Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har akkurat kjøpt meg en e30 318 med m40b18 og det er uvisst når reim er byttet. Hva er intervallet på disse? Mye styr å bytte? Hvordan låse kam og veiv?

Mvh Julian

Skrevet

Forresten så tror jeg kam begynner å bli slitt. Vet jo at disse motorene spiser kammer, og såvidt jeg vet er alle ventilløftere byttet og kontrollert når den ble overhalt for 10mnd siden. Hvor lenge pleier kammene å vare i disse motorene, og er det mulig å få tak i en kraftigere kam som overlever lenger?

Skrevet

Jeg har en E36 med samme motor, og der er intervallene på 40000km. Jeg byttet min et par mnd. siden og istedenfor å "låse" veiva og kammen, satt jeg ett kontrollmerke på reimhjulene og motoren, slik at merkene stod parallellt, og dermed visste hvor de skulle stå. Det er velkjent at disse motorene har svake kammer/ventilløftere. Min har nettopp startet å tikke, på 185000km. Noe som kan hjelpe litt er å skifte til tykkere motorolje. Originalt skal disse kjøres med 20W mineralolje, og har bilen kjørt nærmere 200000, og mer, så er det ingenting å tjene på å kjøre med f.eks syntetisk olje. Og bytter du olje så bruk et rensemiddel som vasker motoren innvendig, på den måten får du også fjernet eventuelle avleiringer fra oljen som kan virke negativt inn på ventilene og annet. Ang. sterkere kammer vet jeg ikke noe som fins som er sterkere enn originalt. Lurer selv på å montere trimkam, men er usikker på styrken på denne i forhold til original. Men for ca. 5000,- kan du få det du trenger for å trimme litt, og samtidig fjerne tikkingen;-)

Skrevet

Om du ikke vet sikkert når regreimen har blitt byttet så anbefaler jeg å bytte den umiddelbart!

Det er ganske enkelt, og det er relativt god plass i motorommet. Du trenger ikke å låse motoren, bare merk opp. Ta det langsomt og nøye så går dette helt uten bekymringer.

Når du har tredd på reima og stramma igjen sveiver du motoren manuelt rundt med skralla 3-4 ganger, og ser om reima fortsatt liner opp (noe den alltids gjør ,ellers har den gleppi et hakk). Den egentlige ideen med denne sveivinga er å få reima til å sette seg bedre i sporene, og den vil normalt slakke seg littegrann etter denne manuelle sveivinga, så stram den til på nytt til slutt.

Ikke vanskelig i det hele tatt.

Hyppig oljeskift, og rolig kjøring inntil motoren her skikkelig varm er viktig. Slurvete oljeskift gjør ofte at vetilløfterne blir fullt av smuss, og går for sakte inn/ut og man får tikking - samt høyere forbruk og lavere effekt.

Så vær nøye med å skifte oljen maksimum hver 10 000km, eller 5-6000km ved kun vinterkjøring/småkjøring. Oljen er alltid en diskusjon. Nå har jeg hatt flere forskjellige M40r i snart 7 år, og prøvd ca 25 forskjellige oljesammensetninger. Delsynteisk 10w-40 er det desidert beste etter min mening. Får 5L dunk CD cardic semi syntetisk olje på Bilxtra til 199kr. Hvis det er en olje du ihvertfall skal styre unna så er det 0W-30 mineraloljen til Biltema! Har revet rådelagre på to M40 motorer med den på, og jeg betviler sterkt at det er en tilfeldighet. Motorgangen var også av den verre.

Ikke betal dyre dommer for olje til denne motoren! Oljene idag er så enormt mye bedre enn noe som produsertes på 80-tallet, som disse motorene var tiltenkt. Skulle det gå skeis er det ikke dyrt å få tak i en M40 delemotor, men problemene med slitt kamaksel, tett oljerør og smussete ventilløftere er nesten et problem på alle, så det er der skoen trykker. Man kan kjøpe et kit med rullevipper når man overhaler slik at man slipper den harde kamslitasjen. Disse delene skal være basert fra M43 eller M44 om jeg husker rett, og passer nesten bolt on.

Et annet tips: IKKE kjøp kopideler til toppen, som f.eks vippearmer. Mange av disse er svært dårlig/slurvete støpt, og jeg har ved to anledninger måtte stå med Dremmel'n og pusse de så de får plass (!). Slike deler kjøper du orginalt fra BMW delekatalog. Jeg gjør oppmerksom at Koed f.eks selger oftest kopideler om du ikke spør spesifik om orginaldeler. Noen kopideler er meget bra, men ikke vippearmene til M40! Vippearmer byttes alltid sammens med ny kam.

Skrevet

Jeg bytta bare reima uten å merke opp en dritt, gikk fint det! Hehe, men det er vell ikke den anbefalte metoden akkurat :)

Skrevet

Takk for gode svar, spesielt deg oddis!!:D skal ta å bytte den ja:) men er ikke 40 k veldig lite?!:s har på 15w40 mobil 1 olje på nå, og den ble merkbart bedre. Men tikker spesielt ved 2500 og jeg hører det faktisk inn i bilen når jeg kjører:p dårlig støydemping :P haha. Ja, kjøper alltid orginale motordeler:D alt annet går jeg uorginalt :P btw den cdc oljen til Bilxtra er faktisk tappet fra samme kran som mobil 1, comma og flere :-P

Skrevet

Jo 40K km er veldig lite. Tror det opprinnelige intervallet var 90K, så satt de det ned til 60 og tilslutt 40K pga mange registerras. Feilkonstruert motor...

Vet ikke om noen annen motor enn M40 som har så korte intervall.

Skrevet

Vet om noen peugeot motorer som har det intervallet(eller så var det citroen) :P Men skal ta og få byttet den asap! idag ble raddis byttet. deilig med stabil temp :P next mission: Timing belt and waterpump :D

Skrevet

Temp fremdeles ikke stabil :( Tipper vannpumpe eller termostat. Alt kjøpt inn til bytte nå ;) Noen DIY for bytte av reim på disse? Alltid greit å ha en lite guide :) skal få autodatautskrift iallefall ;)

• 1 month later...
Skrevet

Heihei igjen. mye arbeid å bytte kam og løftere samt oljerøret? Var ikke så værst pris på dette hos gs ;)

Har en stygg følelse på at oljerøret kan være ganske tett i grunnen, da jeg ser minimalt med olje oppe i motoren.

Skrevet

At tempen stiger kan være at du ikke har fått luftet kjølesystemet godt nok. Er slangene inn og ut på varmeregisteret på torpedoveggen like varme?

Oljerøret er bare tre skruer å bytte. Kammen er det også bare å skru ut, og dra ut ventilløfterne. Eneste vanskelige er at du må skru av kamdrevet og koble fra reimstatsen og stille alt inn igjen på nytt. Husk også å dra til kammen med rett moment.

Skrevet

Tror jeg skal sjekke først at det kommer nok olje opp jeg, eller at det kommer i det hele tatt :P For toppen var overhalt for ca 30 000 siden og tikker allerede ekstremt mye :S

btw tempen er fin igjen nå, er en stund siden det var et problem :P Var gåen termostat, altså den nye jeg fikk, som var gåen :P så måtte bestille enda en ny en.. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...