Gå til innhold

spm ang sveising av rust v kanal


anderse36
 Share

Anbefalte innlegg

eyo..

skal sende bilen min på litt lakkfreshing og sveising av rust i kanal på den ene siden..

problemet er at der hvor det er rust på begge stedene sitter også gjekkeproppene - en som sa til meg at der man sveiser kan man ikke regne med at bilen er bærekraftig(?) hvordan skal man få løst det problemet?.. vil på en måte ikke at sveisinga skal gå på bekostning av å kunne løfte bilen opp med hydr. gjekk

må bare få lov til å si at jeg er meget skuffet over karosseriene til bmw når det gjelder rust :( hva tenker de egentlig med når de lager disse? kunne hvertfall spandert på rustfrie eller galv kanaler på biler de selv mener er av de beste - de motsier vel litt seg selv der? se på stivkonkurrenten audi? der er det jo ikke rust i det hele tatt nesten...

hadde en e34 før, det var bilen sin det :) 16 år gammel og ikke en rustflekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de kommer litt ann på hvordan bilen er blitt behandlet. Som du sier selv så hadde du en 16år gammel BMW uten en rustflekk. Er du flink til å vaske bilen med gjevne mellomrom, spesielt på vinteren, så er mye gjort.

Du kan også oljebehandle bilen for rundt en tusenlapp for å beskytte mot rust.

Selv pleier jeg å låne meg en bukk, pelle av alt av plast skjermer, maskere og så sause inn bilen med anti-rust middel. Det koster ikke allværdens av penger eller kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er akkurat det! men den jeg hadde var en e34 som utifra det jeg har skjønt er den eneste bilen bmw har helgalv. det hjelper jo mye - hva får de til å tro at det ikke lønte seg? = fornøyde kunder :P

hva kan du anbefale til understells behandling? best/billigst? har utstyr til kompressor, men den virker ikke så sprayboks hadde vært best:P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. "bærekraftigheten" som du nevner så kommer det ann på arbeidet som utføres. Det beste er jo å bytte de rustangrepne områdene med original paneler, f.eks hele kanalen eller bakskjermen. Da blir bilen like sterk som ny. Men om det er lapping som gjøres, kan det nok gå utover styrken, men om man vet hva man gjør, så skal det ikke ha noen betydning. Tectyl er en vinner på rustbeskyttelse. Saus på, men husk å gjøre skikkelig rent først for rust og annet dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm, ja takk.. må nesten få de til å se på om det lønner seg å bytte kanal.. der rusten er på begge stedene er jo der hvor gjekkproppene satt :s utrolig leit å tenke på at hvis de hadde vært der enda så hadde ant. ikke dette skjedd :P

det er (ved gjekkfestet forand) et hull rett bak gjekkfestet på ca 10cm lengde(bakover) og 6-7cm bredde, og et lite et på 2*2cm rett på siden av bakre gjekkfeste :S

en annen sak: hva burde de gjøre inni kanalen? jeg tenker at det burde jo gjøres en form for rust beskyttelse der også, mtp alt saltvannet som i vinter har sust inn i det åpne hullet - de som skal gjøre det burde jo vite det, men dette blir en svart jobb og vil bare vite om hva jeg skal spørre om på forhånd , og hva jeg kan forsikre meg om?.. har inntrykk av at de gutta der er sånn: kan du mindre, trenger vi ikke gjøre så mye, for da sjekker du heller ikke om "det og det" er gjort :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får litt som du betaler for også vet du Anders :D

Skal denne jobben gjøres ordentlig, kommer det fort på 10 lapper + dersom du skal gjøre det med kvittering.

Det skal vanskelig gjøres å gjøre den jobben uten at rusten kommer tilbake etter noen år. Nå vet jo jeg at du er flink til å vaske/polere bilene dine. Det forlenger jo levetiden betraktelig. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. "bærekraftigheten" som du nevner så kommer det ann på arbeidet som utføres. Det beste er jo å bytte de rustangrepne områdene med original paneler, f.eks hele kanalen eller bakskjermen. Da blir bilen like sterk som ny. Men om det er lapping som gjøres, kan det nok gå utover styrken, men om man vet hva man gjør, så skal det ikke ha noen betydning. Tectyl er en vinner på rustbeskyttelse. Saus på, men husk å gjøre skikkelig rent først for rust og annet dritt.

