oddis Skrevet April 27, 2010 Skrevet April 27, 2010 Hvis toppen er overhalt for 30 000km og nå tikker ekstremt mye er det bare to alternativer: Reparatørfeil eller eierfeil. Første bud er å sjekke kammen for slitasje. Kjøre motoren varm før det gasses er helt nødvendig, og spesielt på vinterstid. Olje og filterbytte maks hver 10 000km eller 5000km ved mye småkjøring. Det at en ny termostat skal være defekt syns jeg hørtes suspekt ut. Jeg har en ekkel mistanke om at du har lokale luftbobler i systemet som opptrer som periodiske feil som kommer og går. Vær iallefall ekstra på vakt framover.
Julianv Skrevet April 28, 2010 Forfatter Skrevet April 28, 2010 Jeg vet altså ikke om kam ble byttet for de 30 000 siden, men ventilløftere og armer var iallefall byttet, men rart vis kam ikke er byttet. Dette er ikke dokumentert, men kjenner eieren rimelig godt. Jeg går aldri over 2500 rpm før motor er varm, men om tidligere eier var like obs på dette vet jeg ikke. Byttet olje og filter for 4000 siden, og skal bytte nå igjen. Noen god anbefaling? Kjører nå på Mobil1 15w30 mener jeg, og jobber på bilxtra så kjøper derfra pga rabatter Jo jeg er ganske sikker på at termostat var åpen, for den slapp ikke noe igjennom. Satt inn ny, og etter det så åpner den veldig fint alle slanger er ca like varme også, og før byttet så var ikke den ut fra termostat varm i det hele tatt, selv etter 3 timer kjøring. Fikk montert elektrisk vifte også, noe som også hjalp betraktelig i køkjøring Står forresten 82grader termostat i nå.
AutoMartin Skrevet April 28, 2010 Skrevet April 28, 2010 Noen oljeleverandører har olje som er til motorer som har kjørt langt. F.eks Castrol vet jeg har en god en. Ikke noe som er bedre for en småsliten motor Kost også på deg en skikkelig vask innvendig når du eventuelt skifter olje, og bytt filter også, da det er nødvendig ofte etter å ha brukt innvendig motorvaskemiddel. Forskjellige merker av dette også, men sjekk opp her på forum så finner du nok noe som virker.
Julianv Skrevet April 28, 2010 Forfatter Skrevet April 28, 2010 Ja blir en skikkelig oljerens før bytte av olje og filter. Bytter altid konsekvent olje og filter sammen, gjerne dobbelt så ofte som alle andre jeg kjenner. Vet at oljen har så og si alt for motorlevetid, samt at slitedeler er i orden. Bilen begynner å komme seg nå Bare tikkingen igjen, samt LMM som tuller seg ved varmstart. Fantastisk bil å kjøre men får se om det er verdt å reparere denne motoren eller om jeg bare kjøper en ferdig overhalt en til halve prisen
oddis Skrevet April 28, 2010 Skrevet April 28, 2010 M40 går best med 10w-40 delsyntetisk syns jeg. F.eks CD Cardic oljen i nevnt viskositet på Bilxtra. 5L for 199kr. Ellers har du den litt dyrere versjonen i 10w-40 Valvoline MafLife/LongLife. Men bruk overnevnte om du har mulighet. Aldri gå under 10w, da begynner tikkingen å bli grusom. Du kan forsøke med dieselrens på motoren. Altså helle inn x antall prosent diesel i oljepåfyllingen og la bilen stå på tomgang i 30-45 sek (for all del ikke dra den på turtall), for deretter å tappe av oljen igjen, og gi den nytt filter. Dernest kjøre noen timer og bytte olje og filter igjen. Da får du samlet opp masse slagg. Søk på dieselrens her på forumet, står endel emner om det.
Julianv Skrevet April 28, 2010 Forfatter Skrevet April 28, 2010 Og den dieselrensingen er sunt for motoren? Før eller etter jeg tapper olje? Er vel ikke særlig sunt med diesel istedetfor olje kan jeg tenke meg. Hvor mye diesel anbefaler du meg å helle oppi? Må bare si tusen takk for kanongode tips! Men hvorfor cdc oljen istedetfor valvoline sin maxlife? er ikke valvoline sin litt bedre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå