Gå til innhold

3-4sek turboforsinkelse på en E46 320dAT 150hk. Turbo-ras?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter og er litt bekymret for turboens tilstand. Registrerer ikke noe særlig oljeforbruk. ca.0,5liter pr 10000km.

I det siste har bilen oppført seg merkelig. Jeg trør inn gassen, men motoren kommer ikke før etter 3-4sekunder. Føler også at kraften er litt redusert ved 1700-2300rpm, men når kraften kommer så virker motoren sprek.

Er da selvfølgelig bekymret for den berømte turbo-ras.

Hvilken turbo står i en M47TU 150hk CR-diesel? Hvor er billigst å få tak i en ny(hvis jeg må)?

Hva tror dere det kan være?

Skrevet

jeg anbefaler deg og dra å ta en diagnosetest. det kan jo være så mangt dette. hvis turboen er lett å komme til kan du jo ta av slangen og kjenne etter slakk?

Skrevet

Billigst.. ebay i f.eks. tyskland. Definetivt. Hvis du skal ha en ny er det også flere forhandlere i tyskland som sender forholdsvis rimelig til Norge. Har kjøpt flere derfra - spart mye penger.

Skrevet

Jeg har en slik forsinkelse på min bil. ikke så vesentlig som du nevner, men det tar 1-2 sekund før turbotrykket kommer etter giring.

Jeg hadde det du nevner med redusert kraft mellom 1700 og 2000 men det forsvant når jeg byttet intercooler. Den gamle lakk som ei sil.

Jeg har hørt om flere som har det problemet med forsinkelse, men kan ikke finne noe logisk grunn til deg.

Merk: en diagnosetest vil ikke kunne avsløre om turboen er slitt, og den kan heller ikke avsløre lekk i intercooler.

Skrevet

kan være en diagnosetest vil avsløre andre ting, men som jeg sier, hvis turboen er lett å komme til, ta av slangen og kjenn etter slakk. sjekk alle slanger inn på turbo om de er hele og fine, greit og sjekke slike småting=)

Skrevet

Skal sjekke, men hører at det skal være litt slakk på turbinen fordi den skal flyte på olje, men hvor mye slakk? 1-2mm eller 2-3mm?

RS

kan være en diagnosetest vil avsløre andre ting, men som jeg sier, hvis turboen er lett å komme til, ta av slangen og kjenn etter slakk. sjekk alle slanger inn på turbo om de er hele og fine, greit og sjekke slike småting=)
Skrevet

1. sett deg i bilen

2. trykk gassen i bånn, og hold den nede

3. skru på tenninga, og ha den på i 5sek

4. skru av tenninga

5. flytt foten av gassen

6. vent 30sek

7. start opp og test

dette skal visstnokk resete gassresponsen, har funket på min bil. men jeg har aldri opplevd så stor forsinkelse som 3-4 sek

Skrevet

Slakk i turbo.. Inn og ut skal det ikke være noen ting. Opp og ned så kan du kjenne litt, men ikke mye. Har du mye slakk har du også blårøyk bak bilen.. og vond "ford" lukt :) :)

Skrevet

Da har jeg koblet til diagnose og hadde feil med "Ladelufttempføler" og en kjapp titt under panseret, så såg jeg at pluggen på temp-føleren var ramlet løs. Dette fordi en bit at pluggen var brukket slik at låse-mekanismen ikke fungerer.

Vel hva vil skje hvis man har kjørt en stund uten Ladelufttemp-føleren inne? Forsinkelsen er fortsatt til stedet.

Skrevet

Hører ingen ulyder!

Jeg kan kjøre i 30km/h og trå inn gassen, for så å telle Tusenogen, Tusenogto, Tusenogtre og så plutselig begynner noe å skje og motoren virker sprek igjen.

Rare greier!

PS! Ja feilloggen er tømt!

RS

alle feillagre er borte?

Har du skjekka alle slanger og rør? noen uvanlige lyder under pansret ved pådrag?

• 1 month later...
Skrevet

Her har du litt tips til ting du kan sjekke og eventuelt forbedre for å bli kvitt en slik feil du nevner:

1. Du kan sjekke om staget fra wastegate aktuatoren og inn på turboen går tregt.. Dette krever ganske mye arbeid for å komme til på turboen. Hvis det staget går tregt så har turboen din fylt seg med koks og må overhales.. Det kan du få gjort hos http://www.autopower.no

2. Sjekk EGR systemet. Hvis ventilen går tregt (sitter på innsuget der som slangen fra intercooler kommer) så kan dette gi deg en slik feil. Rens eller bytt denne enheten. Den er lik på det meste av commonrail motorene til BMW.

3. Sjekk vakum systemet ditt. Få noen til å trykkteste det, og fjern alle lekkasjer. Det sitter en vakumbeholder (litt større enn en colaboks) rett under luftfilterboksen på rammevangen på passasjersiden. Disse har en tendens til å sprekke.

4. Magnetventilene til både turbo og EGR kan gå tregt. Disse to er helt identiske og kan kryssbyttes for å testes. Den til turboen sitter

sammen med vakumbeholderen jeg nevnte i nr.3, den andre sitter under innsuget på førersiden ca ved fjørtårnet.

5. Det kan være "dieselmengderegulatoren" din som gjør at dieselpumpa ikke klarer å regulere dieseltrykket raskt nok.

Denne har delenummer: 13517787186.

Her ser du delebilde av hvor du finner den:

142.png

(Nummer to)

Den sitter altså i bakkant av dieselpumpa. Hvis du skrur av det øvre motordekselet og ser ned mellom innsugskanal 1 og 2 så er det en sensor der. Det er denne. Den er skrudd med 2 torx skruer, og har en elektrisk kontakt som stikker rett opp. Du må nok skru av den "øverste" delen av innsuget for å klare å bytte denne sensoren.

Lykke til :)

Skrevet

Takk for tipsene!

Saken er at problemet er løst og jeg skjemmes litt...

Jeg hadde løs EGR-ventilen i vinter for å rense den. Det viser seg at jeg har glemt å stramme rør-klemmen på EGR-ventilen og eksosen har så slått ut igjennom skjøten og sotet ut hele motoren.

Har fått det tett igjen og alt er som normalt :-)

RS

Her har du litt tips til ting du kan sjekke og eventuelt forbedre for å bli kvitt en slik feil du nevner:

...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...