy nok og/eller langvarig nok til dette vanligvis,men er der den økte sotmengda gjør seg gjeldende. Dette vart først et problem når bilene kom med 2veis kat,desse gikk seg ofte tette og måtte skiftes eller bankes løs innmaten i. Fikk opp feil på turbotrykket pga massivt baktrykk,og dermed i nød. Seff kan en bil fungere lenge med dette oppsettet,eneste eg har sagt er hva som kan være ulempene med dette. U see?
Mjørgen Skrevet Mars 18, 2010 Forfatter Skrevet Mars 18, 2010 Om det er skadelig den ryker svart lurer jeg på hvorfor min e28 524td gjikk i maaange år. Å den røyk svart, i store mengder..Er kun et problem jeg ha pga oppstillt pumpe, og det er at manifoil pakningen røyk et par ganger Chip er kult det, men synest det er enda kulere me en skru du kan skrue inn.. Det koster ingenting heller..hehe Du vet d mjørgen at en sånn 524td pumpe passer på din bil;) lykke til.. He hatt en 524 en gang æu i:) sver bil
Just-turbodiesel Skrevet Mars 18, 2010 Skrevet Mars 18, 2010 er det noen som har 524td e28 til salgs? er drømmebilen min
zahlo Skrevet Mars 18, 2010 Skrevet Mars 18, 2010 Vet om en i narvik som kjører en slik og en m5 e28:) Han skal sikkert selge den dieseln ved rett bud:)
kaisersoze Skrevet Juni 19, 2010 Skrevet Juni 19, 2010 Hei! Jeg har nett kjøpt meg en Opel Omega med M51 motor (motoren skal flyttes over i annen bil og Omegaen skal på skrapen:-) ) Motoren har gått ca 250 000 km, ingen ulyder og går fint på tomgang. Det er liten lekkasje på ene dysen, men det skal jeg fikse. Når jeg hentet bilen merket jeg at bilen mistet kraft ved pådrag (dvs over 2000 omdreininger) og det velter ut med svart røyk. Hva kan være problemet? Gåen turbo eller dieselpumpe eller noe annet? Takknemlig for svar!
Just-turbodiesel Skrevet Juni 19, 2010 Skrevet Juni 19, 2010 Vet om en i narvik som kjører en slik og en m5 e28:)Han skal sikkert selge den dieseln ved rett bud:) å? så ikke innlegget ditt før nå, mer info? bilder? osv?
Just-turbodiesel Skrevet Juni 19, 2010 Skrevet Juni 19, 2010 Hei!Jeg har nett kjøpt meg en Opel Omega med M51 motor (motoren skal flyttes over i annen bil og Omegaen skal på skrapen:-) ) Motoren har gått ca 250 000 km, ingen ulyder og går fint på tomgang. Det er liten lekkasje på ene dysen, men det skal jeg fikse. Når jeg hentet bilen merket jeg at bilen mistet kraft ved pådrag (dvs over 2000 omdreininger) og det velter ut med svart røyk. Hva kan være problemet? Gåen turbo eller dieselpumpe eller noe annet? Takknemlig for svar! lmm eller feil i forbindelse med software vil jeg tro som regel det m51.. har den chip eller endringer i software?
Just-turbodiesel Skrevet Juni 19, 2010 Skrevet Juni 19, 2010 hvis det er noen her som skal chipe bilen, så vil jeg anbefale å kontakte gik turbo på kongsberg, evt e34_525tds her på forumet, han spesiallager til deg, i forhold til ønsket turbotrykk/dieselmengde osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå