kjellke Skrevet Mars 17, 2010 Skrevet Mars 17, 2010 Alt av updates kommer pÄ fÞrstesiden Hei, skal nÄ begynne med mitt andre E30 prosjekt. Som sikkert mange sÄ hadde jeg ett E30 325i prosjekt litt tidligere men det ble ikke sÄ mye av pga jeg oppdaget vangene sto pÄ halv 8 og orket ikke begynne med jigg og slikt da jeg har 0 erfaring rundt det. Jeg har nÄ fÄtt tak i en E30, har hatt bilen helt i deler sÄ jeg vet den har potensiale. Det er desverre en orginal 316 hvor kaross hadde rullet 180k, jeg hev av understellet til den og satt pÄ 325i understellet fra mitt forrige prosjekt. (Mulig jeg skal ta det av igjen for og ta alt av rust under bilen men det fÄr jeg se ann. Har planer om og ta det meste av rust pÄ bilen og lakke over noe midlertidlig, fÄ EU godkjent bilen med M30b35 motor, det kan vell bli problematisk? Har desverre ikke org motor. Vell nÄr jeg har tatt alt av rust pÄ den og fÄtt inn motor, samt EU godkjent den. da begynner morroa. Nye Planer: KjÞpte i dag meg en E30 320 med m3 breddinger og m3 styling. Jeg har ogsÄ bestemt meg for og turbokonvertere motoren. SÄ nÄ blir planene litt endret. Driver nÄ og bytter kam pÄ toppen og snart er den klar til "oppstart" men sÄ ble planene endret til turbo planer og jeg leter etter: M30b35 Turbo Manifold (Top mount) Skal ogsÄ hive pÄ 325i understellet pÄ denne og fÄ montert Type R bÞttestoler. [X] Gjort [/] Holder pÄ [ ] Ikke gjort [/] Sveise alt av rust og sandblÄse overflaterust pÄ bilen [ ] FÄtt pÄ 325 Understell [X] Overhalt 325 bremsene [X] FÄ pÄ M3 breddinger [X] Nye baklykter [ ] FÄ i M30b35 Motoren [ ] DempertÄrnstiver bake + fremme [X] Bytte bremseslanger og handbrekkswire begge sider bak. [X] Lakkere motor-rom [X] Fjerne alt av asfaltplater [/] Lakkere Hele bilen [ ] Montere datasprut (KjÞpt) [ ] Montere BredbÄndslambda (KjÞpt) [ ] Montere MÄlere (KjÞpt) [/] Turbokonvertere M30b35 motoren. Mere kommer sikkert. Update 1: 21.03.2010 Har fÄtt montert nye bremseslanger bake, nye handbrekkswire begge sider og montert bakseter samt hattehylle. Har ogsÄ fÄtt M30b35 motoren i hus og lakkert motorrom. Her er noe bilder. Toppen skal byttes, samt toppdeksel sÄ den slitne rÞdfargen slepper jeg Update 2: 02.04.2010 Har nÄ bestemt meg for og turbokonvertere motoren og jeg fant ett rimelig 2 dÞrs 320 kaross i nÊrheten som var m3 breddet alle rede (Glassfiber), sÄ det ble handel og karosseriet ble fraktet, etter ett par telefonsamtaler ble Type-R bÞttestoler i hus og nÄ driver jeg og ser meg rundt etter turbokit og Megasquirt 2 til bilen. Det kreves en del sparkling og sveising pÄ bilen, bakfanger mÄ av og tilpasses pÄ nytt og slike ting men den har potensiale. Her er litt bilder fra salgsannonsen sÄ skal jeg fÄ tatt bilder snarest. Har ogsÄ funnet mest sannsynlig hvilke felger jeg skal gÄ for i 7,5x17 med 215/45r17. Har ogsÄ fÄtt gÄtt over motoren litt, funnet ut jeg skal bytte kam pÄ den toppen som alle rede stÄr pÄ og heller gÄ for turbo selv. SÄ er pÄ utkikk etter topmount turbomanifold til M30. Vet det ikke er strÞkent, men det har potensiale:-) Stolene Felgene Update 2: 04.04.2010 Dagen idag har mest gÄtt til sparkling og fiksing pÄ glassfiber breddingene, har ogsÄ tatt bort en "gummi" mtech list pÄ bagasjelokket, sveiset igjen hullene og sparklet over. (Skal gÄ for en M3 replika vinge) Men fikk prÞvemontert motor (Se bilder, Den frontplata var ikke jeg som skar av, det var selger fÞr salg) Syntes det ble litt trangt mellom Eksos-siden og vange sÄ lurer pÄ og kappe ned halve foringen evt sveise om pÄ motorfeste, samt skive opp pÄ ene siden, noen som vet noen tiltak mot dette? Ellers ser alt bra ut, venter slipesettet ilÞpet av tirsdag forhÄpentligvis. Ble vanvittig trangt i girkassetunellen ogsÄ, lurer pÄ og fjerne isolasjonen der. Er det noe som motsier att jeg burde gjÞre det? Update 3: 08.04.2010 Dagen idag har gÄtt til maling av gulv pÄ lokalet samt legge opp vann bort. NÄr jeg kom hjem satt jeg meg ned og bestilte meg Megasquirt v2, sÄgodt som bestilt oljekjÞler, IC pipekit og div (Driver bare og forhandler med selger om frakt sÄ jeg fÄr alt i en pakke) Og muligens funnet ut hvilken turbo jeg skal gÄ for. Megasquirt v2 Datasprutet. http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=330421138778 OljekjÞler, Alt av mÄlere og IC pipekit er vell ikke sÄ intr og ha bilder av. Men det kommer nÄr alt er i bil Update 4: 11.04.2010 FÞr jeg poster noe som helst, minn meg pÄ og aldri mere lakke bil uten maske Jeg spytter svart og har dÄrlig smak i munnen hehe. Vell idag har jeg tatt ut igjen motor av bil, kjÞpt turbo og lakkert siden pÄ bilen svart (kun for og se ujevnheter bedre) Det blir pusset vekk igjen, da ser jeg lettere smÄ hull i glassfiberen og sparkelen nÄr det rundt er hvitt og inni er det svart. Har ogsÄ fÄtt ihus turboen jeg skal bruke! Jeg som trodde den forrige jeg hadde var stor. Her er noen bilder, ikke av lakkjobben, det fÄr dere aldri se Driver nÄ og lager flens til og blende WG hull pÄ manifold, Turboflens (Den som gÄr inn pÄ manifold) og skal fÄ sveiset om innsuget mitt sÄ "innsuget" kommer utover istedenfor innover som er orginalt. Har fÄtt grÞnt lys og mÄ bare fÄ muligheten til og levere det Bilen pÄ det nymalte gulvet, ble lyst og fint jo! men fort skittent. BrÞdrene E30. En 2 dÞrs og en 4 dÞrs. Mitt lille delelager til motoren. Den nye turboen, iPhone vedsiden av à litt pÞlsegrilling er altid bra pÄ finevÊrsdager!! Update 5: 15.04.2010 De siste dagene har gÄtt til og pusse ned litt bilen og gjÞre den klar til lakk sÄ snart som mulig, gÄr fortsatt og venter pÄ div deler og slikt. Fikk baklyktene Ä de er helt strÞkne, helt nye tror jeg. KjempefornÞyd, har ogsÄ pusset og sveiset litt rust i motorrom, dette er vell ikke noe intr og ha bilde av. Skal snart begynne og skjÊre vekk litt fester og div i motor-rom nÄ sÄ det blir litt bedre plass. Det blir vell lakkert i nermeste fremtid, samt bagasjerom. Men utvendig skal jeg vente til litt bedre temp ute. BÞttestolene ser ut til og nerme seg, men de skal ikke i fÞr etter jeg er ferdig og sveise rust inni samt lakkert inni. Satser pÄ Eu godkjenning i midten av mai. (Det er bare mÄlet) sÄ vi fÄr krysse fingrene SÄ kansje jeg klarer mÄlet som er ferdig til slutten av mai! Update 6: 17.04.2010 Har nÄ fÄtt begynt og preppe bilen litt