Gå til innhold

Tungstarta 530d


Tore_S
 Share

Anbefalte innlegg

har fått ett problem med min 2003mod e39 530d, den har blitt veldig tungstarta, noen ganger må det files veldig lenge for å få start, det er samme problem med både varm og kald motor, dette skjedde plutselig for 2 uker siden, i vinter starta den uten problemer i -35 grader uten motorvarmer!!

den har gått 114.000km....

Har ikke tro på at det er glødeplugger eller tett dieselfilter, hadde det vært gløde pluggene ville den gått litt ujevnt de første sekundene etter start, og tett dieselfilter ville gitt problemer ved pådrag!

stortsett starter den etter 2-5 sekunder men noen ganger kan det ta 10-20 sekunder

og den skal jo starte med en gang!!!!

når den først starter så går den uten problemer, ingen fusking eller noe annet tøys....

den er også like treg å starte om jeg stopper bilen og starter den med en gang etterpå!!!

har vært på bmw verksted og tatt diagnose og det kom kun opp feil på en sensor for retur diesel, den ble bytta men det ble ingen forskjell....

virker som dieselen renner tilbake, men det er jo 2 elektrisk pumper som skal pumpe frem dieselen når tenningen skrus på, og de er det vistnok ingen feil med sa han på bmw,(iallefall ingen feilkoder)

kan det være at det ikke åpnes for dieselen, med en gang tenningen skrus på?

det er vel sikkert en el magnet som åpner/lukker, eller er det noe annet på denne motoren??

noen som har vært borti lingnende???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt av slangen til diesel filter og der spruter dieselen med en gang jeg setter på tenninga, så dit er det ok....

feilen ligger sikkert mellom dieselpumpen og dysene, eller i selve dysene, det er vel elektronisk styrte magnetventiler på hver dyse men synes det er litt rart om de ikke åpner, og at det ikke blir lagret feilkoder om det er en elektrisk feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det ser ut som du leter på riktig sted Jeg fikk byttet delene nr 3 5 8 og en ventil som ikke vises på bildet men som ligger på samme sted(tror du finner den ved å føge slange 1) + selve røret og filteret Filteret mitt var ikke tett, men helt nytt Det ble alikevell byttet og bilen startet nå greit igjen Virker som om de to ventilene kan klikke etter noen år. trekker da muligens falsk luft.

gjør du dette selv pass på spunten inn på pumpen Den kan løsne

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode råd

Jeg får ta en tur til bmw verkstedet på tirsdag og få bytta den ventilen, ser den koster 225kr på gs så det er jo ikke den store utgiften heller :-)

Det ble heller ingen ting å betale for feilsøkinga og den føleren som ble bytta før påske, men det er kanskje fordi jeg har bestilt en ny bmw hos dem og fordi de skal ta denne i innbytte....

de har bestandig hatt en fantastisk service der synes jeg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da starte ikke bilen lenger, blir verksted tur med bergningsbil på tirsdag morgen... bra jeg får brukt NAF medlemskapet mitt :-)

Synd bilen jeg har bestilt er forsinket, den var egentlig bestilt til slutten av mars, men siste jeg har hørt er at den blir produsert uke 17..... MEN, den som venter på noe godt osv.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har bilen vært 3 døgn på verksted med bytte av sensorer, dyserens og feilsøking... Alt ble sjekket, glødeplugger, alt elektrisk og hele diesel sytemet ble godt grundig gjennom uten å finne noe feil av noe slag

Det kommer ingen feilkoder på bilen, Jeg fikk ikke gjenomslag for mitt forslag om mulig falsk luft, det hadde de ikke hørt om eller opplevd før. Bilen har nå gått 115.000km

og den er fortsatt tung å starte...

De tror at det muligens kan være noen dyser som åpner for sent pga trykkfall en eller annen plass, det er grunnen til at den ikke starter med en gang for det må bygges opp riktig trykk for å få dysene til å åpne!!!

de mente de ikke var noe tull med del nr 8 på tegninga, det er diesel som går til kjøling!!!

Det ble heldigvis ingen ting å betale ettersom problemet ikke ble løst :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror feilen er i en eller flere av dysene som lekker i retur, da vil ikke pumpa klare å bygge nok trykk i railen, kjent problem dette på disse motorene, bare å koble fra retur på topp på alle dyser, dra bilen på starteren og sjekk returmengde, skal kun dryppe opp av dysa, renner det er den defekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om det er dysene da ja....

får undersøke litt og se hva jeg gjør, tipper det er mellom 4 og 5000,- pr stk. uten at jeg har sjekket noen pris da...

tipper jeg kan få til en god deal med bmw forhandleren/verkstedet mitt etter som jeg har fått pris på innbytte og bilen jeg har bestilt er forsinket.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

verkstedet har byttet en del dyser på x5 med samme motor, og det har ikke blitt noe tull etterpå med de!

jeg har vel ikke fått med meg den historien om dyser på 530d her på forumet, kommer med en oppdatering når jeg har henta bilen på fredag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...