Gunnar Skrevet Mars 18, 2010 Skrevet Mars 18, 2010 Vi lurer på å kjøpe oss en 118d med 122-hesteren som nr. 2 bil. Vet at 1erne har blitt "kåret" (ut fra statistikker) som mest feilfrie biler på veien (ihvertfall et år), men hvordan er opplevelsen for de av dere som har slike biler? Hvordan er 122-hesteren i bruk? Forbruk? Pålitelighet? Hvor ofte må partikkelfilteret byttes, og pris på dette? Noen som har ettermontert hengerfeste, pris? Er 1285kg riktig vekt for import? Jeg kunne veldig godt tenkt meg automat, men det ble ikke 118d levert med, og så ville jeg gjerne hatt skinn, navi og xenon, men det ser ut for å utgå med høye kneløft prismessig. Dette skal være en RIMELIG 1er. Denne gangen skal vi ha 5 dører, lavt forbruk og pålitelighet, størrelsen er ikke så viktig. Hvilket annet utstyr er et must? Ser det er forskjell på tempjusteringsknappene. Er det virkelig sånn at noen av de er levert med AC uten klima, altså må man sitte og trykke av og på AC-knappen selv? Er alle levert med AUX-inngang på stereoen?
Gunnar Skrevet Mars 19, 2010 Forfatter Skrevet Mars 19, 2010 Det er ikke så mange 1ere her, men noen må det da være som har litt å komme med her?
rolfi Skrevet Mars 19, 2010 Skrevet Mars 19, 2010 Min mor er greit fornøyd med sin 118d, men både hun og jeg syns den blir litt vel "masete" å kjøre småturer med. Føler jeg bare sitter og girer, virker ikke som om noe turtall er "helt passelig". Ellers er motoren god, startet omtrent uten gløding selv i -15. Glødesymbolet kom opp i kanskje et lite sekund, om så lenge. Grei å kjøre langt med også, men det er jo ingen sprek bil. Hennes bil har gått noe over 50 000km, og når jeg går inn på "Service Info" i instrumentpanelet står det bilde av partikkelfilteret og under står det "140 000km". Så det er vel ikke direkte ofte det må byttes. Hennes har M-pakke, utseendemessig er det nesten et krav, men til veiene her i landet blir den litt vel fast og stiv i understellet. Langturer går allikevel kjempefint. Det er AC uten klima, noe som egentlig fungerer veldig fint. Men ser jo poenget med å ha klimaautomatikk. Det er nok ikke så gunstig for videresalg med manuell AC, men det får gå. Den har også AUX-inngang til stereoen, så regner med det kommer på alle. Forbruk kommer ann på kjøring. Med min kjøring ligger den på rundt 0.8 i snitt. Da er det mest småkjøring. Vi var på ferie i Trøndelag i sommer, på turen hjem lå vi på rett rundt 0.5. Da med jevn og fin kjøring og fart, i 6. gir omtrent hele veien. Pålitelighet er det ingenting å si på. Eneste problemet med hennes er at den skriker litt i bremsene, ellers tror jeg ikke det har vært noen problemer som helst. Det er slark i diffen (klunkelyder), men det mente han jeg snakket med på Bavaria skulle gå på bruktbilgarantien. Han hadde ikke hørt om at det var et vanlig problem, så jeg vet ikke hvordan det har kommet. Det anbefales vel også å kjøpe en fra 06 eller nyere, da de tidligere hadde disse butterfly-flapsene som kan løsne og suges inn i motoren. Vekt og slikt kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med. FORRESTEN... Langlyset i halogenlyktene suger ræv! Kjøper du en uten xenon vil jeg anbefale deg å enten ettermontere Xenon i langlys, eller konvertere til originale xenonlykter med ettermontert xenonkit i. (Koster 25 000 å få ettermontert originalt hos BMW. Billigere å kjøpe brukte originallykter og kjøpe D2S kit fra f.eks. dybvik.) Originalt skal det være D1S, men D2S pærene er bedre på alle måter, og billigere.
aottesen Skrevet Mars 19, 2010 Skrevet Mars 19, 2010 Tja, har hatt min i halvannen mnd nå (122hk 12/2006), og ut i fra bruken hittil (mye småkjøring i Bergen, pluss én mil til/fra jobb hver dag), så ligger forbruket jevnt på 0,69. Jeg mistenker at 143hk-varianten (N43) bruker en del mindre, men det kan også hende at jeg muligens er litt hard på gassen (alltid hatt bensiner, og er vant med å ligge litt høyere på turtal). Av -nødvendig- utstyr, tror jeg det meste er inkludert på 1-serien. Av ekstrautstyr, er regn- og ryggesensor gjerne det jeg gleder meg mest over å ha. Har komplett M-pakke på min også, noe som gjør at den er en fryd å kjøre på svingete vei (vet ikke hvordan setup`en er på SE og vanlig utgave). Keyless Go er jo selvsagt et pluss også, men strengt tatt ikke en nødvendighet. 122 - er det nok? Tja.. Jeg ser veldig frem til å chippe min. 10 sek fra 0-100 er ikke akkurat sprinter, men den føles kvikk og responsiv på mellomaks. Spes. hvis du ligger på et passelig lavt gir. Én av grunnene til at jeg ønsker å chippe min, er fordi bilen føles daff på 5.giret i 80 (tar lang tid å spole opp turboen dersom du må dra på for å flytte deg). Vanskelig å forklare hva jeg mener her, men jeg kom opp i en situasjon på motorveien i går hvor jeg måtte legge meg over i venstre felt eller bremse ned fordi bilen fremfor meg bremset kraftig for å svinge av, og bak kom selvfølgelig en bil i 90+ .. da hadde det vært greit med litt mer punch på 5.giret). Alle 1-serier kommer med AUX, men mange kommer desverre med Buisness-spilleren og uten subber under førerstolen - liker du lyd, vil jeg anbefale Professional-spilleren og lydpakken - dette spiller BRA til å være orginalt. Importvekten på min er 1285, så det stemmer sikkert bra. Ca. 6000,- for ettermontering av hengerfeste (10.000 fra forhandler). Om det er partikkelfilter på disse VET jeg faktisk ikke (så du var innom tråden min i går angående dette temaet, og jeg har fortsatt ikke får klarhet i om dette er standard eller ekstrautstyr). Lykke til med valget i hvertfall! Jeg er ihvertfall DRITFORNØYD med valget!
Gunnar Skrevet Mars 19, 2010 Forfatter Skrevet Mars 19, 2010 Nå har vi vel bortimot bestemt oss for å gå for en 143hk utgave, så da er sikkert noe av det dere nevner blitt bedre, med mindre det er den bestemora oppi her har. Oppgitt forbruk er også lavere på denne enn 122-hesteren, 0.4 på langkjøring, 0.45 på blandet og 0.54 på bykjøring. Dessverre er det ikke så vanlig med xenon på 1erne, så det er spørs om det blir det, men får se hva vi finner. Har en '08 i kikkerten, med navi business, PDC, sports multifunksjonsratt, klimaautomatikk. Ikke hengerfeste og xenon. Men mulig det blir den allikevel. Kommer ikke til å kjøpe bil med M-pakke, har sportsunderstell på Audien (rimelig likt som M-tech i følelse) og det er definitivt morsomt på fin vei, men til vår bruk (bor litt uti skauen), så slår det for mye. Syns heller ikke at forskjellen utseendemessig med M og ikke utvendig er så stor på 1-serien som på f.eks. E46/E39/E60, men fangerne kan jo uansett ettermonteres. 6k for hengerfeste er et som ikke er avtakbart eller?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå