Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg har ikke merka noe forskjell på bumpsteer før og etter montering av Z3 tannstanga :)

Jeg har bare lest det et sted. (men husker ikke hvor...)

Målte du om det ble noe bumpsteer eller om det var noen fyske forskjeller i innfestninger, lengder etc? Prøvd med aktiv banekjøring eller kun etter veien?

  • Svar 291
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg vet det er problemer med bumpsteer ved montering av E36 M3 understell på E30, men har aldri hørt om at man får det ved å montere på Z3 tannstang. Det er en rimelig vanlig og populær oppgradering på E30er, så rart en ikke har hørt noe om det. Sikker på at du husker riktig?

Skrevet
Jeg vet det er problemer med bumpsteer ved montering av E36 M3 understell på E30, men har aldri hørt om at man får det ved å montere på Z3 tannstang. Det er en rimelig vanlig og populær oppgradering på E30er, så rart en ikke har hørt noe om det. Sikker på at du husker riktig?

Kan godt hende jeg husker feil... Og jeg vet jo at det er en vanlig oppgradering, men jeg mener fortsatt at det gjaldt Z3 tannstang og at jeg har lest det enten her på forumet eller om det var på rejsa... Hmmm ble usikker jeg nå :oops:

Vi har jo også lenge snakket om å gjøre dette på vår bil også, og det var i den sammenheng jeg søkte det opp mener jeg.

Men det er jo lett å finne ut, kan ikke du bare måle på din?? :D

Skrevet

Ingen forskjell på innfestninger.

I teorien, så burde det bli litt mer bumpsteer siden Z3 tannstanga sitter lengre nede enn E30 gjør. Det hadde jo gått an å målt seg fram til. Nå er jeg ikke 100% sikker på denne teorien min, men noe merkbar forskjell tviler jeg på at det er.

Jeg kjørte min to ganger på bane med vanlig tannstang og nå en gang på skogen med Z3, det har jo vert mange modifikasjoner i mellom tiden. Men kan ikke si at det var noe voldsomt med bumpsteer. Litt var det nok, men det har sikkert mer med at bilen var senket enn at den hadde Z3 tannstang.

Z3 tannstang er vel bortimot den beste modifikasjonen jeg har gjort på min E30, det gjør sinnsykt mye på kjøregleden!

Skrevet

Hvis selve stanga sitter lavere montert på karosseri mens innfestningene mot fjørbein er de samme så skal det bli litt bump steer ja. Kan godt hende at det er dette jeg har lest??

Senking av bilen alene skal ikke gi bumpsteer så lenge ingen av innfestningspunkter på styring/fjørbein blir flyttet

Skrevet

Min sitter akkurat som originalt... Og den er like lang så jeg tviler på at det er noe forskjell. Hvis du derimot flytter festet til endeleddet på spindelen vil du påvirke mer...

Skrevet
Min sitter akkurat som originalt... Og den er like lang så jeg tviler på at det er noe forskjell. Hvis du derimot flytter festet til endeleddet på spindelen vil du påvirke mer...

Om du flytter ytre eller indre indeledd oppe/ned så vil gi den samme virkningen. Men hvis det er som du sier at den er like brei mellom de indre leddene og har samme innfestning mot karosseri så er det ingen forskjell :D

Er det noen spesiell modell fra Z3 som man skal bruke eller er alle like og gir 2,7 runder?

Vi må jo ratte oss ihjel i vår som er en -86 uten servo orginalt. Tror det er over 4 runder fra lås til lås jeg :shock:

Skrevet
Min sitter akkurat som originalt... Og den er like lang så jeg tviler på at det er noe forskjell. Hvis du derimot flytter festet til endeleddet på spindelen vil du påvirke mer...

Like lang er den ikke, den er breiere enn vanlig E30. Hjula mine peika i hvert fall til pokker utover når jeg monterte min, og det er ikke så veldig mye mer gjenger å justere på heller.

Er det noen spesiell modell fra Z3 som man skal bruke eller er alle like og gir 2,7 runder?

Vi må jo ratte oss ihjel i vår som er en -86 uten servo orginalt. Tror det er over 4 runder fra lås til lås jeg :shock:

Må vere fra Z3 med 1.9l motor :)

Skrevet

I følge Realoem så. :wink:

Z3: Details on Z3

Z3 Z3 1.9 Roadster, USA

Z3 Z3 2.5 Roadster, USA

Z3 Z3 2.5i Roadster, USA

Z3 Z3 2.8 Roadster, USA

Z3 Z3 2.8 Coupe, USA

Z3 Z3 3.0i Coupe, USA

Z3 Z3 3.0i Roadster, USA

Z3 Z3 1.8 Roadster, Europe

Z3 Z3 1.9 Roadster, Europe

Z3 Z3 2.0 Roadster, Europe

Z3 Z3 2.2i Roadster, Europe

Z3 Z3 2.8 Roadster, Europe

Z3 Z3 2.8 Coupe, Europe

Z3 Z3 3.0i Roadster, Europe

Z3 Z3 3.0i Coupe, Europe

Details for all

Skrevet

Gjør ikke det, derfor jeg kanskje tenkte du hadde testet diverse Z3 stenger og kunne komme med ett konkret svar. :) Tenkte jeg skulle handle Z3 tannstang av Tuttifrutti her på forumet, men er jo litt risky om man får helt feil ratio, siden han bestiller fra USA..

Skrevet

Vi har en standard Z3 tannstang kjøpt fra USA på E30'n, den har ca 2,7 runder. Passer i de originale festene, men vi shimset den opp i festene, ellers henger den fryktelig lavt. Standard E30 endeledd ellers.

Har ikke merket noe annet enn positivt med det oppsettet.

Dog skal det sies at den ikke har blitt kjørt noe særlig på bane, men på de sinnsykt dårlige veiene som er rundt omkring har vi ikke merket no bumpsteer når fjæringen komprimerer/strekker seg. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...