Gå til innhold

BMW E30 "M3" 335i Turbo (Datasprut er kommet)


kjellke
 Share

Anbefalte innlegg

Alt av updates kommer på førstesiden

Hei, skal nå begynne med mitt andre E30 prosjekt. Som sikkert mange så hadde jeg ett E30 325i prosjekt litt tidligere men det ble ikke så mye av pga jeg oppdaget vangene sto på halv 8 og orket ikke begynne med jigg og slikt da jeg har 0 erfaring rundt det.

Jeg har nå fått tak i en E30, har hatt bilen helt i deler så jeg vet den har potensiale.

Det er desverre en orginal 316 hvor kaross hadde rullet 180k, jeg hev av understellet til den og satt på 325i understellet fra mitt forrige prosjekt. (Mulig jeg skal ta det av igjen for og ta alt av rust under bilen men det får jeg se ann.

Har planer om og ta det meste av rust på bilen og lakke over noe midlertidlig, få EU godkjent bilen med M30b35 motor, det kan vell bli problematisk? Har desverre ikke org motor.

Vell når jeg har tatt alt av rust på den og fått inn motor, samt EU godkjent den. da begynner morroa.

Nye Planer:

Kjøpte i dag meg en E30 320 med m3 breddinger og m3 styling. Jeg har også bestemt meg for og turbokonvertere motoren. Så nå blir planene litt endret. Driver nå og bytter kam på toppen og snart er den klar til "oppstart" men så ble planene endret til turbo planer og jeg leter etter:

M30b35 Turbo Manifold (Top mount)

Skal også hive på 325i understellet på denne og få montert Type R bøttestoler.

[X] Gjort

[/] Holder på

[ ] Ikke gjort

[/] Sveise alt av rust og sandblåse overflaterust på bilen

[ ] Fått på 325 Understell

[X] Overhalt 325 bremsene

[X] Få på M3 breddinger

[X] Nye baklykter

[ ] Få i M30b35 Motoren

[ ] Dempertårnstiver bake + fremme

[X] Bytte bremseslanger og handbrekkswire begge sider bak.

[X] Lakkere motor-rom

[X] Fjerne alt av asfaltplater

[/] Lakkere Hele bilen

[ ] Montere datasprut (Kjøpt)

[ ] Montere Bredbåndslambda (Kjøpt)

[ ] Montere Målere (Kjøpt)

[/] Turbokonvertere M30b35 motoren.

Mere kommer sikkert.

Update 1: 21.03.2010

Har fått montert nye bremseslanger bake, nye handbrekkswire begge sider og montert bakseter samt hattehylle. Har også fått M30b35 motoren i hus og lakkert motorrom. Her er noe bilder.

Toppen skal byttes, samt toppdeksel så den slitne rødfargen slepper jeg

1.JPG

2.JPG

Update 2: 02.04.2010

Har nå bestemt meg for og turbokonvertere motoren og jeg fant ett rimelig 2 dørs 320 kaross i nærheten som var m3 breddet alle rede (Glassfiber), så det ble handel og karosseriet ble fraktet, etter ett par telefonsamtaler ble Type-R bøttestoler i hus og nå driver jeg og ser meg rundt etter turbokit og Megasquirt 2 til bilen. Det kreves en del sparkling og sveising på bilen, bakfanger må av og tilpasses på nytt og slike ting men den har potensiale. Her er litt bilder fra salgsannonsen så skal jeg få tatt bilder snarest. Har også funnet mest sannsynlig hvilke felger jeg skal gå for i 7,5x17 med 215/45r17.

Har også fått gått over motoren litt, funnet ut jeg skal bytte kam på den toppen som alle rede står på og heller gå for turbo selv. Så er på utkikk etter topmount turbomanifold til M30.

Vet det ikke er strøkent, men det har potensiale:-)

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Stolene

4.JPG

Felgene

5.jpg

Update 2: 04.04.2010

Dagen idag har mest gått til sparkling og fiksing på glassfiber breddingene, har også tatt bort en "gummi" mtech list på bagasjelokket, sveiset igjen hullene og sparklet over. (Skal gå for en M3 replika vinge) Men fikk prøvemontert motor (Se bilder, Den frontplata var ikke jeg som skar av, det var selger før salg) Syntes det ble litt trangt mellom Eksos-siden og vange så lurer på og kappe ned halve foringen evt sveise om på motorfeste, samt skive opp på ene siden, noen som vet noen tiltak mot dette? Ellers ser alt bra ut, venter slipesettet iløpet av tirsdag forhåpentligvis. Ble vanvittig trangt i girkassetunellen også, lurer på og fjerne isolasjonen der. Er det noe som motsier att jeg burde gjøre det?