Husk også på å bruke ruststopper først, 2-komponentsgrunning, så 1-2 lag med tectyl etterpå. Tectylen i seg selv er ikke på langt nok sterk nok etter personlig mening, skal ikke mye til for å komme inn til bart stål igjen etter tectylbehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe jeg ville gjort selv, om du får lånt deg et sveiseapparat. Forholdsvis enkelt å sveise rust, så lenge du vet litt hva du driver med. Kappe til plater, så de PASSER, hverken for liten eller for stor, og være sikker på at du tar all rusta. Inni kanalen din, er det sikkert flere lag, altså inner og ytterkanal, mulig noen forsterkninger inni der også? Du kan bruke brunox, eller syregrunning, for så å male over med noe. feks arcanol. Deretter sprayer du mest mulig hulromsmasse inni der, feks mercasol 1. også lakkerer du over kanalen på yttersiden, der det synes. Noe som er viktig er å slipe ned sveisene, slik at glødeskall osv blir borte. Og at sveisene blir 100% tette. Det skal ikke mere til enn et mikroskopisk hull til, før det kommer vann inn, og etterhvert begynner dette å ruste. Jeg kaller meg ingen proff på rustsveising sjøl, men har sveisa en del det siste året, så noen triks snapper man opp. Lykke til. Min erfaring er at du som amatør kan få et like bra resultat som firmaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe jeg ville gjort selv, om du får lånt deg et sveiseapparat. Forholdsvis enkelt å sveise rust, så lenge du vet litt hva du driver med. Kappe til plater, så de PASSER, hverken for liten eller for stor, og være sikker på at du tar all rusta. Inni kanalen din, er det sikkert flere lag, altså inner og ytterkanal, mulig noen forsterkninger inni der også? Du kan bruke brunox, eller syregrunning, for så å male over med noe. feks arcanol. Deretter sprayer du mest mulig hulromsmasse inni der, feks mercasol 1. også lakkerer du over kanalen på yttersiden, der det synes. Noe som er viktig er å slipe ned sveisene, slik at glødeskall osv blir borte. Og at sveisene blir 100% tette. Det skal ikke mere til enn et mikroskopisk hull til, før det kommer vann inn, og etterhvert begynner dette å ruste. Jeg kaller meg ingen proff på rustsveising sjøl, men har sveisa en del det siste året, så noen triks snapper man opp. Lykke til. Min erfaring er at du som amatør kan få et like bra resultat som firmaer.

True story.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får litt som du betaler for også vet du Anders :D

Skal denne jobben gjøres ordentlig, kommer det fort på 10 lapper + dersom du skal gjøre det med kvittering.

Det skal vanskelig gjøres å gjøre den jobben uten at rusten kommer tilbake etter noen år. Nå vet jo jeg at du er flink til å vaske/polere bilene dine. Det forlenger jo levetiden betraktelig. :D

Det er jo sant da :P haha tok av sideskjørtet på siden med (forhåpentlighvis bare) rust på og der var det hull i siden på kanalen mot småbjelken v forskjerm.. og et bittelite hull rett på siden av sveisen mot "gjekkrøret" ergo så må det kappes en god del mer, håper bare at det kan berges og at ikke hele dritten må byttes. forp.... dumme tidligere eier :P men etter dette skal den bilen holdes i strøken stand med understellsbeh. vært år osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. "bærekraftigheten" som du nevner så kommer det ann på arbeidet som utføres. Det beste er jo å bytte de rustangrepne områdene med original paneler, f.eks hele kanalen eller bakskjermen. Da blir bilen like sterk som ny. Men om det er lapping som gjøres, kan det nok gå utover styrken, men om man vet hva man gjør, så skal det ikke ha noen betydning. Tectyl er en vinner på rustbeskyttelse. Saus på, men husk å gjøre skikkelig rent først for rust og annet dritt.

Husk også på å bruke ruststopper først, 2-komponentsgrunning, så 1-2 lag med tectyl etterpå. Tectylen i seg selv er ikke på langt nok sterk nok etter personlig mening, skal ikke mye til for å komme inn til bart stål igjen etter tectylbehandling.

2 komp som epoxy :P? epoxyn har hvertfall hjulpet meg en god del før.. fabelaktig saker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe jeg ville gjort selv, om du får lånt deg et sveiseapparat. Forholdsvis enkelt å sveise rust, så lenge du vet litt hva du driver med. Kappe til plater, så de PASSER, hverken for liten eller for stor, og være sikker på at du tar all rusta. Inni kanalen din, er det sikkert flere lag, altså inner og ytterkanal, mulig noen forsterkninger inni der også? Du kan bruke brunox, eller syregrunning, for så å male over med noe. feks arcanol. Deretter sprayer du mest mulig hulromsmasse inni der, feks mercasol 1. også lakkerer du over kanalen på yttersiden, der det synes. Noe som er viktig er å slipe ned sveisene, slik at glødeskall osv blir borte. Og at sveisene blir 100% tette. Det skal ikke mere til enn et mikroskopisk hull til, før det kommer vann inn, og etterhvert begynner dette å ruste. Jeg kaller meg ingen proff på rustsveising sjøl, men har sveisa en del det siste året, så noen triks snapper man opp. Lykke til. Min erfaring er at du som amatør kan få et like bra resultat som firmaer.

ja, der sier du jo noe.. som sagt så virker det som du har mere peiling på dette med sveising av kanaler enn de som skal/skulle ta denne jobben.. har sett litt inni der og det er ganske brunt der for å si det sånn.. spurte så han som skulle gjøre det om hva de gærter inni der.. så sa han bare tectyl! "tectyl" sier jeg.. ja, sier han.. hva i all verden er det for noe å bruke rett på rust?? blir det ikke bare værre da? hvorfor vet ikke han om dette som jobber med dette profft...

har jo selv null kunnskap om sveising, men har en kompis som jobber med maskinsveising.. kanskje han kan hjelpe meg :P hvertfall siden jeg ikke står stort tryggere hos de "proffe"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...