Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det er en kjent sak at man som regel må ha spacere bak på E90 for å fylle ut hjulbuene, ihvertfall hvis man bruker "normal" felg og dekkdimensjon. Mange velger å bruke feks. 15mm spacere.

E90 har vel sånn ca ET36 bak eller deromkring.

Hva skjer hvis man da setter 5-serie felger på E90? 5-serien har ET20, som da blir det samme som å bruke 16mm spacer hvis normalt innpress er ET36. Eller har jeg tenkt helt feil ??

5-serien har senterring på 74.1mm mens 3-serien har 72.8mm så da må man ha en liten adapter her, men vil dette funke?

Posted

Er ulovligt å endre sporvidden for mykje

Ellers tenker du rett.

Den einaste bilen som har eit anna navdiameter er e39, so bruker du e39 felger må du ha senterringer

Posted

Jo, du tenker rett, org ET på e90 er ET34 på 16x7, 17x8, 18x8 felgene og ET37 på 17x8.5/18x8.5 felgene. 19x9 har ET39.

Problemet med 5 serie felgene er å bruke ET20 foran på e90.

Posted

Mener å huske at en 5-serie felg kommer lengre ut og vil subbe i hjulbuene på en 3-serie.

Husker jeg hadde noen felger på min E36 med ET35 på noen 7,5" felger. Disse subbet noe djevelsk. Så fikk jeg tak i ET47 og da ble det andre boller...

Hentet fra wikipedia:

Enhver endring av innpresset vil påvirke både hjulgeometrien og belastningen på hjulopphenget. Dersom felgen har lavere innpress enn originalt (hvilket betyr at anleggsflaten på felgen er nærmere innsiden av hjulet) vil hjulet stikke lenger ut fra bilen. Dette kan gi bedre (mer sportslige) kjøreegenskaper, men vil øke slitasjen på bærearmer og foringer.

I Norge er det ikke tillatt å montere felger med innpress som avviker mer enn ±7,5 mm fra bilprodusentens spesifikasjon.

Posted

5-serie felger vil subbe på e36 og e46 ja.

Men E90 har så sinnsykt store hjulbuer at dette vil gå bra bak.

Jeg tenkte at dette kunne være et alterativ til spacere hvis man har 5-serie felger liggende.

Men det kan nok bli problemer foran ja.