Gå til innhold

E30 stoppa, får ikke start igjen..! LØST

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp oppe på Voss og henta meg ein '90 E30 M20B25, men når jeg nesten var komt hjem (etter 1 1/2times kjøring) stoppet plutselig bilen. Fikk et dipp i lyset og så bare stoppet motoren tvert av. Kinna motoren, men fekk ikkje start.. Så vi fikk taua bilen videre til en bensinstasjon for å fylle opp tanken, men same shit - ikke noe liv. Så vi taua bare bilen hjem..

Oppe på Voss hadde vi byttet vannpumpa iom denne var gåen, før vi kjørte nedover. Bytte av pumpa gikk forsåvidt greit, hadde av fordelerlokket, veivhjulet og alt som måtte av, bytta pumpa og monterte alt i sammen igjen. Når vi starta opp bilen igjen gjekk ikkje motoren skikkelig. Vart ei veldig nøkkete kjøring. Så vi starta opp bilen med startkabler, bilen starta gikk litt (med mye nøkking) og så kubba den igjen. Når bilen gikk fikk vi noen jeeeeklige stikkflamma. Holdt på slik ei lita stund før vi prøvde å bytte batteriet, som står bak i bagasjerommet. Da kom det seg og bilen gikk skapeligt. Teori om at batteriet som stod i ikke leverte nok strøm til å holde alt i gang?

Så når vi studerte maskineriet nærmere (etter at bilen hadde fått stoppen) fant vi ut at jordinga fra motor var av :shock: Vi fikk på igjen denne og begynte å feilsøke. Vi målte om vi fikk strøm frem til fordelerlokket og det gjorde vi ikke. Derfor åpna vi opp fordelerlokket og såg at fordeleren var svidd. Så vi fant frem en anna fordeler og satt den i. Bytta også rotoren. Da hadde vi 12V til fordelerlokket, men ikke gnist i pluggen. Kobla strøm på coil direkte fra batteri og kortslutta på +'en, da fikk vi gnist i plugg hver gang vi kortsluttet, men var ikke optimal gnist.

Så spørsmålet er, når jordinga var av, vil motoren søke jord gjennom f.eks. hjernen/rele/sikringer og svi de?

Takker for svar!

Med vennlig hilsen MEEEEGET FORTVILET e-trygve eier! ](*,)

Skrevet

Den blei satt på igjen ja, men kan det ha forbindelse med problemet mener du? Vi kjørte jo 1,5 time før bilen stoppa, hadde det vært registeret ville vi ikke komt så langt.. :)

Skrevet

Om du er sikker på at den ble satt på plass riktig, er det nok det, det hørtes litt ut som om den hadde hoppet over en eller fler tenner, iom du hadde startvansker og den gikk rufsete.

den andre foreleren, er den i orden\ riktig del?

prøvd å sette på den fordeleren\rotoren som dere skrudde av i første omgang?

Skrevet

Jada har prøvd det, men er ikke det som er problemet. Kan virke som det er impulssensoren fra veivhjulet som er gåen. Prøvde å måle motstand i denne, men fikk 0 i utslag når eg målte mellom selve føleren og tappane i den andre enden. Når eg målte i fra selve kabelen (avisolerte ein liten bit) til tappane, fekk eg faktisk ca 0,5ohm (tror eg eg det var..) Er det noen spesiell måte å sjekke kabelen på..?

Skrevet

Har nå vore å plukka forskjellige deler frå ein 520 12v, blant anna hjerne, veivsensor, pluggledninger, fordelingslokk og rotor. Har bytta over alt dette, men fortsatt ikkje gnist.

Har også feilsøkt litt videre og har funnet ut at coilen ikke får signal om når den skal sparke til pluggene. Veivhjulssensoren er som sagt bytta og rengjort. Videre målte eg om kabelen fra veivhjulssensoren var ok. Målte da mellom + på coilen og hert av stikkene i kontakten (se bilde). Fikk da 2/3. Trakk ut hjernen og målte, fikk da 0/3. Det vil jo bety at 2/3 går gjennom hjernen og at ledningene er OK. Men er det noen som vet hva den siste ledningen går til?

Lurer også på, har hørt at hjernen har 4 jordingspunkt (facelift-modeller), men hvor sitter disse?

7c82162a.jpg

da9196bb.jpg

Skrevet

sjekk motorstyringsreleet. Det står under en boks på venstre innerskjerm ved siden av luftmengdemåleren. Husker ikke om det står 2 eller 3 releer der, men det til motorstyring bruker ofte å være hvitt.

Skrevet

Fant ut av det! Har jo en ettermontert defa-pakke eg og denne har mest sannsynlig startsperre. Målte om det var strøm til rele'et til hjernen, men det var alt for lite strøm der. Så når vi bypassa defa-pakken ved å sitte + på rele'et med ein bryter, så sveiv han i gong :) Er berre ei midlertidig løsning, blir vel å finne ledningen som går fra tenninga til defa-pakken og røske de ut og koble dei sammen att.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...