Gå til innhold

DIY: E36 knekte svingarms bolter fix!


SteffenM2
 Share

Anbefalte innlegg

Knekte svingarms bolter på din E36? Her får du en metode på og reparere dette!

Tenkte og lage en DIY her for hvordan JEG fikser knekte bolter, ved svingarmsfeste i karroseriet bak, på E36 sedan.

Jeg regner med at det er likt på coupe, touring og compact, så jeg tørr og si at denne DIY'en vil fungere på alle modeller.

Verktøy man trenger:

- Vinkelsliper med SLIPESKIVE

- Dreibenk

- Sveiseapparat

Det er vel neppe bare meg som ikke klarte og borre ut disse boltene, da de som regel er hardere enn stålet rundt, og da har boret en tendens til og vri seg ned dit, og det er jo sjeldent av de knekte boltene er helt flate.

Step 1:

Rengjøring

- Rens godt rundt de knekte boltene, og anleggs flaten til svingarmen, dette er altså de "skivene", som sveisen ligger rundt, ved karroseriet.

Step 2:

Fjerning

- Ta frem vinkelsliperen med en så kalt flapdisk, jeg brukte en med 40korning, dette er den groveste jeg fant, for og fjerne mest mulig materiale på kortest mulig tid.

3g1flgxa7b2bprl9uhn4.jpg

- Begynn og slip på selve "skivene", her skal du nå slipe helt ned til karroseriet, slik at sveisen nesten blir borte. La det stå igjen 0,2 - 0,5mm med sveis, ta så en kulehammer, og slå til på midten til hylsen løsner. Nå kan det være en idè og ha en magnet for hånden, denne gjør det enklere og få hylsen ut, da den som regel faller inn i hullrommet der. Den har ingen vei og gå hvor man ikke kan få tak i den, så det trenger man ikke uroe seg for.

uk57xt52683uxq2doexv.jpg

Dette er altså hvordan hylsen ser ut når den kommer ut.

rytwjkl7wlgo6g5wlqor.jpg

rqr6frsge9ydhcp3vlq2.jpg

pbh69s2csplg0e3315m6.jpg

Dette er hvordan det ser ut under, etter at hylsene er fjernet. Som dere ser, så mangler jeg enda og fjerne en, men da skjønner dere hvilke det er snakk om, og hvor man skal slipe.

Step 3:

Konstruksjon av ny hylse

- Nå trenger du altså en dreibenk, evt. få noen til og lage slike for deg(Jeg kommer til og lage en del fler enn jeg trenger, så jeg kommer muligens til og selge et kit med 6 nye hysler, samt bolter, ferdig gjenget og klare til og sveises opp.)

Mål og tegning på dette kommer!

Step 4:

Sveising

Jeg vil absolutt IKKE anbefale at dette blir sveiset selv, med mindre man er stødig på sveisingen, dette er en kritisk del av innfestningen til bakstillingen, og disse punktene vil du IKKE at skal ryke! Få en kamerat eller bekjent til og sveise dette, dersom du ikke føler deg kompitabel nok til og gjøre det selv.

Og da skal man være ferdig, og nye bolter kan skrus opp og du er ferdig.

Som jeg sa over her, så er det en mulighet for at jeg kommer til og produsere en del slike hylser, og da ha muligheten til og selge disse. Prisen på et slikt kit, kommer helt ann på material kostnader, og hvor mye tid som blir brukt. Jeg vil da lage disse i en hardere stål type enn hva som sitter der, da jeg syntes hylsene som satt det ifra før av var veldig myke.

OBS: Denne reprasjonen er på EGENT ansvar, dette er ikke en 110% sikker metode og gjøre dette på, jeg fraskriver meg alt ansvar for at dette er en trygg måte og gjøre det på, da den ikke er utrprøvd enda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste løsningen er nok uansett å borre ut bolten. Dersom man skader gjengene borrer man opp og setter inn helicoil. Dersom det ikke går å borre ut, så skaffer man bare bedre bor :D Dette mener jeg også er i henhold til prosedyren i TIS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ditt syn på saken. Hele grunnen til at jeg vil fraråde folk og borre opp til en større dimensjon her, også sette inn feks. løsgjenger, er at når du ser på innsatsen her, så er det ikke mye gods. Borres det opp til en større dia her, så vil det være lite styrke igjen i hylsen.

Derfor mener jeg at det er bedre og ta ut hylsene, og sette inn nye. Kanskje litt mere jobb, men jeg ville heller lagt inn den ekstra dagen og den 200 lappen, i stedet for at du står langs veien med avreven bakstilling, pga. hylsen røk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Glemte å si ifra Steffen at jeg har jo gjort det samme på min bil . Og det er nok den beste løsningen. Tar ikke mange minutter å skru løs armen og slipe ned kronen før hylsen faller ut .

Til og med jeg fikk til dette.

"Borres det opp til en større dia her, så vil det være lite styrke igjen i hylsen. " Er jo grunnen til å gjøre dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 1 year later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...