Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har havarert min M60B30 så jeg må ha ny motor, men kunne tenke meg M60B40 eller M62B44 istedet. Eller M73B54 med girkasse :) Noen som har?

Posted

Takk takk, der har jeg glemt å sjekke :) Vet du om girkassen vil fungere på samme måte med 4literen, med tanke på at den har mer effekt?

Posted
Takk takk, der har jeg glemt å sjekke :) Vet du om girkassen vil fungere på samme måte med 4literen, med tanke på at den har mer effekt?

Jeg byttet motor i min bil fra orginal 730 til 740. Fikk problemer med gearkassen etter bytte, fikk noe feilmeldinger som jeg ikke fikk bort (selv BMW fikk ikke vekk dette) så jeg byttet den også. Det medførte at hele drivverket måtte byttes. 740 har drivverk som er kraftigere enn 730, og det går ikke overens. Ledningsnettet er likt, men du må ha elboksene fra motor og gearkasse (730 motorstyringen gikk fint på 740, men jeg byttet allikevel). Den nyere 4.4 motoren har et hellt annerledes ledningsnett, så det bytte blir mye mer omfattende.

Posted
Takk takk, der har jeg glemt å sjekke :) Vet du om girkassen vil fungere på samme måte med 4literen, med tanke på at den har mer effekt?

Jeg byttet motor i min bil fra orginal 730 til 740. Fikk problemer med gearkassen etter bytte, fikk noe feilmeldinger som jeg ikke fikk bort (selv BMW fikk ikke vekk dette) så jeg byttet den også. Det medførte at hele drivverket måtte byttes. 740 har drivverk som er kraftigere enn 730, og det går ikke overens. Ledningsnettet er likt, men du må ha elboksene fra motor og gearkasse (730 motorstyringen gikk fint på 740, men jeg byttet allikevel). Den nyere 4.4 motoren har et hellt annerledes ledningsnett, så det bytte blir mye mer omfattende.

Takker! Der svarte du på en del ting jeg har lurt på :) Da går jeg for komplett 4,0l maskin tror jeg :)
Posted

Hei du.

En annen kar jeg var i kontakt med tidligere fikk heller ikke til å bruke 3 liter aut.kasse på 4 liter motor. Så der kan det bli en del problemer.

Jeg har noen alternativer for deg.

Jeg har en M60B40 motor til salgs. 1993 modell. Kjørt 210.000 km. Har ikke kjørt motoren selv, men den skal være i bra stand. Motor leveres med ledningsnett, hjerne , dynamo og LMM. Tror at starteren også er der. Selges for 8.500 kr + frakt. Motoren er klar for omgående levering.

Jeg kan også tilby 5 trinns manuell kasse med svinghjul og clutch for 8.000 kr.

Og en helt strippet M60B30 som skal være helt i orden med 185.000 km. Men alle ytre delene er skrudd av. Også vannpumpe. Det er en råmotor med blokk, topper og bunnpanne. Alle delene som mangler har du fra din gamle motor. Bruker du et noen timer på å skru delene fra din defekte motor over på denne motoren blir det i alle fall en gunstig motor. 1.800 kr + frakt. Da passer alt overens med aut.kassen og annet på bilen du har nå. Denne motoren ligger også klar på en palle.

Har også en ganke komplett M60B30 motor med 250.000 km til salgs for 3.000 kr. Men den motoren er først tilgjengelig om 2 uker.

Når du har en V8 på gulvet må en alltid ta av den lille bunnpannen og sjekke boltene til oljepumpen. Gjøre gjengene rene og skr fast med boltlim. Boltene pleier å skru seg ut selv og er årsak til de fleste motorhavariene på M60 motorene.

Angående frakt, så har jeg avtale med TollpostGlobe med 50% rabatt. Så kjenner jeg også til en kar som kjører transport mellom Stavanger og Kristiansund. Det er det kanskje mulighet for rimelig transport. Så kjenner jeg en annen sjåfør som kjører tur-retur Trondheim- Stavanger. Da kan motoren hentes i Trondheim.

Hilsen Eirik. 92 22 65 44.

Posted
Hei du.

En annen kar jeg var i kontakt med tidligere fikk heller ikke til å bruke 3 liter aut.kasse på 4 liter motor. Så der kan det bli en del problemer.

Jeg har noen alternativer for deg.

Jeg har en M60B40 motor til salgs. 1993 modell. Kjørt 210.000 km. Har ikke kjørt motoren selv, men den skal være i bra stand. Motor leveres med ledningsnett, hjerne , dynamo og LMM. Tror at starteren også er der. Selges for 8.500 kr + frakt. Motoren er klar for omgående levering.