for lakk, klarte ikke dy meg sÄ jeg grunnet bagasjelokket samt venstre dÞr idag. KjempefornÞyd med resultatet og gleder meg bare til og fÄ lakkert resten. FÄ pÄ de nye gromme baklyktene, hive i bÞttestoler fÄ i godmotoren og cruise Har ogsÄ tatt rust, fjernet fester og div i motor-rom samt inni bilen. SÄ motor-rom er klart til lakk, mÄ gjÞre litt mer i bagasjerommet fÞrst. Har ikke helt bestemt meg om jeg skal pille av asfaltplatene inni, men regner med det blir (Bare redd for og finne mer rust ) SÄ er jeg ogsÄ usikker pÄ om jeg skal kjÞre med eller uten gulvtrekk. Update 6: 20.04.2010 Idag fant jeg fort ut jeg blir kjÞrende uten gulvtrekk, dette pga det jeg hadde var Þdelagt, sÄ satt meg da ned og skrapte alt av asfaltplater, byttet ogsÄ wire'en til tempraturstillern i dashbordet. sÄ nÄ er det 0 asfaltplater igjen i coupe'en, og vifteanlegget fungerer som deg skal Har ogsÄ fÄtt tatt av sotingen pÄ vinduene bak (Da denne var stygg, skal fÄ pÄ ny med tiden) og lakkert motor-rom, sorry for vanvittig dÄrlig bilde! Update 6: 29.04.2010 Her fÄr dere en bra update, uten bilder Vell, dataspruten er i hus, jeg har vell loddet i vell 6 timer nÄ og vanvittig spent pÄ om det funker, har ikke skjÞnt det helt enda men det fÄr vell vise seg, har Þdelagt en komponent pÄ sprutet en "transistor" som koster 0,3 dollar. MÄ vell finne meg en ny en plass Vell sprutet ser bra ut og jeg gleder meg som en unge til og fÄ testet det, krysser fingrene for det fungerer. Ellers har jeg fÄtt inn baksetene & Hattehyllen i bilen. Samt lakkert den inni og trekt om litt det elektriske. Laget og trukket kabel til og fÄ batteriet bak, lakkert venstre dÞr, fÄtt av for & bakstilling og fÄtt presset ut bÊrearmsforingene fremme pÄ 325 forstillingen, der kommer det powerflex. Driver ogsÄ og snuser pÄ fuelcell nÄ, pga fÄr faktisk ikke av bensinlokket mitt og det er for langt inne i breddingen til og gjÞre stort med det (akuratt som gjengene pÄ det er gÄent) (Har fÄtt tÞmt tanken sÄ det bÞr ikke vÊre noe problem og fjerne den, pÄfyllingsrÞret blir igjen tought Har fÄtt av bakstillingen ogsÄ, det er vell det jeg kaller straight forward, ikke mye og si om det. SÄ kommer det vell ny update i morgen, regner med og fÄ pÄ 325i bakstillingen om det ikke er foringer som mÄ byttes der, samt pusse litt og sparkle litt. Tenke pÄ om jeg skal ha fuelcell eller ikke. og div smÄtteri er der altid! Stay tuned Feedback er lov
kjellke Skrevet Mars 17, 2010 Forfatter Skrevet Mars 17, 2010 Hva sier folk om ideene? Sveise igjen bakdÞrene og fjerne innerdÞrene for og tjene vekt samt fÄ pÄ M3 breddinger lettere. StÞpe igjen bakseter og dÞrpaneler i glassfiber (Med hÞytalere ut av "baksetet") Kryssbur bake Glassfiber tak for og lette bilen og fÄ vekk takluke. Hva syntes folk om dette? For og imot? Tenker ogsÄ pÄ videre EU godkjenning etter jeg har gjort det blir vell helt umulig? Hvilke ting kan jeg gjÞr og hvilke ikke og komme igjennom med det. Tusen takk for svar
G-RACING Skrevet Mars 17, 2010 Skrevet Mars 17, 2010 MÄ aldri finne pÄ Ä sveise igjenn bakdÞrene, da er det nokk bedre du kjÞper deg en org. to dÞrs... Snakk om Ä banne i kirka!
