Gå til innhold

Chip til E32 735i Anbefallinger?


Muztang289
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Har lenge vurdert å chippe bilen min, mye for en finere gange på motoren, noe bedre drag og ikke minst forbruket.

Snakket med en annen 735iL eier for noen dager siden, og forrige eier hadde overhalt motor og chippet den. ( Den har gått 310.000km )

Han fikk også en mye tøffere lyd fra eksosen sin del, selvom det er orginalt anlegg.

Han sa han hadde ett forbruk på 0,69 på langkjøringa, og dette stemte med hva forrige eier og hva han selv hadde målt.

Etter dette, har jeg bestemt meg for å chippe bilen min også, for det er jo bare positive ting med det.. :-)

Så spørsmålet jeg er ute etter, er det noen her som har erfaringer med chipping av lignende bil/motor? Erfaringer? Anbefalte firmaer som selger chip osv....

Burde man få en slik chip man monterer selv, eller software fra forhandler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bullshit fra ende til annen! :)

Chipping funker bare på dieselbiler..,

Hvis jeg skulle ha kjøpt en chip" til bensinmaskin hadde jeg krevd å få dokumentert det med benkepapirer før jeg hadde overlevert en eneste krone til forhandleren.

jeg har sett endel benkepapirer med før og etter resultat på bensinmotorer.. nedslående!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

chip på bensin er ikke bare forferdelig. spesielt på en så stor motor er det litt å hente.

MEN, det er ikke bare positivt. det er foten din som styrer forbruket, ferdig med den.

videre er det kun en måte å chippe bilen din på, og det er ved å bytte selve eprom'en.

gi meg en pm med nummer på styreenheten din så kan jeg gi deg et pristilbud og litt oppnåelig spec.. (jeg driver med chipping)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke meninga å stjele tråden men iflg trimchip.com så kan jeg hente 18 hester på min 320 e36.... kan dette stemme? eller ere bare humbug?

Bullshit! tørr faktisk påstå at du får mindre hester..

Rulla jeg har brukt viser det seg gang på gang at folk chipper bort effekt i god tro om at de har fått mer.. (dynapack)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. En stor del forskjellige meninger rundt dette jah.. Men, som jeg også har lest, jo større motor man har, jo mer kan man hente ut ifra en chip.. Og det er en stor motor det er snakk om, eller?

Hylle, du mener det at alt med forbruk, effektøkning og en finere gange på motoren er bare oppspinn?

e34_525tds, du sa at det ikke bare er positive ting med det, og at det er foten som bestemmer forbruket..?

Uansett om bilen er chippet eller ikke, så vil jo foten ha alt å si på forbruket? Men om man tester 5 mil på motorveien og man ligger jevnt og pent, så vil vel bilen med chip bruke mindre bensin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang. forburk, det er ikke sikkert. det har veldig mye med effektkurvene, hastighet osv.

du kjøper ikke chip for å få ned forbruket. du kan være heldig, og forbruket går ned noe (minimalt), men ikke sats på at du skal spare store penger på det..

greia er at en chip ofte avanserer tenninga noe.. dette gjør at det vil være en fordel å kjøre på bensin med høyere oktan (som igjen er dyrere)..

videre vil den gi noe feitere blanding på full belastning, og helst ikke noe feitere på del belastning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. En stor del forskjellige meninger rundt dette jah.. Men, som jeg også har lest, jo større motor man har, jo mer kan man hente ut ifra en chip.. Og det er en stor motor det er snakk om, eller?

Hylle, du mener det at alt med forbruk, effektøkning og en finere gange på motoren er bare oppspinn?

e34_525tds, du sa at det ikke bare er positive ting med det, og at det er foten som bestemmer forbruket..?

Uansett om bilen er chippet eller ikke, så vil jo foten ha alt å si på forbruket? Men om man tester 5 mil på motorveien og man ligger jevnt og pent, så vil vel bilen med chip bruke mindre bensin?

Du har ikke akkurat noe stor motor nei, eller, motoren er jo tung som faen, ikkenoe mer enn det.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, om jeg drar til med å bytter til en kvassere kam, plus chip som er beregnet til denne kammen, vil jeg få mer ytelse ut av kammen med chip, enn alene?

Hylle, du besvarte ikke det første spørsmålet mitt til deg i det siste innlegget, men du klarte å si at jeg har en liten motor? Jeg synes nå en m30b35 ikke er småsaker, og det er godt over gjennomsnittet av biler som farter på veiene idag..

Det jeg mente med størrelsen på motoren, er det at motoren logisk vil kunne yte mer ved chipping, enn hva en 2 liter vil yte.. Mener å ha lest en sånn graf på en chipside ang. dette. Jo større motor, jo større % ytelse og moment får man.. Men hvor er bevisene for det, selvom det virker logisk.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chip på sugebensin er ikke bare humbug! Det er klart man ikke får 30hk og 50nm og en helt anna bil som de fleste TD motorer, men man kan få en liten forskjell som gir mye glede, men som også ofte fører til at man gir på mer og bruker mer bensin...

Chippet min Corsa A med toliters sugemotor og det ga faktisk en stor forskjell, ble mye villigere på høyt turtall og sperra ble flytta mye høyere, noe av grunnen til at det ga stor forskjell er jo selvsagt at bilen er veldig lett, dermed merker man bedre endringer.

Hvor stor forskjell det blir på din motor vet jeg ingenting om. Største forskjellen på chippingen vil nok være mye hissigere tenning så du bør alltid kjøre på 98, det anbefales faktisk på alle BMW'er, motoren har vell heller ikke bankesensor. Mange er imot det pga at man får svært få hk/nm for prisen i forhold til turbomotor, ofte koster det det samme å chippe en TD som en sugebensin men forskjellen er jo enorm.

MEN selv om tallene ikke er noe å skryte av vil man ofte få en mye mer responsiv motor som er mye gøyere å kjøre. Om man skulle klare å få mindre hester og dårligere respons og akselerasjon må man selvsagt klage på produktet og heller kjøre orginalt.

Når det gjelder anbefaling av forhandler vil jeg nevn Trygve "Turbo" Karlsen på Turbo Teknikk i Mjøndalen utenfor drammen. Har veldig god erfaring med en av hans jobber, han er også en av de i norge med lengst erfaring på elektronisk trimming!

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...