635csi Skrevet Mars 21, 2010 Share Skrevet Mars 21, 2010 Fikk et kjedelig kjøleproblem med 7`ern forrige helg. Den hadde samme symptom (kaster av seg vannet) uka etter jeg kjøpte den, men da gikk det bra så snart temperaturen gikk tilbake til normalt, og jeg fikk etterfyllt litt vann. Fungerte altså bra i ca. 3 uker, så var jeg på GS der de trykktestet kjølesystemet uten å finne noe galt. Etter dette har den fungert helt fint i ca. 3 uker igjen. Så skjedde altså dette her forrige helg. Har byttet vannpumpe og termostat for å luke ut feilkilder. Fant også ut at sirkulasjonspumpa på varmeapparatet ikke fungerte, så den byttet jeg for å sjekke om den hadde noe med dette og gjøre. Testet bilen igjen i dag med fungerende sirkulasjonspumpe, men den kastet fortsatt av seg vannet Kjørte et lite stykke (med moderat pådrag), varmen i varmeapparatet forsvant, og nåla begynte sakte men sikkert å stige mot rødt. Ser ut som overtrykksventilen slipper ut vannet pga. for høyt trykk, og ikke pga. sirkulasjonssvikt og høy temperatur på vannet (men temperaturen på motor/radiator virker normal). For når bilen står en liten stund stabiliserer temperaturen seg raskt på normal igjen. Begynner nesten å gå tom for idèer om hva annet enn toppen/toppakninga som kan forårsake dette nå Er lite sugen på toppbytte nå, og toppen/vannpumpa/termostaten var byttet i fjor av forrige eier. Noe som har vært borti tilsvarende problemer, med annet enn sprekk i topp/gåen toppakning som feilkilde?? Finnes ikke vann i ojlen eller olje i kjølevæska. Ryker heller ikke hvitt. Skal kjøpe meg en Co-tester på Biltema i morgen for å prøve å finne ut om det kommer eksos i kjølevannet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
peder87 Skrevet Mars 21, 2010 Share Skrevet Mars 21, 2010 hos min 525tds så kastet den av seg vannet\brukte det opp men da ble den aldri varm det var aldri hvit røyk av den da katalysatoren fjernet vanndampen så det er ikke noe sikkert tegn på biler med catalysator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
635csi Skrevet Mars 21, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 21, 2010 hos min 525tds så kastet den av seg vannet\brukte det opp men da ble den aldri varmdet var aldri hvit røyk av den da katalysatoren fjernet vanndampen så det er ikke noe sikkert tegn på biler med catalysator Hvor ble det av vannet da? Eksosen? Pga. gåen toppakning? Har observert at det har kommet ut litt vann fra overløpsslangen etter at jeg har parkert bilen, men det har ikke forsvunnet så mye at jeg har måttet etterfylle noe særlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
peder87 Skrevet Mars 22, 2010 Share Skrevet Mars 22, 2010 vannet forsvant trolig ut i lag med eksos og i overløpsslangen. tror katalysatoren fjernet vanndampen eller noe slikt for den røkte aldri untatt på slutten da var det sikkelig vanndamp når katalysatoren var sånn ca halvvarm og ga seg når den ble varm igjen. min hadde noe rare symptomer på kjølevannet. den ble aldri helt varm men aldri over midten på målern. når jeg åpnet radiatorlokket så kom det kjølevæske nermest som en geysir uansett om den var varm eller kald for så å trekke seg til bake. du kan jo brøve å bytte radiatorlokket som en site utvei. systemet er iallefall selvluftene på 5 serien Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Mars 22, 2010 Share Skrevet Mars 22, 2010 dumt å poengtere, men veldig mange lufter dårlig. Vær sikker på at dette er iorden. Hvis ikke kan det høres skremmende mye ut som topp, toppakning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Mars 22, 2010 Share Skrevet Mars 22, 2010 dumt å poengtere, men veldig mange lufter dårlig. Vær sikker på at dette er iorden. det er slevluftende, til en viss grad. Hvis ikke kan det høres skremmende mye ut som topp, toppakning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
635csi Skrevet Mars 23, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 23, 2010 Luftinga er gjort over flere etapper og etter alle kunstens regler og gode forslag, så jeg tror dette er i orden hvertfall. Skal jo ikke være nødvendig at bilen står i oppoverbakke heller? Sirkulasjonspumpen er også i orden nå. Skal uansett av med toppen for å sjekke tilstanden da det ser ut som dette faktisk er årsaken. Symptomene skjer i følgende rekkefølge: varme i varmeapparat forsvinner - temp. på motoren stiger - motor går i nødmodus. Dette er jo et tegn på at motoren kaster av seg vannet pga. for stort trykk i systemet, og ikke pga. at vannet blir for varmt pga. sirkulasjonssvikt. Den kaster jo av seg vannet før varmen i varmeapparatet forsvinner og motoren blir varm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e36touring Skrevet Mars 23, 2010 Share Skrevet Mars 23, 2010 men hvis toppen å diverse var skiftet for ikke lenge siden så har du vel kansje noen reklamasjonsrett på den jobben da? eller er det gjort selv i garasjen av forrige eier med påmontering av en annen brukt topp f. eks? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