Jeg kan også tilby 5 trinns manuell kasse med svinghjul og clutch for 8.000 kr.

Og en helt strippet M60B30 som skal være helt i orden med 185.000 km. Men alle ytre delene er skrudd av. Også vannpumpe. Det er en råmotor med blokk, topper og bunnpanne. Alle delene som mangler har du fra din gamle motor. Bruker du et noen timer på å skru delene fra din defekte motor over på denne motoren blir det i alle fall en gunstig motor. 1.800 kr + frakt. Da passer alt overens med aut.kassen og annet på bilen du har nå. Denne motoren ligger også klar på en palle.

Har også en ganke komplett M60B30 motor med 250.000 km til salgs for 3.000 kr. Men den motoren er først tilgjengelig om 2 uker.

Når du har en V8 på gulvet må en alltid ta av den lille bunnpannen og sjekke boltene til oljepumpen. Gjøre gjengene rene og skr fast med boltlim. Boltene pleier å skru seg ut selv og er årsak til de fleste motorhavariene på M60 motorene.

Angående frakt, så har jeg avtale med TollpostGlobe med 50% rabatt. Så kjenner jeg også til en kar som kjører transport mellom Stavanger og Kristiansund. Det er det kanskje mulighet for rimelig transport. Så kjenner jeg en annen sjåfør som kjører tur-retur Trondheim- Stavanger. Da kan motoren hentes i Trondheim.

Hilsen Eirik. 92 22 65 44.

Takk for info og tilbud, det blir tatt med i vurderingen :) Ser at delenr på både girkasse og hjerne er forskjellig på 3 og 4liter ja. Ser ut til at det er litt manko på girkasser fra 4liter egentlig...
Posted

Aut.kassene til 4 literne er det ikke så mange av som er i orden. De har ofte defekter, og er svindyre å reparere. Jeg solgte en kasse som fulgte med 4 liter motoren. Bilen ble kjøpt i Sverige og kjørt til Trondheim. Etter en byttedeal havnet motor og kasse hos meg. Da jeg solgte kassen videre så den nye kjøperen at kassen ikke var i orden. Og jeg betalte pengene tilbake.

Hvis du vil bytte over til M60B40 med aut.kasse, så ville jeg i tilfelle kjøpt dette fra en bil som garantert er i orden. For å vite sikkert hva du får.

Kjøper du 3 liter motor vet du at du at alt går i orden uten problemer.

Jeg skal selv gjør et ombygg med M60B40 og 5 trinns man.girkasse fra 3 literen. Flere har gjort dette uten problemer.

Hjernene til 3 og 4 liter har samme nummer på etiketten, men de er forskjellig programmert.

Jeg har aut.kasse fra 4.4 liter liggende. Den skal være i orden. Men må forhøre meg om den kan passe til M60B40 med eventuelle tilpasninger.

Vet at det er fristende med mer effekt når motoren din er ødelagt. Som tidligere nevnt har 4 literen større flens på kassen og diffen. Og sikkert stikkakslingene på diffen og. Så det baller på seg med mer arbeid i alle fall.

I alle fall er V8 motorene og kassene veldig billige i forhold til ytelsen.

Ta gjerne kontakt på 92 22 65 44 .

Hilsen Eirik.

Posted

Kom akkurat på at delebilen jeg har er 740, og der var det mellomaksling og diff, så da er det girkasse som er største problemet :) Er litt gira på å få bilen på hjula igjen, nå som våren er kommet :wink:

Posted

Ser muligens ut for at jeg går for en komplett motor med gir i Østersund for 10 000SEK, tar meg 5 timer å kjøre dit, men jeg må vel kanskje betale moms på den da, hvis jeg blir stoppet i tollen?? Blir uansett ikke mer enn 10 000NOK da, så det går greit.

Posted

min bil er det byttet til 4 liters motor, å alt annet er 730 på den.

brukte 730 elektrisk å hjerne.

har ikkje hatt noe problemer der.

eneste den kan begynne å nøkke litt på ett vist turtall for den ikkje helt vet hva gir den skal velge.

men det skjer veldig skjeldet.

Posted
min bil er det byttet til 4 liters motor, å alt annet er 730 på den.

brukte 730 elektrisk å hjerne.

har ikkje hatt noe problemer der.

eneste den kan begynne å nøkke litt på ett vist turtall for den ikkje helt vet hva gir den skal velge.

men det skjer veldig skjeldet.

Akkurat, litt forskjellige erfaringer med dette da skjønner jeg :) Skaffer meg girkasse og hjerner samtidig likevel jeg, så er jeg sikker :)

  • 2 weeks later...
Posted
Da er motor og gir kjøpt!

Da har du noen timer i grasjen før vognen er på veien igjen. Lykke til.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...