1.JPG

2.JPG

Update 3: 08.04.2010

Dagen idag har gått til maling av gulv på lokalet samt legge opp vann bort. Når jeg kom hjem satt jeg meg ned og bestilte meg Megasquirt v2, sågodt som bestilt oljekjøler, IC pipekit og div (Driver bare og forhandler med selger om frakt så jeg får alt i en pakke) Og muligens funnet ut hvilken turbo jeg skal gå for.

Megasquirt v2 Datasprutet.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=330421138778

Oljekjøler, Alt av målere og IC pipekit er vell ikke så intr og ha bilder av. Men det kommer når alt er i bil ;-)

Update 4: 11.04.2010

Før jeg poster noe som helst, minn meg på og aldri mere lakke bil uten maske :P Jeg spytter svart og har dårlig smak i munnen hehe. Vell idag har jeg tatt ut igjen motor av bil, kjøpt turbo og lakkert siden på bilen svart (kun for og se ujevnheter bedre) Det blir pusset vekk igjen, da ser jeg lettere små hull i glassfiberen og sparkelen når det rundt er hvitt og inni er det svart. Har også fått ihus turboen jeg skal bruke! Jeg som trodde den forrige jeg hadde var stor. Her er noen bilder, ikke av lakkjobben, det får dere aldri se :P

Driver nå og lager flens til og blende WG hull på manifold, Turboflens (Den som går inn på manifold) og skal få sveiset om innsuget mitt så "innsuget" kommer utover istedenfor innover som er orginalt. Har fått grønt lys og må bare få muligheten til og levere det :-)

Bilen på det nymalte gulvet, ble lyst og fint jo! men fort skittent.

1.JPG

Brødrene E30. En 2 dørs og en 4 dørs.

2.JPG

3.JPG

Mitt lille delelager til motoren.

4.JPG

Den nye turboen, iPhone vedsiden av

5.JPG

Å litt pølsegrilling er altid bra på fineværsdager!!

6.JPG

Update 5: 15.04.2010

De siste dagene har gått til og pusse ned litt bilen og gjøre den klar til lakk så snart som mulig, går fortsatt og venter på div deler og slikt. Fikk baklyktene å de er helt strøkne, helt nye tror jeg. Kjempefornøyd, har også pusset og sveiset litt rust i motorrom, dette er vell ikke noe intr og ha bilde av. Skal snart begynne og skjære vekk litt fester og div i motor-rom nå så det blir litt bedre plass. Det blir vell lakkert i nermeste fremtid, samt bagasjerom. Men utvendig skal jeg vente til litt bedre temp ute. Bøttestolene ser ut til og nerme seg, men de skal ikke i før etter jeg er ferdig og sveise rust inni samt lakkert inni. Satser på Eu godkjenning i midten av mai. (Det er bare målet) så vi får krysse fingrene :-) Så kansje jeg klarer målet som er ferdig til slutten av mai!

Update 6: 17.04.2010

Har nå fått begynt og preppe bilen litt for lakk, klarte ikke dy meg så jeg grunnet bagasjelokket samt venstre dør idag. Kjempefornøyd med resultatet og gleder meg bare til og få lakkert resten. Få på de nye gromme baklyktene, hive i bøttestoler få i godmotoren og cruise :-) Har også tatt rust, fjernet fester og div i motor-rom samt inni bilen. Så motor-rom er klart til lakk, må gjøre litt mer i bagasjerommet først. Har ikke helt bestemt meg om jeg skal pille av asfaltplatene inni, men regner med det blir (Bare redd for og finne mer rust :P) Så er jeg også usikker på om jeg skal kjøre med eller uten gulvtrekk.

1.JPG

2.JPG

3.JPG

Update 6: 20.04.2010

Idag fant jeg fort ut jeg blir kjørende uten gulvtrekk, dette pga det jeg hadde var ødelagt, så satt meg da ned og skrapte alt av asfaltplater, byttet også wire'en til tempraturstillern i dashbordet. så nå er det 0 asfaltplater igjen i coupe'en, og vifteanlegget fungerer som deg skal :-) Har også fått tatt av sotingen på vinduene bak (Da denne var stygg, skal få på ny med tiden) og lakkert motor-rom, sorry for vanvittig dårlig bilde!