635csi Skrevet Mars 23, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 23, 2010 Skiftet av privatperson/mekaniker i egen garasje ja, med brukt topp som var gått meget lite, ifølge forrige eier. Så noen reklamasjon blir nok ikke aktuelt her nei. Skal uansett plukke av toppen for å sjekke tilstanden nå, siden vi har gått tom for andre alternative feilkilder. Er jo forsåvidt topp/toppakning som er mest vanlig årsak til sånne symptomer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
635csi Skrevet Mars 23, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 23, 2010 Prøvde forøvrig en Biltema Co-tester for kjølevannet. En blå væske som skal bli gul ved påvirking av Co. Testet den først direkte i eksospotta for å se om dette i det heletatt fungerte, og væsken ble faktisk gul etterhvert. Testet så dampen fra kjølevannet etter at motoren var blitt varm og vannet sirkulerte, og fikk mer eller mindre tydelig utslag. Væsken ble ikke helt gul, mere lys grønnaktig. Tar dette som et tegn på en anelse eksos i kjølevannet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
peder87 Skrevet Mars 24, 2010 Share Skrevet Mars 24, 2010 da er det bare å plukke av toppen og håpe på det beste. kansje planslipe toppen om du har mulighet til det der du bor. tannhjulet på kamen sitter ikke på noen sporkile eller splines så kan være lurt å merke hvor tannhjulet stod på kamen med en rissenål. også hvor kjeden er på tannhjulet. så slipper du å kjøpe\ lage så mye spesialverktøy. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
635csi Skrevet Mars 24, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 24, 2010 da er det bare å plukke av toppen og håpe på det beste. kansje planslipe toppen om du har mulighet til det der du bor.tannhjulet på kamen sitter ikke på noen sporkile eller splines så kan være lurt å merke hvor tannhjulet stod på kamen med en rissenål. også hvor kjeden er på tannhjulet. så slipper du å kjøpe\ lage så mye spesialverktøy. Dersom jeg skal sette på denne toppen igjen skal den først sendes inn til trykktesting/gjennomlysing og evt. planing ja. Har bestilt slipesett, eksospakninger og strekkbolter nå, så demontering blir det helt sikkert. Mulig jeg kommer til å investere i timingverktøy fra Sealy, så har jeg alt liggende klart til neste gang dette skjer, hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
manta-a Skrevet Mars 25, 2010 Share Skrevet Mars 25, 2010 Har du ei nettadresse til Sealey???Har revet av toppen på min 525 tds,og sku ha hatt det til den.Hadde noenlunde samme problem som deg,men fant ikke noen sprekker i topp,ikke er ett av stemplene rent heller,ikke ser æ noe på topppakning heller.Eneste æ sjer e jo litt rustfarge i bakkant av blokka,så håper det er der det har forsvunnet vann... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HagenJR Skrevet Mars 25, 2010 Share Skrevet Mars 25, 2010 Min hadde jo de samme symptomene etter jeg kjøpte den, og det gikk jo over etter toppen var overhalet så kan fort være den ja, hadde jo problemer nå også, men fant ut at det var stoor slakke i vannpumpa, så håper dette er feilkilden, har ikke rukket og prøvekjørt ennå blir meget irritert hvis toppen er skjev på nytt nå ja blir vel prøvekjøring senere idag, så da får jeg vel se hvordan den oppfører seg fremover.. Anngående lufting så slet jeg noe jævlig, prøvde motbakke og mye annet etter topp overhalinga, men fant ut at det ble bra når jeg tok av slangen på innløpet av radiatoren og fylte i slangen til radiatoren til det rant bra ut, satte på slangen og luftet og det lille som var igjen av luft i termostathuset.. Prøvde dette nå også, så vil vise seg imorgen om dette fungerer nå også Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
peder87 Skrevet Mars 25, 2010 Share Skrevet Mars 25, 2010 da er det bare å plukke av toppen og håpe på det beste. kansje planslipe toppen om du har mulighet til det der du bor.tannhjulet på kamen sitter ikke på noen sporkile eller splines så kan være lurt å merke hvor tannhjulet stod på kamen med en rissenål. også hvor kjeden er på tannhjulet. så slipper du å kjøpe\ lage så mye spesialverktøy. Dersom jeg skal sette på denne toppen igjen skal den først sendes inn til trykktesting/gjennomlysing og evt. planing ja. Har bestilt slipesett, eksospakninger og strekkbolter nå, så demontering blir det helt sikkert. Mulig jeg kommer til å investere i timingverktøy fra Sealy, så har jeg alt liggende klart til neste gang dette skjer, hehe da vil jeg låne timingverktøyet fra deg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå