Sign in to follow this  
SteffenM2

DIY: E36 knekte svingarms bolter fix!

Recommended Posts

Knekte svingarms bolter på din E36? Her får du en metode på og reparere dette!

Tenkte og lage en DIY her for hvordan JEG fikser knekte bolter, ved svingarmsfeste i karroseriet bak, på E36 sedan.

Jeg regner med at det er likt på coupe, touring og compact, så jeg tørr og si at denne DIY'en vil fungere på alle modeller.

Verktøy man trenger:

- Vinkelsliper med SLIPESKIVE

- Dreibenk

- Sveiseapparat

Det er vel neppe bare meg som ikke klarte og borre ut disse boltene, da de som regel er hardere enn stålet rundt, og da har boret en tendens til og vri seg ned dit, og det er jo sjeldent av de knekte boltene er helt flate.

Step 1:

Rengjøring

- Rens godt rundt de knekte boltene, og anleggs flaten til svingarmen, dette er altså de "skivene", som sveisen ligger rundt, ved karroseriet.

Step 2:

Fjerning

- Ta frem vinkelsliperen med en så kalt flapdisk, jeg brukte en med 40korning, dette er den groveste jeg fant, for og fjerne mest mulig materiale på kortest mulig tid.

3g1flgxa7b2bprl9uhn4.jpg

- Begynn og slip på selve "skivene", her skal du nå slipe helt ned til karroseriet, slik at sveisen nesten blir borte. La det stå igjen 0,2 - 0,5mm med sveis, ta så en kulehammer, og slå til på midten til hylsen løsner. Nå kan det være en idè og ha en magnet for hånden, denne gjør det enklere og få hylsen ut, da den som regel faller inn i hullrommet der. Den har ingen vei og gå hvor man ikke kan få tak i den, så det trenger man ikke uroe seg for.

uk57xt52683uxq2doexv.jpg

Dette er altså hvordan hylsen ser ut når den kommer ut.

rytwjkl7wlgo6g5wlqor.jpg

rqr6frsge9ydhcp3vlq2.jpg

pbh69s2csplg0e3315m6.jpg

Dette er hvordan det ser ut under, etter at hylsene er fjernet. Som dere ser, så mangler jeg enda og fjerne en, men da skjønner dere hvilke det er snakk om, og hvor man skal slipe.

Step 3:

Konstruksjon av ny hylse

- Nå trenger du altså en dreibenk, evt. få noen til og lage slike for deg(Jeg kommer til og lage en del fler enn jeg trenger, så jeg kommer muligens til og selge et kit med 6 nye hysler, samt bolter, ferdig gjenget og klare til og sveises opp.)

Mål og tegning på dette kommer!

Step 4:

Sveising

Jeg vil absolutt IKKE anbefale at dette blir sveiset selv, med mindre man er stødig på sveisingen, dette er en kritisk del av innfestningen til bakstillingen, og disse punktene vil du IKKE at skal ryke! Få en kamerat eller bekjent til og sveise dette, dersom du ikke føler deg kompitabel nok til og gjøre det selv.

Og da skal man være ferdig, og nye bolter kan skrus opp og du er ferdig.

Som jeg sa over her, så er det en mulighet for at jeg kommer til og produsere en del slike hylser, og da ha muligheten til og selge disse. Prisen på et slikt kit, kommer helt ann på material kostnader, og hvor mye tid som blir brukt. Jeg vil da lage disse i en hardere stål type enn hva som sitter der, da jeg syntes hylsene som satt det ifra før av var veldig myke.

OBS: Denne reprasjonen er på EGENT ansvar, dette er ikke en 110% sikker metode og gjøre dette på, jeg fraskriver meg alt ansvar for at dette er en trygg måte og gjøre det på, da den ikke er utrprøvd enda!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den beste løsningen er nok uansett å borre ut bolten. Dersom man skader gjengene borrer man opp og setter inn helicoil. Dersom det ikke går å borre ut, så skaffer man bare bedre bor :D Dette mener jeg også er i henhold til prosedyren i TIS.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, det er ditt syn på saken. Hele grunnen til at jeg vil fraråde folk og borre opp til en større dimensjon her, også sette inn feks. løsgjenger, er at når du ser på innsatsen her, så er det ikke mye gods. Borres det opp til en større dia her, så vil det være lite styrke igjen i hylsen.

Derfor mener jeg at det er bedre og ta ut hylsene, og sette inn nye. Kanskje litt mere jobb, men jeg ville heller lagt inn den ekstra dagen og den 200 lappen, i stedet for at du står langs veien med avreven bakstilling, pga. hylsen røk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Glemte å si ifra Steffen at jeg har jo gjort det samme på min bil . Og det er nok den beste løsningen. Tar ikke mange minutter å skru løs armen og slipe ned kronen før hylsen faller ut .

Til og med jeg fikk til dette.

"Borres det opp til en større dia her, så vil det være lite styrke igjen i hylsen. " Er jo grunnen til å gjøre dette

Share this post


Link to post
Share on other sites

Herpa disse selv, tok meg friheten
Måla er i millimeter, det er også 2 forskjellige størrelser på hylsene, jeg knerta kun de minste og lagde bare mål av de.

996021_10151636524541470_353488706_n.jpg

1234854_10151636524091470_552472343_n.jp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.