Gå til innhold

Sikringen på ledningen til forsterkeren ryker ! Hjelp?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har et problem, sikringen på strømledningen til forsterkeren (helt framme ved batteriet) ryker hele tiden, ene gangen smelta til og med litt av ene polen på sikringen (er stift-sikringer på 15-amp, og er passelig til mitt stusselige utstyr), og jeg trenger å finne problemet. Har en teori som jeg ikke har fått sjekka ennå, men det er en plass på ledningen (som er etter sikringsholderen på vei mot forsterkeren) som har fått seg flere gode trøkker, og utenpå ser ikke ledningen særlig pen ut, men det er ikke hull i isolasjonen, men kan et innvendig brudd i ledningen likevel bidra til dette?

Ledningen er plassert slik at den er i litt bevegelse, så om det blir gnissinger inni, kan da sikringen ryke selv om den er lenger framme i systemet enn selve plassen det kan være knekk? Tenker slik; Batteri -> Sikringsholder med sikring->Stygg del av ledning-> Forsterker.

Håper folk forstår :P

Mvh Anders Vik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det, som du nevner, blir så varmt at det smelter, er det tegn på at ledning og sikring/holder er for lite dimensjonert i forhold til strømmen. Har forsterkeren virket før? Bruk et multimeter og finn ut om det er kortsluttning på ledningen til forsterkeren, da det er mest sannsynlig mtp. den extreme varmgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at ledningen e 6mm2, så holder 15 amp for meg. Og dessuten har dette funka i flere måneder, så det har ikke noe med dimensjoner å gjøre.

Ledningen i seg selv blir ikke noe spesielt varm rundt sikringsholderen, så det er ikke dimensjonene som sagt...

Forsterkeren er en Denver 800w 4-kanaler. Med to 30 amp sikringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er på forsterkeren er jo ikke relevant. Sikeringen på ledningen skal jo tilpasses tykkelsen på ledningen. Om jeg har f.eks 80 amp på min syltynne ledning kommer jo ikke sikringen til å ryke når det blir overbelasta, så da ryker ledningen i stedenfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er på forsterkeren er jo ikke relevant. Sikeringen på ledningen skal jo tilpasses tykkelsen på ledningen. Om jeg har f.eks 80 amp på min syltynne ledning kommer jo ikke sikringen til å ryke når det blir overbelasta, så da ryker ledningen i stedenfor...

Kva som er på forsterkeren er jo selfølgeligt relevant!

Er det 2x30a sikringer, må du iallefall ha 60a på strømledningen.

Sikringen skal beskytte ledningen.

Klarer ikkje ledningen din 60a, har du altfor tynn ledning!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig. Akkurat det jeg mente. Legg ny tykkere kabel, større sikring og bedre sikringsholder, så skal du se at det funker igjen. ikke rart 15a sikringen ryker i grunn :S Heller ikke rart at ting smelter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fy faen så tett det er å spørre på forum av og til. Trenger ikkje tjukkere kabel, driter i om eg i såfall mister litt "effekt", driver ikkje med konkurranse likevel.

VIKTIG: DETTE HAR FUNGER HEILT FINT FREM TIL NO.

Det betyr at det er et ny-oppstått problem... Ledningen min klarer nok ikkje å kjøre så mykje at eg treng 60 amp, dette går jo i brannsikkerhet. 15 amp skal vere rett størrelse til en 6mm2 ledning. Noko større vil eg ikkje bruke på denne ledningen, for då er det større sjans for at ledningen ryk yten at sikringen ryk.

Ledningen min tåler det forsterkeren drar, for det er nok ikkje mykje, eg har ikkje akkurat det sprekeste anlegget. Det er derfor feilsøking eg holder på med, og ikkje noko diskusjon om kva sikring og ledning eg treng, det er eg ferdig med for lengst.

Ver så snill å ver saklige. Alle bruker svær feit ledning, og det er greit nok, men folk har urovekkende lite tru på at det går faktisk an å gjere det enklere. Synes mange her inne (ikkje spesielt retta til nokon viss person) er så forbanna vanskelege, sjølv om eg har brukt dette systemet lenge no, og einaste svakheita er når eg spelar ALT for høgt, då ryk gjerne sikringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vil fram til er enkelt og greit det at med en gang du skrur litt opp med så liten sikring så vil den ryke. Har det virket før virker det rart for meg, men ok. Jeg kommer med tips til deg om hva som kan løse saken, og det er jo ny kabel og større sikring og bedre sikringsholder.

Kan være feil i sikringsholder som gjør dette, kan være dårlig jording, kan være brudd i isolasjonen på ledningen et sted eller defekt forsterker.

men det som er lettest og minst problemer med er som jeg sier ny litt større kabel, med større sikring dimensjonert til forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der liknar meir på eit sakleg svar. Takk for det. Har større ledning liggande, samt sikringsholdar for glassikringar, men har ikkje gidda å sette den inn.

Største problemet med større ledning er korleis i all verden eg skal få festa den på forsterkaren i såfall, for kobberen inni ledningen er tjukkare enn strømporten på forsterkaren (Porten er va ein halv centimeter bred, og funkar slik at du legg ledningen inni, og legg oppå ei plate som du setter ein skrue i og skrur nedi plata som ledningen ligger på for å klemme, og då treng eg ein eller annan slags sak eg kan klemme på kabelen for å passe, men finn ikkje ein som passar nokon plass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da gjør jeg det. Fikk forresten en annen ide, en slik man klemmer på ledningen som har en plate foran med hull i, så man kan skru en skrue gjennom, tenkte jeg skulle kappe bort halve sirkelen og stikke det som er igjen inni på ene siden av skruen på festet, det burde vel gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fortelle dere at verken ledning eller sikring var problem og nå spiller det godt som bare det. Var blitt hull i isoleringen, noe jeg ikke klarte å se da jeg la ut problemet for det var så mørkt...

Så dere som bitcher på sikring og ledning, jeg vet ikke hva erfaring dere har, men tror dere leser for mye hva dere skal gjøre i steden for å prøve selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...