faltro Skrevet April 11, 2010 Share Skrevet April 11, 2010 Hei Trenger noen gode råd/fremgangsmåte på hvordan jeg skal best få vekk rusten på min bil. Det er snakk om 1 hjulbue og 2 dører (nede i hjørnet) Har surfet litt på nettet, men det er mange forskjellige løsninger her. Har forstått det sånd at det beste er og sandblåse, og har funnet en grei liten sak i katalogen til Biltema. Noen som som snakker om Syrevask for og få det helt reint. Trenger gode råd her, da jeg ikke har gjort dette før. Mvh Trond fra BERGEN Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sladjan Skrevet April 11, 2010 Share Skrevet April 11, 2010 sandblåsing er nok det beste. også må syregrunning til etter det har jeg forstått. Har samme problem som deg, valgte å levere bilen til lakkerer for å fikse det. Det blir som oftest litt dyrt pga. de må alltid lakkere opp til lista eller linja oppom hjubuen bak! Viss du skal gjøre det selv så er det bare å sandblåse Den biltema sandblåseren er sikkert grei nok til den jobben der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet April 11, 2010 Share Skrevet April 11, 2010 Den sandblåseren funker ikke til annet enn punkt sandblåsing. I tillegg legger sanden seg OVERALT, og du klarer så godt som å aldri bli kvitt alt hvis du ikke plastrer og gjør ting heelt etter boken. Det er ikke særlig digg med sand mellom bremsekalipper og skiver++ Jeg ville vært på den sikre siden og pusset med stålbørste på drillen på lav hastighet. Det tar noe lengre tid enn å slipe med "flapdisk" eller vanlig slipeskive, men perfeksjonistene skal ha det til at temperaturen dette gir, lukker rustporene slik at det egentlig vil finnes rust i metallet selvom overflaten ser helt rustfri ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tuttifrutti Skrevet April 12, 2010 Share Skrevet April 12, 2010 Alltid lakk med Epoxy grunning og ikke syregrunning. Epoxy er 2komponent (som vil si den er tett). Mens syregrunningen er 1 komponent (Som vil si den ikke er tett). Puss først med stålbørste på vinkelsliper eller på drill forså å sanblåse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet April 12, 2010 Share Skrevet April 12, 2010 Jeg vil gjerne se kilden din på at enkomponent ikke er tett.. Fakta er at de fleste grunninger man kjøper på sprayboks trekker vann, så sånnsett har du rett, men hva betyr det når du skal ha lakk oppå? Ellers lurer jeg også på hvorfor stålbørste ikke er godt nok? Hva er vitsen med stålbørste når han likevel skal sandblåse? Fylle coupeen og alle dets kriker og kroker med sand? Stålbørste ER godt nok med tanke på hvilken ulempe sandblåsing egentlig er.. På tomme karosseri og enkle deler vil nok sandblåsing være bra, men det er ikke bare bare å fjerne sandkorn fra diverse plasser som er vanskelig å komme til, samt plasser som er satt inn med fett osv.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tuttifrutti Skrevet April 12, 2010 Share Skrevet April 12, 2010 Jeg vil gjerne se kilden din på at enkomponent ikke er tett.. Fakta er at de fleste grunninger man kjøper på sprayboks trekker vann, så sånnsett har du rett, men hva betyr det når du skal ha lakk oppå?Ellers lurer jeg også på hvorfor stålbørste ikke er godt nok? Hva er vitsen med stålbørste når han likevel skal sandblåse? Fylle coupeen og alle dets kriker og kroker med sand? Stålbørste ER godt nok med tanke på hvilken ulempe sandblåsing egentlig er.. På tomme karosseri og enkle deler vil nok sandblåsing være bra, men det er ikke bare bare å fjerne sandkorn fra diverse plasser som er vanskelig å komme til, samt plasser som er satt inn med fett osv.. Dette er bare anbefaling og hva jeg selv gjør for å fikse rust og hva jeg anbefaler. Jeg er ikke interessert i å ha en lang diskusjon, bare dele erfaringen min. Visst du skal bruke enkomponent lakk bør du tokomponent grunning for å få det tett. Epoxy grunning skal ikke trekke vann siden det er den grunningen mange bilprodusenter bruker på ting som ikke blir lakket. Eks insiden av en forskjerm. Stålbørste er selvfølgelig bra, men om det er bra nok kan diskuteres. Er nok en grunn til at karosseri verksteded bruker å sanblåse. Grunnen til det er lurt å bruke stålbørste først er for å få vekk lakk, rust og diverse annen drit så du skal slippe å stå å sanblåse i evigheter for å få rent stål. Jeg anbefaler å kjøpe punktsanblåser med støvsuger eller en form for retur for å ikke fylle hele bilen med sand. Visst ikke kan du ha en tykk hanske som du holder rundt blåsespissen på sandblåseren mens du skyter. Da spruter ikke det overalt. Både biltemas og julas punktsanblåsere vil jeg fraråde å kjøpe, har prøvd begge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kvammis Skrevet April 12, 2010 Share Skrevet April 12, 2010 Som tuttifrutti sier, enkomponent er ikke godt nok i lengden.! Og punktsandblåser med avsug funker flott til smårust. Funker uten avsug og hvis man bare tenker seg om Ser du bor i bergen, du kan jo sende en PM hvis du er interessert i få noen til å se på det Mvh. Biloppretteren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå