Jump to content

Godkjenne en e30 318 med 320 motor.


Toralfen
 Share

Recommended Posts

Hei!! jeg driver å lurer på å kjøpe meg en e30 uten motor, men er en 318 på papirene. på bilen er det montert juloppheng og bremser fra 325, men det er ikke noen papirer på det som er gjort. Bilen har stått stille uten skilt i 2 år, å siden jeg har en 320 motor liggende, hadde jeg tenkt å smikke den nedi:)

Hva er det som skal til av papirer og slikt for at jeg skal få den godkjent ombygd. sånn at jeg kan ta eu-godkjenning å så få skilt på igjen?

takker for svar :o:o

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke så mye, men har hørt at det ikke er lett å godkjenne fra 4er til 6er. Dette pga akselvekt som ikke kan overskrides osv, så da må det nok en kraftig letting av bilen til for å få det godkjent, evt registreres som 4seter el. lignende. Har veldig lyst å gjøre dette selv da m40b18 er en skikkelig drittmotor :P

Link to comment
Share on other sites

ja jeg har prøvd å hørt litt men finner ikke noe info om det. veivesenet sa det gikk fint som smør bare jeg hadde papirer på at de delene holdt, å det vil dem jo lett! gjøre med tanke på at det er fra en 325.

Link to comment
Share on other sites

det er vektene det går på, og dette er du nødt til å finne ut/regne ut selv.

i svaret på min søknad står det følgende.

"i utgangspunktet skal det gå å få din bil godkjent i hen hold til din søknad. Du må selv påse at akselvekt og tillat totaltvekt ikke overskrides" undt su veiter

Link to comment
Share on other sites

Nei nå tenkte jeg mest på de papirene på delene som er brukt på ombyggingen jeg. 325 deler i mitt tilfelle. var vist bytta hjul oppheng, bremser og diff fra 325. er det mere som må byttes for at en 318 skal tåle den store sterke 6`ern:P`? ett e30 karosseri er vel det samme om det er en 316 eller en m3 vell? med tanke på vekt liksom? jeg måtte jo ha papirer på at de delene som er brukt er holdbart nok til å kunne tåle en 320. så hvor får jeg egentlig tak i de papirene? å trenger jeg papirer på hvor delene kommer fra? de nevnte noe om det. de delene som sitter på bilen blir det nok vanskelig å få spora opp hvor kommer fra, å motoren skal jeg kjøpe av en kompis, så hvordan jeg skal gjøre det, er jeg litt usikker på:/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Er som å kaste pengene rett ut av vindue,kjøp heller en annen bil med 320-325 orginalt.

Eller kjøp den,ikke få den Eu godkjent..å ha den bak huse uten skilter.

jaha? snakker du av egen erfaring enn? kan egentlig ikke helt se problemet. mener jeg har hørt om flere som har en 318 med 325 motor i seg som er godkjente:/

Link to comment
Share on other sites

Måten du blir behandlet av biltilsynet rund i landet varierer kraftig og det er ikke lenger mulig å forandre på antall seter/passasjerer i bilen for å så kutte ned på vekt slik at du har mer å gå på når det angår maks. tillatt totalvekt fremme/bak. Ombygging fra 4syl til 6/8syl er problematisk pga. lav maks tillatt akselvekt fremme.

BMWnorge gir heller ikke ut papirer med teknisk info på deler/hva du må bytte ved ombygging, så det er ikke noe småtteri å få en bil godkjent per idag.

Det enkleste er å kjøpe bil med større motor med mindre det er snakk om biler med lik motor når det gjelder utseende (M20B20/B25,M50B20/B25,M60B30/B40 osv.) Da bytter de fleste kun motor og bryr seg ikke om godkjenning siden motorene er så å si identiske og har liten sannsynlighet for å så bli oppdaget i en forsikringsak.

Kjører du en ombygget bil og forårsaker en ulykke får forsikringselskapet ditt full regressrett og du ender opp med å betale for alt hvis det blir oppdaget og havner mest sannsynlig i fengsel hvis noen blir alvorlig skadet.

Link to comment
Share on other sites

Tingen å gjøre for å unngå godkjenningspapirer fra bmw (som er så godt som umulig) Er å kjøpe en hel/skadet 325i for så å flytte over alle delene.

Jeg byggde en e36m3 slik. I noen distrikt krever de at du kommer med bilen så de kan plombere noen deler på bilen. Jeg slapp, men tok sikkert 200 bilder av ombyggingen.

Akselvekten er det du som må trikse til selv. Bygger du på 320 så slipper du det problemet.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...