Gå til innhold

E30 5-bolts understell foran. Problemer med e36 deler...


Rogern
 Share

Anbefalte innlegg

Har montert: e36m3 3,2 bruer , exentrisk bærearmforinger, e36 318is fjærbein og bremser, e30 60mm senkefjær og e30 topplager.

Har nå sluppet ned bilen og den fjærer ikke. Bilen er heller ikke lav nok synes jeg. Virker som om demperen "bunner" i fjærbeinet...

Må senkedempere fra e36 brukes eller er det noe jeg ikke ser jeg har gjort galt?

Ser jo flere på nettet som har gjort dette så kansje noen har erfaringer å dele?

esslkwzaggsumgbp9fhj.jpg

Har dessverre ingen bilder der den står på bakken, men tråden blir jo mer interessant med bilder :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at slike senkesett er stive! Hvis du kun har prøvd å "dytte" med hendene for å teste dempingen og det virker som det ikke vandrer på dempingen, så er det ganske normalt. Ihvertfall med min E36, når jeg hadde nettopp satt på senkesettet foran virket det som om den ikke dempet i det hele tatt. Men da jeg tok en prøvetur så virket det helt greit:-) Har du originale bumpstopp på demperne? Uansett, prøv å kikk under å se hvordan det ser ut på demperen med tanke på hvor sammentrykt den er når bilen står nedpå. Men tilslutt må jeg også si at det også er ganske normalt at med 60mm senk må det oftest brukes kortere dempere beregnet for senk......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det hjelper deg noe, men på min E30 med E36 5-bolt, så er det brukt Bilstein/H&R som er beregnet for E36. Den er blitt lav og fin.

Er det e36 bilstein dempere og e36 H&r fjærer du mener?

Jeg har senkefjærer fra e36 liggende (fk tror jeg) men de får ikke plass i tårnet på e30. er for breie.

feilen til meg er sikkert pga av jeg bruker originale dempere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vanlige H&R senkefjærer for e30 både foran og bak, samt e36 m3 bilstein dempere. Da ble bilen like lav foran som den var med samme fjærer på e30 beinet.

Jeg er ganske sikker på at e36 demperene er en god del lenger enn e30 demperene, de fjærer ihvertfall mye ut når man heiser bilen opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
hvordan gikk det her?

skal ha ca samme på min bil, så greit å vite hva man burde kjøre med av fjærer/dempere.

understellet mitt er hentet fra z3

Er nok demperne som er for lange og bunner.. Jeg kommer til å kjøpe 2 stk dempere til e36m3 da jeg vet folk har kjørt med det, men siden jeg er student igjen (håper det er verdt det) så har jeg ikke ca 4000,-...

En kompis har supersport senkesett med dempere liggende til e36 .Tenkte å sjekke om demperne er kortere på det settet. Bilder kommer i prosjekttråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må uansett ha m3 dempere, da fjærskåla er for stor på vanlig e36.

Det løste jeg med litt kapping/sveising, men ser ut som de som har byggd om har "glemt" å fortelle at du må ha senkedempere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da har jeg funnet feilen. e30 60mm apex fjæra blir helt sammentrykkt, så bilen hvilte på bumpstoppen.

Nå har jeg montert e36 supersportfjærer (som er nesten dobbel så lang som e30 fjæren) å bilen har mye å fjære på, så originaldemper fra e36 funker. Fjæren er breiere enn e30 fjæra, men går akkurat i dempertårnet. Med disse fjærene blir det ikke plass til justerbart tårnlager.

Blir så jeg kjører sånn til coilovers blir innkjøpt. Bilen er godkjent senket så tror bare jeg kapper noen runder til jeg blir fornøyd med høyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...