kjellke Skrevet Mars 17, 2010 Forfatter Skrevet Mars 17, 2010 Ouch, tror jeg legger de planene pÄ is da. Men hvorfor egentlig? hvorfor ha de nÄr jeg ikke har planer om og ha baksete, samt grunnen til jeg ikke kjÞper 2 dÞrs er for prisforskjellen, og sveise igjen bakdÞrene vil vell stive av kaross ogsÄ? Men kan tenke meg jeg legger de planene pÄ is om ingen er enige med meg. Pga redsell for og ikke fÄ det EU godkjent neste gang.
kjellke Skrevet Mars 17, 2010 Forfatter Skrevet Mars 17, 2010 Ser det er likt med stemmer som sier sveis igjen og la vÊr. Noen som vil legge til noe skriftlig? HÄper og fÄ noen tips Hvordan tror dere det vil bli med EU kontroll mtp igjensveisa bakdÞrer?
Melkvik Skrevet Mars 18, 2010 Skrevet Mars 18, 2010 Ser rart ut hvis man sveiser igjen bakdÞrene da;) men angÄende Ä fÄ bilen din eu godkjent me m30b35, det kan du vel egentlig glemme og prÞve pÄ hvis du ikke fÄr det i vognkort eller noe, angÄende Ä fÄ det godkjent i vognkort ogsÄ tror jeg er problematisk, vet ikke helt om det lar seg gjÞre. SÄ hvis du skal ha skilt pÄ bilen, sÄ lÞnner det seg nok Ä hive inn en firer, for sÄ Ä fÄ godkjent den i 2 Är. Da kan du jo bare bytte om neste gang du skal pÄ kontroll igjen:)
kjellke Skrevet Mars 18, 2010 Forfatter Skrevet Mars 18, 2010 Jepp det som er planen, men tenkte EU godkjenning med tanke pÄ bakdÞrene igjensveiset, men jeg dropper den ideen. Den var ikke sÄ god hehe. Men mÄ fÄ kjÞpt meg en 316 motor / firer. Noen som har en i nÊrheten av à lesund? Evt en jeg kan "Leie"?
Melkvik Skrevet Mars 18, 2010 Skrevet Mars 18, 2010 FÄr nok ikke godkjent bilen med gjensveisede dÞrer tror jeg:p Er vel slik att det som egentlig skal sitte bak skal ha en mulighet til Ä komme seg ut av bilen hvis det skulle skje noe, og den muligheten mister de med gjensveisede dÞrer:) Men tror nÄ det er lurt Ä skaffe seg en firer du kan bruke pÄ eu kontroller ja, en 1.6, eller 1.8 koster jo ikke stort:)
kjellke Skrevet Mars 18, 2010 Forfatter Skrevet Mars 18, 2010 Nei tenkte meg det, men ville egentlig ikke ha bakseter skjÞnner du:) men ser ut til att jeg beholder de alikevell. Ja tror jeg skal skaffe meg en firermotor, som sagt hyl ut om noen har i nÊrheten av à lesund Gler meg til snÞen forsvinner sÄ jeg kan fÄ inn motor pÄ verkstedet:)
kjellke Skrevet Mars 26, 2010 Forfatter Skrevet Mars 26, 2010 Har nÄ fÄtt slipesett til motoren, samt fÄtt av bunnpannen, innsug og toppen skal jeg vente med til jeg finner ut hvordan jeg nullstiller veiva og kammen. Noen som vet?
Tuttifrutti Skrevet Mars 26, 2010 Skrevet Mars 26, 2010 Bere skru av, kan vise dej kordan du skal gjÞr det nÄr du fÄr ny toppen
kjellke Skrevet Mars 26, 2010 Forfatter Skrevet Mars 26, 2010 E har nytoppen, men bestilt slipesett i dag, hÞres bra ut! ringe d e nÄr e kommer hjem fra pÄskeferie, sÄ skal vi se om vi fÄr heve i motor pÄ nokke daga, lure pÄ og hente bil i oslo. fikk ett tillbud pÄ ei bra E30 me motorn (trenge mest motorn) lure pÄ om du vet om nokken som vil kjÞre til oslo for ett par lappa Ä hente bil for me?
Melkvik Skrevet April 3, 2010 Skrevet April 3, 2010 Hva mÄtte du gi for m3 kopien da? skal du gÄ for full m3 style, dvs fÄ i takkasset, vinge osv osv?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