4.JPG

5.JPG

Update 6: 29.04.2010

Her får dere en bra update, uten bilder :-)

Vell, dataspruten er i hus, jeg har vell loddet i vell 6 timer nå og vanvittig spent på om det funker, har ikke skjønt det helt enda men det får vell vise seg, har ødelagt en komponent på sprutet en "transistor" som koster 0,3 dollar. Må vell finne meg en ny en plass :P Vell sprutet ser bra ut og jeg gleder meg som en unge til og få testet det, krysser fingrene for det fungerer. Ellers har jeg fått inn baksetene & Hattehyllen i bilen. Samt lakkert den inni og trekt om litt det elektriske. Laget og trukket kabel til og få batteriet bak, lakkert venstre dør, fått av for & bakstilling og fått presset ut bærearmsforingene fremme på 325 forstillingen, der kommer det powerflex. Driver også og snuser på fuelcell nå, pga får faktisk ikke av bensinlokket mitt og det er for langt inne i breddingen til og gjøre stort med det (akuratt som gjengene på det er gåent) (Har fått tømt tanken så det bør ikke være noe problem og fjerne den, påfyllingsrøret blir igjen tought :P Har fått av bakstillingen også, det er vell det jeg kaller straight forward, ikke mye og si om det. Så kommer det vell ny update i morgen, regner med og få på 325i bakstillingen om det ikke er foringer som må byttes der, samt pusse litt og sparkle litt. Tenke på om jeg skal ha fuelcell eller ikke. og div småtteri er der altid! :-)

Stay tuned

Feedback er lov :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hva sier folk om ideene?

Sveise igjen bakdørene og fjerne innerdørene for og tjene vekt samt få på M3 breddinger lettere.

Støpe igjen bakseter og dørpaneler i glassfiber (Med høytalere ut av "baksetet")

Kryssbur bake

Glassfiber tak for og lette bilen og få vekk takluke.

Hva syntes folk om dette? For og imot? Tenker også på videre EU godkjenning etter jeg har gjort det blir vell helt umulig? Hvilke ting kan jeg gjør og hvilke ikke og komme igjennom med det.

Tusen takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ouch, tror jeg legger de planene på is da. Men hvorfor egentlig? hvorfor ha de når jeg ikke har planer om og ha baksete, samt grunnen til jeg ikke kjøper 2 dørs er for prisforskjellen, og sveise igjen bakdørene vil vell stive av kaross også? Men kan tenke meg jeg legger de planene på is om ingen er enige med meg.

Pga redsell for og ikke få det EU godkjent neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser rart ut hvis man sveiser igjen bakdørene da;) men angående å få bilen din eu godkjent me m30b35, det kan du vel egentlig glemme og prøve på hvis du ikke får det i vognkort eller noe, angående å få det godkjent i vognkort også tror jeg er problematisk, vet ikke helt om det lar seg gjøre. Så hvis du skal ha skilt på bilen, så lønner det seg nok å hive inn en firer, for så å få godkjent den i 2 år. Da kan du jo bare bytte om neste gang du skal på kontroll igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp det som er planen, men tenkte EU godkjenning med tanke på bakdørene igjensveiset, men jeg dropper den ideen. Den var ikke så god hehe. Men må få kjøpt meg en 316 motor / firer. Noen som har en i nærheten av Ålesund? Evt en jeg kan "Leie"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får nok ikke godkjent bilen med gjensveisede dører tror jeg:p Er vel slik att det som egentlig skal sitte bak skal ha en mulighet til å komme seg ut av bilen hvis det skulle skje noe, og den muligheten mister de med gjensveisede dører:)

Men tror nå det er lurt å skaffe seg en firer du kan bruke på eu kontroller ja, en 1.6, eller 1.8 koster jo ikke stort:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei tenkte meg det, men ville egentlig ikke ha bakseter skjønner du:) men ser ut til att jeg beholder de alikevell. Ja tror jeg skal skaffe meg en firermotor, som sagt hyl ut om noen har i nærheten av Ålesund :)

Gler meg til snøen forsvinner så jeg kan få inn motor på verkstedet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E har nytoppen, men bestilt slipesett i dag, høres bra ut! ringe d e når e kommer hjem fra påskeferie, så skal vi se om vi får heve i motor på nokke daga, lure på og hente bil i oslo. fikk ett tillbud på ei bra E30 me motorn (trenge mest motorn) lure på om du vet om nokken som vil kjøre til oslo for ett par lappa å hente bil for me?:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...