paukri Skrevet Mars 19, 2010 Skrevet Mars 19, 2010 hei.. terenger litt hjelp her... har en 540ia e39, med litt lys problemer, får ikke grøftlysa til å lyse, har prøvd 4 forskjellige pærer, så kan ikke skjønne at det skal være de, men jeg får 12v på den ene siden og merklig nok 8v på den andre siden, men ikke noe lys, er det lysmodulen som begynner å ta kvelden? når jeg vrir på grøftlys bryteren inni i bilen kommer det ikke opp noe ikon i instrument panelet om at grøft lys eller tåkelys bak er på.. kan det bare være brytern? noen som har noen tips?
JTS77 Skrevet Mars 19, 2010 Skrevet Mars 19, 2010 Å skifte kun lysmodul går nok ikke. Da denne må kodes til bilen. Men får du opp feilmelding på grøftelysa? En annen ting er jo at du burde ohme lyspærene får å være helt sikker på at de er iorden. Hvis du måler 8 og 12volt er det jo strøm i kretsen og lyspæra skal lyse. (Hvis den er i orden). Spenningsfall i ene kretsen og dårlig kontakt i stikket til pæra kansje? Begynn med pæra og jobb deg innover mot lysmodul for å finne evt spenningsfall
paukri Skrevet Mars 20, 2010 Forfatter Skrevet Mars 20, 2010 er lysmodulen lik på alle 5 serier? kan jeg bruke en fra en anna 5 serie eller er det ett styr å få til? den er litt snål med lysa ellers også med det meste virker som det skal...
JTS77 Skrevet Mars 20, 2010 Skrevet Mars 20, 2010 Det finnes forskjellige lysmoduler. Skal gå an å prøve fra en annen, men delenr må stemme overens. Men finn en som har carsoft e.l for å slette evt feilmeldinger som måtte ligge i lcm først. Regner med du har orginale pærer i alle lykter? Ikke led eller ettermontert xenon da dette også kan skape feil.
paukri Skrevet Mars 21, 2010 Forfatter Skrevet Mars 21, 2010 problemet er at jeg tror det er ettermontert xenon på den... så lurte på å fjerne disse og se om det hjelper...
Fliid Skrevet Mars 21, 2010 Skrevet Mars 21, 2010 Måler du spenning i sokkel for pære. Så tror jeg du har ett jordingsproblem.
JTS77 Skrevet Mars 21, 2010 Skrevet Mars 21, 2010 problemet er at jeg tror det er ettermontert xenon på den... så lurte på å fjerne disse og se om det hjelper... Er det snakk om xenon i Grøftelysa eller? Kan jo hende at det hjelper å bytte til originalt men er vel en sjangs for at lcm allerede er defekt.
JTS77 Skrevet Mars 21, 2010 Skrevet Mars 21, 2010 Måler du spenning i sokkel for pære. Så tror jeg du har ett jordingsproblem. Det er meget mulig men pæra burde jo lyst fordet?
Fliid Skrevet Mars 21, 2010 Skrevet Mars 21, 2010 Nå vet jeg ikke hvordan trådstarter målte for å måle spenning. Men om man da måler på kontakt til gods (en eller annen plass) så kan man måle spenning og tro alt er i orden, som på eldre biler så plugget jeg ofte til pæra (der godset var minus) og la mot den blanke fangeren, brukte den da som minus. Konstanterer kjapt hva som er galt da. Men poenget er som følger; man må måle på punktene som pæra bruker. Måler man mellom plussen som er tiltenkt pæa til minusen som er tiltenkt pæra, så måler man riktig. Er det da spenning, så lyser pæren når man plugger den inn. Jeg mistenker da at trådstarter måler på feil minus (jord) . Med kun pluss, så har spenningen ingen vei å gå å finner det da lettere og ikke gå igjennom pæra i det hele tatt, den vil da ikke lyse. Enkelt forklart. Så med andre ord, pæra vil ikke lyse så lenge man kun har pluss tilstede.
paukri Skrevet Mars 28, 2010 Forfatter Skrevet Mars 28, 2010 hoved problemet mitt er egentlig tid... hehe tid til å få sjekka alt.. har akkurat fått sønn nr 2 så litt hektisk her... men vi målte på plussen og minusen... altså på ledningene som kommer ovenifra... men mistenker mer og mer de ettermonterte xenon'a av og til når jeg skrur de på skrur lyset inni bilen seg på og stereoanlegget slutter å spille musikk og nød blinken går på.. hehehe
JTS77 Skrevet Mars 28, 2010 Skrevet Mars 28, 2010 hoved problemet mitt er egentlig tid... hehe tid til å få sjekka alt.. har akkurat fått sønn nr 2 så litt hektisk her... men vi målte på plussen og minusen... altså på ledningene som kommer ovenifra... men mistenker mer og mer de ettermonterte xenon'a av og til når jeg skrur de på skrur lyset inni bilen seg på og stereoanlegget slutter å spille musikk og nød blinken går på.. hehehe Gratulerer med sønnen Ang problemene med lysa dine, kan dette være verdt å prøve ut http://www.dybvik-trading.no/product.asp?p=4684 Har vært løsningen for mange. Har du prøvd å koble vekk xenon?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå