Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har muligens et promblem med olje i kjølevannet på is'n, derfor bestemte jeg meg for å skifte kjøleveske og rense kjølesystemet.

Men det har seg sån at i ekspansjons tanken er det et svart lag som ikke kan være annet enn olje, ser det ut som, i sidene i eksp.tanken. Har som nevnt byttet kjøleveske med rens, men den nye kjølevesken ser jo ikke så ren ut som forventet pga det svarte slammet som sitter i tanken. Vanskelig å følge med om det er sprekk i toppen eller toppakning som er gåen

når det er som dette. Lurer på hva jeg skal gjøre nå, bytte/rengjøre selve ekspansjons tanken, eller kan det hende at radiatoren ser ut som... ja svart ut innvendig selv om den er renset?

Hvis man tar av ekspansjons tanken, renner alt av kjøleveske ut av radiatoren eller mister man bare det lille som er i beholderen? Noen som vet noe om dette? :-k

Tidligere eier av bilen sa det var fylt to typer kjøleveske på bilen og at dette var grunnen, men det er jo bare tull og tøv [-( . Måtte bare ta med dette og.

Skrevet

Olje i kjølevannet er for det første ikke kritisk. Kan være to ting. Enten en dårlig topp pakning, eller ett tæresår i toppen. Sår i toppen kan oppstå ved at kjølevesken legger seg mellom pakning og toppen. Gammel kjøleveske kan da tære på toppen.

Om du tar ut eksbansjons tanken så er det bare og holde slangene som går innpå høyt slik at ikke kjøleveske renner ut.

Skrevet

Takk. Ja, det er jo det som det kan være, men hvis jeg skal kunne følge med på dette så må jo kjølesystemet være rent. Så hva kan være riktig å gjøre med det jeg skrev tidligere?

Skrevet

Hvist det er oljelekasje pga dårlig toppakning eller annen skade med toppen, så er det ikke så mye du kan gjøre før du demonterer og får dette sjekket. Det er bare og holde kontroll med oljen. Så lenge det ikke er kjøleveske i den så er det ikke kritisk. Oljeslammet i kjølesystemet får du ikke rengjort før lekasjen er tettet. Sånn er det bare.

Skrevet

det er nok gåen topp regner jeg med, siden da går kjølekanalene til vannet over til kjølekanalene til oljen og da blir det bare tull:P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...