Gå til innhold

Hvordan fungerer en slurrevifte.


Positiv
 Share

Anbefalte innlegg

Da har det løst seg, vedr. thermostat. Og temp. nåla ligger i senter ved drift, men bikker noe over når den går på tomgang. Og det er pga. at slurrevifta ikke slår inn.

Kjøpte slurrevifte gjennom ebay fra Usa, og den virket ikke. Så jeg fikk tilsendt en ny en. Men den slår ikke inn den heller. Har jeg igjen fått en slurrevifte som ikke fungerer, eller kan det være noe annet.

Kan noen forklare meg hvordan slurrevifta skal fungere. Hva som gjør at den slår inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slurrevifta, som du kaller den, er en viskosekobling, altså fylt med væske som reagerer på temperatur. Men er usikker hvordan den registrerer temperaturen og hva salgs bryter den har. Tror egentlig den kun reagerer på temperaturen i lufta rundt koblingen, noe som fører til at når det blir varmt nok blir væsken flytende og blir slynget utover og fungerer som en slags variator/clutch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har byttet viskosekobling? å ikke bare vifta?

Uansett, den er fylt med en spesiell type olje, når den er kald så er olja inni der tyntflytende, og når vannet blir varmt så endrer olja viskositet, den blir tyktflytende, da dra den med seg vifta. så for å finne ut om den virker må du kjøre motoren varm, stapp fingrene nedi vifta for å se om du kan klare å stoppe den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig som Dekkbrenneren sier, at oljen inni koblingen blir tykkere når den blir varm, og drar da med seg vifta. Det du også kan prøve er å holde igjen vifta med en skrutrekker etc. når bilen er kald og starte bilen. Da skal vifta holdes igjen uten problemer siden den er kald. Men etterhvert skal du kjenne at det blir økende "tak" i vifta ettersom motoren blir varm og viskosen stivner. Virker som på det du skriver at den ikke sviver i det hele tatt! Da vet ikke jeg. Men husk å sjekke først når motoren er god og varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er som sagt at den ikke slår inn. Trenger ikke å stikke pølsene inn der for og sjekke :D

Men det var hva som gjør at den slår inn. Om det er kun varme som utvikler seg i motorrommet, må jo koblingen være gåen. Eller om det er noe annet som trigger utløsning av vifta.

Noen som har utvidet kunskap om emnet. :roll:

Takk så langt til Dekkbrenneren og AutoMartin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart om to stykker skulle være defekte. Har riktig nok hørt en gang at viskositetsviftene må oppbevares stående (blir sikkert fort liggende under frakt). Aner ikke hvorfor det skulle utgjøre noe for de, og husker ikke hvor jeg hørte det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viskose enhet skal lagres i vinkel /stående. Aldri lagres rett på "flasken" . I pappeskene som man får slike vifter i så ligger de på skrå med hjelp av en liten pappeske. Om jeg ikke husker feil. Så den vil da aldri bli lagret "på flasken" uansett hvordan man har esken med viskoseenheten. Viskoseenheten "griper" pga. oljetemperatur, denne detekteres ikke av omluften i motorrom, men via koblingen som man skrur inn påå vannpumpen. Mutter på viskose og selve enheten er av metall, det er akslingen på vannpumpe også, som skovlene er koblet til. denne har da kontakt med vannet og kan føle temperatur og føre denne varmen til viskoseenheten.

Hadde en viskoseenhet følt på "omluften" som oppgave, så hadde akselen som den er skrudd inn på mest sannsynlig vært av plast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer Gunnar. Viskositetsvifta skal ikke legges. men settes stående. Men den vil jo være i alle mulige stillinger, ved frakt. Men det gjelder muligens etter at den først er tatt i bruk. Som sagt virket først ikke den som fulgte med bilen ved kjøp. Så skaffet jeg en brukt, og den virket heller ikke. Så fikk jeg en fra Usa som oljen hadde lekket ut av. Siden to til som ikke fungerer. Da virker det litt søkt at det fortsatt er feil på viskositetsvifta. Men hva kan det være som trigger den til og slå inn. Når jeg først har funnet ut det, så får jeg vurdere om jeg skal montere en elektrisk vifte.

Så et par bilder av påmontertr hvite blinklys. :D

mx5qpfygaohyll85bwtu.jpg

ig13tpjz5g1nipqx91v1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Fliid for en utfyllende forklaring. Da fikk jeg svar på spørsmålet mitt. Men ut i fra det du sier, må det være v.koblingen som ikke fungerer. For det kan vel ikke være noen form for kontakt feil mellom v.kobling og vannpumpen. Det med at v.koblingen skal ligge skrått i esken ved frakt, var ikke gjort i noen av de tre kjøp jeg gjorde. De kom i en forseglet plastpose, og rett i esken, uten noen skrå pappløsning.

Noen formening Fliid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer Gunnar. Viskositetsvifta skal ikke legges. men settes stående. Men den vil jo være i alle mulige stillinger, ved frakt. Men det gjelder muligens etter at den først er tatt i bruk. Som sagt virket først ikke den som fulgte med bilen ved kjøp. Så skaffet jeg en brukt, og den virket heller ikke. Så fikk jeg en fra Usa som oljen hadde lekket ut av. Siden to til som ikke fungerer. Da virker det litt søkt at det fortsatt er feil på viskositetsvifta. Men hva kan det være som trigger den til og slå inn. Når jeg først har funnet ut det, så får jeg vurdere om jeg skal montere en elektrisk vifte.

Så et par bilder av påmontertr hvite blinklys. :D

mx5qpfygaohyll85bwtu.jpg

ig13tpjz5g1nipqx91v1.jpg

"Men hva kan det være som trigger den til å slå inn?" Har du lest tidligere innlegg i tråden??? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle tar denne lagringen på alvor. Kjøper du sachs, så skal du se du får en profesjonell forpakning. Forpakning som stemmer i henhold til lagringsprosedyre. Har du luft i kjølesystemet så kan det gi rare fenomener (Men da hadde du normalt sett hatt flere symptomer). Om du ikke er så kjent med om "hvor godt en viskose griper" så ville jeg kjent når motor var gjennomkald, prøvd å snurre viften. Så ville jeg prøvd når du har stått på tomgang litt og temperaturen begynner og gå over midten. Stopp bilen og kjenn om viskosen er like lett å snurre da. En enkel test som kan peke deg i rett retning.

Flott femmer. : ) (Obs. jeg hadde helst sett den uten øyelokk. Den er jo en pen klassiker )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. øyelokkene, synes jeg selv pr. dags dato at det gjør seg. Men det blir jo smak og behag. Takk for komentaren av bilen.

Det skal ikke være luft i systemet. Har bla. nettopp byttet termostathus med følere og termostat. Og luftet den etterpå, gikk raskt og uten noen problemer.

Skal gjøre som du anbefaler med vifta.

Takk for dine tilbakemellinger.

rl267pzkdpnx2xp1bt17.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...