LarsiPan Posted April 12, 2010 Posted April 12, 2010 Tja.. etter mye prakk osv så lurer vi på om vi kanskje har satt kammene feil? Det er trimkammer uten merking, så vi lurer på om noen har et bilde av hvordan dem skal stå? Eller med andre ord forklare hvordan dem skal stå? Bilen gikk på tomgang osv, men da vi ga gass hørtes det ut som om den kveltes, den går ikke særlig mye opp på turtall heller.. Er det en mulighet at kammene står 180 grader feil? Har hørt så mye forskjellig ang hva som kan være feil med motoren, men nå skal vi først få bekrefta at kammene står korrekt før vi feilsøker noe mere. Nå står veiva i 0 posisjon ut ifra den piken på blokka og hjulet på veivakselen.. Litt dårlige bilder, men her er 2 bilder av hvordan kammene står på sylinder 1. Her er bilde av hvordan det står på syl nr 6. Her sere dere hele sulamitten. Noen som veit om dem står rett? Takker for alle tips, håper noen kan hjelpe med dette for vi er på tur til å anskaffe ny luftmassemåler og hjerne.. å da går det hardt utover lommeboka Mvh Lars
SSM Posted April 14, 2010 Posted April 14, 2010 Har du justert ventilene etter du har bytta desse kammene???
Hauso Posted April 14, 2010 Posted April 14, 2010 Ja, dem ser ut som de står riktig, men har du justert ventilene dine? Mulig det er det:)
Johnsen86 Posted April 14, 2010 Posted April 14, 2010 Det er ikke mulig å sette kammene 180 grader feil. Hvis du nå turner motoren en omdreining så den kommer på merket igjen vil kammene stå riktig. Kammene går en halv omdreining, altså 180 grader, når veiva har gått 360 grader, altså 1 omdreining. Kam innstillingene er viktig å få nøye. Få tak i verktøy for riktig låsing av kammene! Har du sørga for at motoren får nok bensin? Bruker du orginal pumpe? Hvilken motor sto i?
ehrnst Posted April 14, 2010 Posted April 14, 2010 for min del så ser det ut som kamene står 180 grader feil om stempel 1 og 6 nå er på topp
Johnsen86 Posted April 14, 2010 Posted April 14, 2010 for min del så ser det ut som kamene står 180 grader feil om stempel 1 og 6 nå er på topp Leste du innlegget mitt? Om man setter de 180 grader feil selv med låseverktøy til kammen kan man si at det er feil, men om man ikke låser kammen er dette bare en omdreining feil på veiva. Kammene vil bare "stemme" annenhver omdreining på veiva.
Waldez Posted April 14, 2010 Posted April 14, 2010 Utifra en meget dårlig huekommelse sitter den kammen feil. På tdc skal kammen på sylinder 1 stå som den nå står på 6.
ehrnst Posted April 14, 2010 Posted April 14, 2010 for min del så ser det ut som kamene står 180 grader feil om stempel 1 og 6 nå er på topp Leste du innlegget mitt? Om man setter de 180 grader feil selv med låseverktøy til kammen kan man si at det er feil, men om man ikke låser kammen er dette bare en omdreining feil på veiva. Kammene vil bare "stemme" annenhver omdreining på veiva. leste du innlegget mitt? Med forbehold at syl 1 og 6 nå er på topp så står disse kammene feil. Om ikke syl 1 og 6 er på topp, så står de riktig, jeg vet godt at veiva må gå 720 grader for at kamene skal gå 360
Kristov Posted April 14, 2010 Posted April 14, 2010 Utifra en meget dårlig huekommelse sitter den kammen feil. På tdc skal kammen på sylinder 1 stå som den nå står på 6. Henger meg på denne. Mener knokene på cyl 1 skal peke mot hverandre når kammene står riktig. Dette gjelder M50 men prinsippet er det samme: http://www.pelicanparts.com/BMW/techart ... Timing.htm
Morty999 Posted April 14, 2010 Posted April 14, 2010 det blir det samme, så lenge timinga mellom kammene er riktige. det siste bildet som kom opp her helt likt, bare att du vrir motoren en runde til på veiva så er den lik det første bildet...
Recommended Posts