Gå til innhold

Misfornøyd med anlegget :/

Anbefalte innlegg

t4x3t5lw3o6fv1ne9yuo.jpg

I dette anlegget jeg hadde i en 525i (e34) så ble det best lyd med elementene inn mot baksete ryggen det trøkka noe jævlig i bilen, jeg hadde det største 6" frontsettet til rockford fossgate betalte vel 9000,- for det, og brukte 850x til å drive det.... subbene mener jeg het hx2 12" dem brukte jeg 1501db på, alt i power serien, det spilte vannvittig høyt med meget fin lyd både på lavt volum og på max..... måtte ha ekstra batteri og kondensatorer for å beholde lysene på bilen, angre at jeg ikke målte strømforbruket og effekten på anlegget for det tror jeg var veldig høyt!!!! men Bmw er jo en ganske kompakt bil som er bra isolert så det må til litt power for å få bassen inn i bilen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette anlegget jeg hadde i en 525i (e34) så ble det best lyd med elementene inn mot baksete ryggen det trøkka noe jævlig i bilen.........................måtte ha ekstra batteri og kondensatorer for å beholde lysene på bilen.

Ser bortifra påstandene dine om at dette var beste løsning for å få bra lyd inn i bilen. Høres mer ut som at du var mer ute etter risting, enn lyd.

Alle som kan litt bilstereo vet hva man skal gjøre hvis lysene blinker. Om ikke the big three hjelper, så er det klart at bedre batteri må til. Aldri kondensator for å fjerne blinking.

Skal du ha kasse som spiller inn i bilen, er bandpass løsningen, er veldig vansklig å bygge bra kasse som gir godt resultat. Bandpass hadde vært beste løsningen tror jeg..men hadde fortsatt gått for lukket kasse mot bagasjeluken.

Har hørt både sub som spiller inn i bilen(5-serie), og sub som spiller oppover, og ut. Oppover låter best i STV, ut låter best i sedan. Snakker her om biler som har deltatt i konkurranser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kassen i mitt tilfelle ble bygget av bilradiospesialisten tilpasset for bmw og for å stå den veien.. fin lyd er mye viktigere en høy stygg lyd, risting som du kaller det var aldri et tema!! ble en mykere og dypere bass når denne kassen sto inn mot baksete ryggen.....

på min e39 som jeg har nå, sto kassen med elementene bakover, der ble dette best lyd, men det var en helt vanlig hjemmelaga kasse, så kassens utforming og volum har mye å si for lyden.....

selvfølgelig hjelper ikke kondensatorer mot blinking i lysene da de ikke holder på noe strøm, det er for å levere en jevnere strøm til forsterkerne og jevne ut "toppene" i strøm forbruket..... har hørt en gang at det er anbefalt med 1 farad pr 1000watt, men det kan vel bare være tøys...

Bilen jeg har bestilt og som jeg får til uka (525da F10) er bestilt med hifi professional så jeg håper jeg slipper å bytte ut noe i den, skal bli morro å høre om Harman kardon får til brfa lyd i bmw.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg prøvekjørte 530D F10 som vi har på jobben, og den har hifi professional, og jeg kan love deg at penere lyd enn i den bilen der skal du lete lenge etter :) der var det mye trøkk uten vrenging, kunne spille ganske høyt uten problemer og uten vibrasjonslyder eller vrenging i høyttalere eller subbere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres lovende ut baremats91. jeg bestilte også med navigasjon professional så jeg kan lagre noe musikk på harddisken (som forøvrig er ALT for liten) og underholdnings system for baksetet med egen dvd spiller, dab tuner og tv tuner. (som er mpeg2 og ikke funker i norge)... men det er en del som mener at subbene er for dårlige men jeg har hørt at de skal være bedre i F10 en feks. E60.. er vel 2stk 8" eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvfølgelig hjelper ikke kondensatorer mot blinking i lysene da de ikke holder på noe strøm, det er for å levere en jevnere strøm til forsterkerne og jevne ut "toppene" i strøm forbruket..... har hørt en gang at det er anbefalt med 1 farad pr 1000watt, men det kan vel bare være tøys..

Selvfølgelig er det bare tøys. Batteriet mitt tilsvarer 169 000F, hvordan kan en 1F kondensator gjøre strømleveransen bedre da?

(batteriet tilsvarer 143F elns i 0,02s for de som er litt kyndige på området, og skjønner at en kondensator ikke utlader seg i en hel time, men i løpet av milisekunder.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg fikk fortalt på bilradiospsialisten i Trondheim da jeg kjøpt kondensatorene var at strømmen ble levert raskere ved store effekt utslag med kondensatorer, om det stemmer har jeg ikke peiling på, har aldri målt eller testet noe slikt....

Dette står faktisk på hjemme siden deres : "Kondensatoren fungerer som en energireserve, som mater forsterkeren lynhurtig med strøm ved store effektutslag. - F.eks ved kraftige bass-slag. Bassgjengivelsen i bilen er avhengig av at forsterkeren får nok strøm i de krevende øyeblikkene. - Hvis ikke vil lyden mangle den riktige "punchen" og virke sløv og upresis"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står faktisk på hjemme siden deres : "Kondensatoren fungerer som en energireserve, som mater forsterkeren lynhurtig med strøm ved store effektutslag. - F.eks ved kraftige bass-slag. Bassgjengivelsen i bilen er avhengig av at forsterkeren får nok strøm i de krevende øyeblikkene. - Hvis ikke vil lyden mangle den riktige "punchen" og virke sløv og upresis"

Det der er markedsføring, det som brukes for å få kunder til å kjøpe produktene deres. Å ha mellomledd, eller ekstra resistans, mellom batteri og forsterker øker spenningsfallet. Er godt batteri, helst nærme, og skikkelig god kabling er mye bedre enn å kompensere med en kondensator. Når det gjelder strømtrekk altså.

En god grunn til å bruke kondensator, er for å fjerne støy, eller rett og slett fjerne frekvenser man ikke ønsker at høyttaleren skal spille. Dette kalles popluært for delefilter. Åpne et delefilter, der skal du få se kondensatorer, små riktignok.

Ellers så kan en bruke kondensator for å sørge for at det ikke kommer forvrenging i lyden. Om spenningen detter fra 13V til 12.4V vil det kunne gi utslag på lydkvaliteten. Om man er ytterst interessert i å ha god lyd hele veien, selv når man spiller veldig høyt, så kan en bruke kondensator. Disse er ofte ikke så store, siden det er spenningen som skal holdes oppe, og ikke store strømmer som skal leveres. Mye strøm = mange F(farad).

Om det er noe du lurer på elektroteknisk, så kan jeg sikkert hjelpe deg, komme med utregninger osv. Slik at du ser at dette er fakta som kan bevises teoretisk, i tillegg også høres i virkligheten. Elektro er mye matte, ikke noe hokuspokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...