brumle Skrevet April 3, 2010 Skrevet April 3, 2010 Har nylig kjøpt blank sort og rød varmebestandig lakk for å lakke toppdekselet på motorer. Jeg har en BMW Z3 m43. Såvidt jeg kan se er det bare ti skruer og en slange i bakkant som er tilkoblet til dette dekslet. Kan jeg gjøre noe som helst galt ved æ løsne på de ovennevnte delene og fjerne toppen? Har kjøpt ny gummipakkning som skal erstatte den gamle da jeg har hørt at dette kan være lurt. Hvordan bør jeg ellers gå frem med tanke forarbeid til lakkeringen og selve lakkeringen?
SSM Skrevet April 3, 2010 Skrevet April 3, 2010 Det et nok topp dekselet du snakker om, ikke selve toppen. Hvordan du skal gå frem står nok beskrevet på lakk boksen din. Det beste er nok å få toppdekselet sandblåst før du lakker så overflaten er helt rein.
nimitz Skrevet April 3, 2010 Skrevet April 3, 2010 Det som må gjøres hvist dekslet ser ok ut, er og avfette det skikkelig først. Bruk et strøk grunning før du smører på et par lag med toppstrøk. Må tørke mellom hvert strøk. Hvor lenge det skal tørke står på boksen.
AutoMartin Skrevet April 4, 2010 Skrevet April 4, 2010 Det skal være ganske grei skruing å få demontert dette toppdekslet. Siden du har ny pakning så er det ingen problem. Begynn med å gjøre dekslet skikkelig rent, med f.eks avfetting og høytrykk. Kan også bruke whitespirit eller rødsprit. Har du ikke tilgang til sandblås, må du bare sette deg ned og pusse over alt med pussepapir. Begynn med litt grovt papir hvis det er ujevnheter eller flass som må jevnes ut. Avslutt med finere papir, f.eks 600-800, og sørg for at alt blir pusset, da den nye lakken ikke vil sitte noe godt hvis den blir lagt på et område som ikke er pusset først. Når alt ser jevnt og fint ut, vasker du grundig med f.eks rødsprit igjen. Så er det bare å lakkere. best med 3-4 tynne lag, som tørkes godt mellom hvert strøk. Tørketider og annet info finnes også på boksen. Lykke til
HMW Skrevet April 5, 2010 Skrevet April 5, 2010 Ville ikke vasket siste gang med rødsprit... blir ofte bare tull. Damper ikke skikkelig av og etterlater en hinne. Bruk tynner eller aller best silikonfjerner da blir det nok bra. Slipper koking og bobler. Ser det ble nevnt grunning lenger opp. Om du er ute etter å bruke varmebestanding lakk er det jo dumt med grunning som ikke tåler det under. Bruk den varmebestandige som grunning med et tynt lag først isåfall Mulig det var det som er ment, men kommer ikke godt frem av posten. Og.. skal du ha det blankt så hjelper det ikke med tynne lag de siste gangene.. du må få litt flyt. Dette merker du.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå